/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Foketællinger fra Skive!
Fra : senta
Vist : 1729 gange
662 point
Dato : 10-09-02 12:05

Er der en der kan hjælpe med oplysninger om Laurids Osvald Jensen født den Den 5 - August 1851 Refs Herred, Helligsø Sogn Thyholm ??
Og finde ham og hans familie i folketællingen fra Skive 1887--1906 han skulle være Ejendomskommisinær på daværende tidspunkt.

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 10-09-02 13:21

Hejsa senta

Det kan være du kan indhente lidt informationer her

http://www.rat.de/kuijsten/navigator/
http://www.ddd.dda.dk/

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-09-02 13:35

Det er et seriøs spørgsmål , og sidste udvej, så jeg venter stadig på et seriøs svar.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 10-09-02 20:22

Hej Senta
Har du prøvet via Opslag i Kilder på www.dis.danmark.dk.
der er ågså en anden mulighed , nemlig:
http://www.winkip.dk/Link

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-09-02 20:37

Alt er forsøgt, så jeg håber på hjælp fra en der arbejder med Skive folketællinger efter 1845.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-09-02 10:05

Hej Senta,

var han gift med Ane Kirstine Christensen Kjær Jensen, og var han forpagter af "Helligkildegård på Thyholm", samt havde en datter Majra Nathalie Jensen født 31 januar 1885 i Helligkildegård på Thyholm?

hvis det er så prøv evt. at kontakte Uelisa på mail uelisa@post.tele.dk hun har på et tidspunkt stillet et spøgsmål ude i nyhedsgruppen dk.historie.genealogi, mht. til det tilbage i oktober 2000 bl.a.

i et andet spørgsmål, nævner hun noget om en søn Holger Kjær Jensen, der sku' være født i Århus omkring 1900 og død i Horsens engang i 1950'erne...

det ka' måske være hun har nogle informationer du ka' bruge... ellers så er der en Lokalhistorisk fyr i Skive som ved en hel del... jeg ka' ikke lige huske hans navn... men jeg vil prøve at finde ud af det... han plejer at være rimelig hjælpsom og ved en hel del...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-09-02 10:45

Tak for dit svar, nu lysner det en lille smule så hvis du finder navnet på den Lokalhistorisk fyr i Skive kan det måske hjælpe mig videre i min søgen.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-09-02 16:30

Hej Senta,

jeg fandt ham... han hedder Niels Mortensen, og er leder af Skive Byhistoriske Arkiv, adresse, telefon samt e-mail ka' du finde på siden her... -->
http://www.skivebibliotek.dk/Default.asp?ID=34

han er rimelig flink... og ved en hel masse, og er ret go til at fortælle også... men jeg vil da foreslå dig at kontakte ham... måske han ved noget eller ka' finde ud af noget... som ka' bringe dig videre...

jeg ved dog ikke om det evt. vil kom til at koste lidt... muligvis en flaske Rødvin af go' kvalitet...

men det ka' du jo finde ud af hvis du kontakter ham... har du ellers prøvet at kontakte Uelisa?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-09-02 17:05

Tak for oplysningerne,nu har jeg noget at arbejde videre med.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-02 11:49

Niels Mortensen leder af Skive Byhistoriske Arkiv kan ikke bidrage med nye oplysninger, og jeg har forsøgt i Viborg uden held, er der en der kan hjælpe mig videre, eller fortælle mig, hvad jeg nu gør ???

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-09-02 12:25

Hej Senta,

surt show...

jeg bor i Skive og ka' da prøve at kigge oppe på biblioteket om de har noget historisk materiale der måske ka' hjælpe...

ellers ved du hvor denne folketælling sku' befinde sig?

har du prøvet at kontakte uelisa? (uelisa@post.tele.dk)

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-02 12:35

Tak for svaret, men der er ingen der har oplysninger om Laurids Osvald Jensen og familie, de er som forsvundet fra overfladen fra 1886 og indtil ca.1905 hvor de bor i Århus, så alt hjælp modtages med tak.

Kommentar
Fra : alsborgit

Dato : 29-09-02 14:00

Hvad med at finde folketællingen på landarkivet, du skal vel også selv lave lidt.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-02 14:05

Hvad tror du jeg har forsøgt inden jeg sender en forespørgelse ud på nettet.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 662 point
Dato : 29-09-02 15:34

Hej Senta,

det var også derfor jeg spurgte om du havde kontaktet Uelisa (Ulla Elisa)... (med mindre det er dig selv)...

i de følgende indlæg ude på nyhedsgrupperne har hun stillet lidt af det samme som dig, men hun ser også ud til at ligge inde med nogle informationer...

