/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Tekstfragmenter...
Fra : rcn
Vist : 599 gange
50 point
Dato : 10-09-02 10:58

og melodistumper, der køre i hovedet, uden man kan komme på resten, kender vi vist alle til. Men er der nogen, der kan hjælpe mig til at finde resten? Findes der en database, hvor man ved indtastning af en tekstlinie kan få et bud på hvilken sang, det er fra?

Syngende hilsner
Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-09-02 09:58

rcn wrote:
> og melodistumper, der køre i hovedet, uden man kan komme på resten,
> kender vi vist alle til. Men er der nogen, der kan hjælpe mig til at
> finde resten? Findes der en database, hvor man ved indtastning af en
> tekstlinie kan få et bud på hvilken sang, det er fra?

Ja, og den er din ven: www.google.com.

Husk at læse FAQ/OSS'en før du poster på Usenet:

http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik/

/Nikolaj

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-09-02 12:02

På dette link finder du de søgemaskiner der bedst opfylder dit behov, vil jeg tro http://www.musikbiblioteket.auc.dk

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-09-02 12:36

Hej Rikke,

jeg vil også sige google, f.eks. la' os sige at du fra Kylie Minogue 's sang ka' huske teksten "Can't get you out of my head" fra hendes sang... ka' du således skrive den i "-tegn i søgningsfeltet og for følgende resultat... -->
http://www.google.com/search?q=%22can%27t+get+you+out+of+my+head%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

men alt i alt afhænger det jo også af om der evt. findes en side om det... men for det meste er der skrevet et review et eller andet sted på nettet, så det ka' ind imellem, godt kræve nogle kliks...

plus hvis der er nogle der har lavet en cover version af en sang, eller det er en cover version du søger kommer originalen også med... så der risikere jo også at komme noget overflødigt med nogle gange...

google ka' håndtere ti søgeord, og hvis du putter dem i "-tegnene ta'r den kun de sider med som har det du har skrevet i netop den rækkefølge... ellers ta'r den alle sider med der inkludere ordene... hvis selve teksten du ka' huske fylder mere end de 10 ord, så cut et par stykker fra
og put song, lyrics eller text med i søgningen udenfor "-tegnene for at gøre den lidt mere specifik...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 10-09-02 13:19

Tak for svarene.
Søgning via Google har ikke givet de ønskede resultater, men den søger jo heller ikke i samtlige sider tilgængelige på nettet, derfor mit spørgsmål
Din vejledning Starup er dog glimrende som besvarelse (hvis man ikke kender søgerutinerne)

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 50 point
Dato : 10-09-02 14:56

Hej Rikke,

google er nok den mest omfattende søgemaskine der findes på nuværende tidpunkt, og som har flest sider af dem som er tilgængelig på nettet...

den giver også muligheder for at søge i nyhedsgrupperne... der er der muligvis nogen der har døjet med et lignende problem, at de måske heller ikke lige har ku' husket andet end det samme text-stykke som du ka' huske... og har stillet spørgsmålet, og der er nogen der så har svaret... hvorved det så ka' findes der...

en anden søgemaskine er denne her der har lidt mere specificerede emner som ftp/video/mp3... -->
http://www.alltheweb.com

ellers så prøv disse sider... -->

songtext.net... -->
http://www.lyrics.ch/
er umiddelbart tysk...

AZ Lyrics Universe... -->
http://www.azlyrics.com/

eller Lyrics.com... -->
http://www.lyrics.com/
men hvor vidt den giver mulighed for søgning på sange er jeg ikke klar over, men den har en database over artister..

jeg tvivler dog på de overstående steder har danske tekster... men dette er også kun et lille udpluk af sider på nettet der beskæftiger sig med tekster...

men ellers ka' du evt. prøve at komme med nogle text-stykker som du har brug for... idet jeg er ret sikker på at de ka' findes vha. google...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : rcn

Dato : 10-09-02 15:10

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-09-02 17:38

On Tue, 10 Sep 2002 10:57:40 +0200, "Nikolaj Borg"
<nikol@jSbPoArMg.dk> wrote:

>> og melodistumper, der køre i hovedet, uden man kan komme på resten,
>> kender vi vist alle til. Men er der nogen, der kan hjælpe mig til at
>> finde resten? Findes der en database, hvor man ved indtastning af en
>> tekstlinie kan få et bud på hvilken sang, det er fra?
>
>Ja, og den er din ven: www.google.com.

Og husk at bruge anførselstegn om hele sætninger/linier, du er ret
sikre på er korrekte. Og tilføj så også søgeordet "lyrics", så skulle
der være en god chance.

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com