/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gammel dansk hønsehund
Fra : rogz
Vist : 1647 gange
300 point
Dato : 17-03-05 22:08

Nogen der ved om der skulle være problemer med skyhed/nervøsitet hos racen. Der hentydes til et sådan problem i et indlæg på GDH`s hjemmeside, men har ikke kunnet finde yderligere oplysninger om dette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 22:17

Jeg kiggede lidt i min hundebog om forskellige racer.
Det er en lidt ældre bog, og så kan man ikke være helt sikker på hvad avlen har gjort ved hundens temperament på de små 15 år siden bogen blev skrevet.

Men der står:

Effektiv vagthund, lydhør over for kommandoer, en ideel familiehund med et roligt og fredeligt temperament.

Men det er jo en jagthund inderst inde, så jeg ville da nok sætte spørgsmålstegn ved, om den får nok udfordring hvis den bare skulle være familiehund. Ja det var lige en bemærkning uden for spørgsmålet.

Men, fordi en enkelt måske har haft dårlige erfaringer med at hunden er sky/nervøs, behøver det jo ikke betyde at alle hundene er sådan, medmindre selvfølgelig, at udtalelserne er en generel betragtning kommet fra en med stor kendskab til de eksemplarer der findes af hunden.

mvh dova

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 17-03-05 22:50

Hej Dova. Jeg aner ikke hvor meget belæg der er for udtalelsen, men her er et citat fra et indlæg, hvor en af de "nye" GHD beskrives ( man er begyndt at krydse franske hønsehunde ind i racen)...... "Af de hunde, jeg har haft, må Minox på nuværende tidspunkt absolut være den bedste hund, jeg har haft. Et godt sind og dressurvenlighed er helt i top. Nervefastheden er usædvanlig for en GDH. Vi har ikke haft problemer af nogen art med skyhed, nervøsitet eller manglende lyst til vand eller vegetation".

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 17-03-05 22:52

Hov...Mangler noget..."Samtidig er hans væsen meget tiltalende, da hans mangel på frygt gør, at han helt ukompliceret møder andre hunde og mennesker uden mindste form for skyhed."

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-05 00:11

Nu kunne det godt lyde som om, at det citat kommer fra en der har været uheldig med tidligere eksemplarer, og især i forbindelse med jagt.
Men det behøver ikke nødvendigvis at være karakteristisk for hele racen.
En ting som opdragelse gør jo også utrolig meget til hvordan en hund udarter sig.

Men jeg kender ikke racen så meget, der er vist ikke så forfærdelig mange af dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-03-05 00:33

Mennesket kan ødelægge selv den bedste hund - men selv den bedste hund kan ikke ødelægge et menneske.
Der kan indenfor alle racer findes uheldige eksemplarer også menneske racen.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 18-03-05 02:12

Er det en oplevelse du har?
Hvis det, så tror jeg du skal lede efter et mønster i den nervøsitet. Det stammer som regel fra et ubehagelig oplevelse hunden har haft.
Den kan f.eks. være bange for mænd, hvis der er en mand der har banket den tidligere.
Gammel dansk hønsehund er efter min mening en af de mest stabile, rolige og ligevægtige hunderaser jeg kender. Den kan lære næsten alt, bare den er tryg vid den omgivelser. Som alle andre hunde, skal den kende sin plads, ellers er den ikke tryk. Den er et flokdyr, og vil altid prøve lidt grænser for at finde ud af hvor den hører hjemme i flokken. Hvis den ikke kan finde ud af det, bliver den utryg. Lad os sige at en person i familien siger, at hunden gerne må ligge i sofaen, men når en anden bestemmer, skal må den slet ikke være i stuen, kan den let blive usikker på hvad den må og ikke må.
Faste rammer er et must i en hunds opdragelse. Vær ikke ond ved din hund, men vær kontant og bestemt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-03-05 06:23

Hvis du reelt vil vide noget om emnet, så kontakt en større opdrætter indenfor racen og tal med vekommende om problemet. Det er kendt i andre racer, at bestemte linier indenfor en race kan udvikles uheldigt. En seriøs opdrætter vil derfor naturligt undgå disse linier, såvel som man vil gå udenom linier med arvelige fysiske skavanker. Der skal inside viden til.

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 18-03-05 15:26

PrivateDk. Den eneste GDH jeg kender er min egen. Han er lidt reserveret, men aldrig uvenlig. Har haft en oplevelse, hvor en fuld mand væltede ned oveni ham...Ikke så smart!-men tror at det er ved at være glemt nu. Er nu heller ikke ond ved ham og han kender reglerne....Og retter sig herefter.
bb1 Hmmm ja....Det er jeg klar over.
Dova. Nej, de er ikke så udbredte...Derfor ville det være interessant, at høre fra folk der har nogle erfaringer. Hvis jeg fx. havde en labbe, så ville jeg ofte møde folk man lige kunne få en bette "racesludder" med.
qfha. Det kunne være interessant, men længes lidt efter at høre lidt fra de "almindelige" mennesker.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-03-05 15:48

rogz ring på 76 26 10 54 så kan du få en snak om GDH med et af de mennesker i DK som ved mest om denne race,han har hvalpe i øjeblikket ved jeg.Jeg har kun mødt GDH på jagt og prøver og da her det generelt været gode nervefaste og brugbare hunde. Jeg har også en bekendt der har den nye type,med Fransk blod,men det er ikke lige mig ( det Gamle Danske er forsvundet syntes jeg) - men ok de går godt på marken.

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 18-03-05 16:29

bb1. TAk for det!!!....Kan se at du har erfaringer med GDH. Jeg går ikke selv på jagt med min, men træner ham til det alligevel. Han er lynende hurtig...Har trænet ham sammen med et par tysk ruhår og de kan ikke følge med. