/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Automatgearkasse - olietjek
Fra : minila
Vist : 1881 gange
50 point
Dato : 18-03-05 21:01

Hej

Måske et lidt pinligt sp., men jeg har ingen instruktionsbog.
Er der nogle som kender den korrekte måde at tjekke olie på en aut. gearks.?

Hilsen minila

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-05 21:11

Bilen står nogenlunde vandret.
Der sidder typisk en tynd pind m/lille håndtag
Med baghjulstræk sidder den tit mellem motoren og pladen ind til førerhuset.
Med forhjulstræk kan den sidde lige indenfor når du lukker hjælmen op.
Man hiver pinden op og tørrer den af i en ikke "fnuggende" klud, og sættter den på plads og hiver den op igen. Olien skal kunne ses lige under øverste mærke.
Der må kun hældes den olie som frabrikken anbefaler. Spørg evt. et værksted, eller forretning der sælger reservedele. Tankstationer ved som regel ikke så meget om det.

Kommentar
Fra : minila

Dato : 18-03-05 21:13

Jo men er der ikke noget om at den skal være varm og motoren startet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-05 21:15

Ikke når du skal se efter hvor meget olie der er, så skal den stå stille.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 18-03-05 21:53

Der er faktisk mange hvor oliestanden måles med startet motor og gearet i P.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-05 22:01

Andre skal have olien kontrolleret umiddelbart efter motoren standses (ca. 30 sek.) fordi oliepinden ikke kan aflæses når motoren kører, men du skal jo vide hvordan det gøres på netop din bil.

Kommentar
Fra : minila

Dato : 19-03-05 09:04

Til orientering:

Bilen er en Peugeot 605 2,1 srtd fra 1995

Kommentar
Fra : pims

Dato : 19-03-05 09:17

På pinden er der et varm-mærke og et kold-mærke. Olien udvider sig med temperaturen og når motoren er varm, skal olien gå til varm-mærket og på det automatgear-værksted jeg arbejdede på, tjekkede vi olien mens bilen stod i tomgang og motoren havde driftstemperatur. Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pims

Dato : 19-03-05 09:19

P.S. olien skal være knaldrød, er den brunlig og lugter svovlagtigt, kan gearkassen meget vel være stået af eller lige ved.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 25-03-05 23:00

det man skal gøre er at man sætter sig ind i bilen og starter motoren og så køre man igennem alle gearne og sætter den i p og går ud og ser på olie pinden der er et mærke på grundet til at man skal gøre dette er at olie skal rundt i hele systemet

Kommentar
Fra : minila

Dato : 25-03-05 23:11

Jeg har bestilt en instruktionsbog hos Peugeot. Når jeg har denne, vender jeg tilbage med svar på, hvordan det gøres på netop min bil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-03-05 23:14

Sådan!

Godkendelse af svar
Fra : minila

Dato : 28-04-05 20:44

Tak for svaret BjarneD.

Så kom bogen. Du havde ret! Motor startet - driftvarm - gearvælger i P - tjek!

Hilsen minila

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-04-05 20:55

Det er da dejligt, at få ret, men det er det sikreste for dig at være sikker så du gjorde det helt rigtige.