/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vand i kælderen??
Fra : Bragesvej
Vist : 789 gange
50 point
Dato : 18-03-05 13:16

Ja det tør nu og jeg bor nær en sø,dette medføre jeg får vand i kælderen, det pipler fra vægen fra et lille hul ca 30 cm fra gulvet, der er sat et lille sugerør ind i hulet så den kan løbe ned i en spand, jeg tømer vær 4 time, ca 40 liter vær gang!!!.

Nu er spørsmålet hvad gør jeg? der er meget besværligt at skulle tømme denne spand så tit, hvordan kan jeg få det op af kælderen, på en næmmere måde?

der er ikke sprunget et vand rør...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-03-05 13:25

Du er nødt til at lægge et stort og effektivt dræn rundt om huset.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 18-03-05 13:32

Det lyder rigtig rigtig træls, der må være meget meget vådt omkring huset.

Hmmm... for at få lidt ro til at sove ville jeg købe en dykpumpe til at tømme spanden så jeg kunne sove mere end 4 timer i træk....

Det endelige fix er nok noget dyrere...

Du kan også købe noget støbemasse som kan bruges til at støbe når det er så vådt (der er der en gammel tråd om samme problem), men gadvide om det er en god og permanent løsning...

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-03-05 13:38

En ca pris på Dræn??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 13:41

Mange mange vabler efter meget gravearbejde. Alternativt en gravemaskine ind og rigtig mange penge til gartneren bagefter.

Selve drænslangen koster ikke meget.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 18-03-05 13:43

Skal man ikke gøre noget ved kælder vægen når man nu er igang?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 13:50

Rigtigst er det nok at få væggen gjort ren og pudset. Mureren har et eller andet trylle-noget han smører på bagefter, Så klistrer man isolering på udefra (det virker også drænende). Nederst i udgravningen ligger du drænslangen og ovenpå udlægges singles (sten).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 13:50

Og så ville en affugter i kælderen ikke være en dårlig ide (i et stykke tid).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-05 13:58

Puha, det mest effektive vil være, at grave soklen fri og få muren tættet udefra, et enormt arbejde når der er kælder.

dernæst at få drænet.

Jeg er bange for, at hvis du bare får hullet lukket, vil vandet evt. finde andre indgangsveje.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-05 14:10

Nemlig Dova, det er også det der er skrevet ovenfor. Grimt arbejde - mange vabler.

...og lad en fagmand ordne det, så forsikringen er i orden, hvis noget skulle gå galt!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-03-05 14:12
Accepteret svar
Fra : betonjens1

Modtaget 60 point
Dato : 18-03-05 14:23

Du kan købe noget der heder Ferocement som bruges til betonbåde det kan hærde under vand så kan du få noget nattesøvn intil du får en endelig løsning.
ps.cementen bliver meget varm så du skal bruge hansker så laver du en kugle og klasker på hullet og i løbet af et øjeblik er det hårt som sten.mvh jens

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-03-05 17:41

det er jo ingen sag at dræne - - bare man bor højt nok, men så er der sjældent brug for det. Tit skal man have en pumpe, for at få vandet til at løbe opad. Hvad bruges det pågældende kælderrum til? Hvis det i forvejen er et "vådrum" Så kan man lave en fordybning og sætte en automatisk dykpu,pe til at gør det grve arbejde. Jeg tror nok der skal fagfolk til at tærne et sådant hul, og de kan jo ikke forhindre at der opstår nye huller efterhånden. Så en form for dræn, med pumpe slipper du nok ikke for, det er da også overkommeligt, til sommer når vandet er sunket og det er muligt at grve uden at det vælder sammen igen. Det kan ikke lade sig gøre at grave dybt i vandfyldt jord.
Omfangsdræn kan ved visse jordtyper give sætningsskader på huset.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-03-05 20:21

Har snakket med en ven ,vi kigger på et dræn der skal ligge ud mod søen, men det bliver sku ikke nu , hullet får en kork prop lidt cement, og så håber vi på det bedste

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-03-05 20:23

Ja jeg prøver at set tiden an, ingen tvilv om det har lækket vand i mange år måske siden 1950, så kan det sikkert klare lidt i nu, indtil jeg finder en løsning

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-03-05 20:24

Tak for svaret betonjens1.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-03-05 20:43

Omfangsdræn kan ved visse jordtyper give sætningsskader på huset.

Hmm,, ikke forstået Valde.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 18-03-05 20:56

Der hvor jeg har købt grund er der "fedtler" i undergrunden.

Fedtler er en jordtype der kryber når den bliver "tør", derfor er der specælle krav til fundament og beplantning omkring huset hvis det er bygget på fedtler, da udtøring så vil gøre at fedtleret "kryber", med sætningskader til følge.

Om det er det der tænkes på ved jeg ikke....

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 00:25

Ja nu er jeg ikke sart, så jeg har smagt på vandet, det smager som postevand og ser lige sådan ud!, jeg kontakter vandværket, måske der er et brud på deres rør ind til mig?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 11:26

Formanden for vandværket kommmer i dag, naboen som har boet her et helt liv (50 år) siger der altid har været vand i kælderen,
Han har fået lagt dræn omkring sit hus, det har intet hjulpet!