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=954mpg%24c3h%241%40news.inet.tele.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Duelisa%40post.tele.dk%26sa%3DN%26tab%3Dwg%26lr%3D

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=7p6fib%24pj0%241%40news.inet.tele.dk&rnum=5&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Duelisa%40post.tele.dk%26sa%3DN%26tab%3Dwg%26lr%3D

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3b7d7630%240%2476961%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=4&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Duelisa%40post.tele.dk%26sa%3DN%26tab%3Dwg%26lr%3D

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=37caefb3.857954%40news.inet.tele.dk&rnum=6&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Duelisa%40post.tele.dk%26sa%3DN%26tab%3Dwg%26lr%3D

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=83on69%243d8%241%40news.inet.tele.dk&rnum=11&prev=/groups%3Fq%3Duelisa%2540post.tele.dk%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26start%3D10%26sa%3DN

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=7r3fe5%24hcl%241%40news.inet.tele.dk&rnum=14&prev=/groups%3Fq%3Duelisa%2540post.tele.dk%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26start%3D10%26sa%3DN

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=7qghf5%24elk%241%40news.inet.tele.dk&rnum=15&prev=/groups%3Fq%3Duelisa%2540post.tele.dk%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26start%3D10%26sa%3DN

andre indlæg der omhandler emnet ude i nyhedsgruppen...

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3d6a283a%240%2487299%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=5&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dhelligkildeg%25C3%25A5rd

men Ulla Elisa, ser ud til at have gravet en del i emnet og have en del informationer... jeg har prøvet at lave en lille sammenfatning af indlæggende, jeg beklager på forhånd hvis den er blevet lidt rodet...

Hvad jeg sådan har kunnet hitte ud af indlæggene, så sku’ Laurits Osvald Jensen være søn af en gårdmand ”Peder Jensen”… i 1874 bliver han gift med Ane Kirstine Christensen Kjær (født den 13-7 1853) som er datter af Katrine Pedersdatter Kjær Gift med Christen Nielsen Kjær af Helligkildegård i 1853 (samme år som hun bliver født, Katrine Pedersdatter Kjær er vist hans kone nr. 2)

Den 17. juli 1883 får de sønnen Axel Jensen… (Ulla Elisa’s morfar)
den 31. januar 1885 får de datteren ”Majra Nathalie Kjær Jensen” født på Helligkildegård, så her må stadigvæk bo der, jeg vil umiddelbart tro der er omkring 1888 de flytter (i 1888 bliver Helligkildegård overtaget af en M Villadsen) men det ka’ selvfølgelig godt være at Laurits stadigvæk er forpagter der, jeg ved det ikke, men jeg vil gå op på biblioteket og se om jeg ka’ finde noget omkring Helligkildegård der måske ka’ komme med nogle oplysninger omkring det…

Umiddelbart får de en søn omkring 1900 Holger Kjær Jensen, født i Århus/Grenå(?) så her omkring må de være flyttet syd på

Udover det sku’ de også ha’ fået en søn Oskar Jensen, og en datter Olga Jensen (født ca. 1888), alt i alt sku’ de vist ha’ fået 9 børn… de fem af dem sku’ være nævnt her…

I 1823 overtager Christen Kjær Helligkildegård ved en tvangsauktion, og i 1885 er det Anton Kjær (muligvis Christens søn ) han har det i 3 år idet Helligkildegård bliver overtaget af en M Villadsen i 1888 indtil 1909 hvor Thyland Udstyksforening overtager den et stykke tid…

Laurits Osvald jensen dør i Århus i 1933…

Udover Ulla Elisa, er der også to andre personer ude fra Nyhedsgruppen som ser ud til at ha' forbindelse til dine forfædre...
Hans Engmark --> hengmark@post6.tele.dk fra dette indlæg...
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=37caefb3.857954%40news.inet.tele.dk&rnum=6&prev=/groups%3Fq%3Duelisa%40post.tele.dk%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dda

og Elia Larsen --> elia@mail.dk fra dette indlæg... -->
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3d6a283a%240%2487299%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=5&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dhelligkildeg%25C3%25A5rd

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : senta

Dato : 29-09-02 23:59

Tak for dit svar, alle de detaljer har jeg, problemet er at jeg ikke kan finde L.O. Jensen i Skives folketællinger, jeg mangler fortsat oplysninger om ham og 5 af hans børn ---2 måske 3 af hans børn er født i Grenå eller Skive, hvor de boede fra ca.1887 og til ca.1905 hvorefter de flytter til Århus.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-10-02 12:37

Det er utrolig hvor meget hjælp der gives her i nyhedsgruppen, men et simpel spørgsmål ,---om der er en der arbejder med Skive folketællinger fra 1845 og til 1900 ,-- og vil hjælpe mig med at finde ´´Laurids Osvald Jensen født den Den 5 - August 1851 Refs Herred, Helligsø Sogn Thyholm ´og hans familie i Skive, det udløser et uartig svar --´´Hvad med at finde folketællingen på landsarkivet, du skal vel også selv lave lidt´´ ----det er meget useriøs.
Jeg sender ikke efterlysninger til nyhedsgruppen uden at det er den sidste udvej, så hvor er den seriøse hjælp der ydes til andre her på Kandu ???
er spørgsmålet ikke seriøs nok ??
Tak til Strarup
Spørgsmålet er hermed lukket.

Godkendelse af svar
Fra : senta

Dato : 07-10-02 08:56

Tak til Strarup, du forsøgte dog at hjælpe.

.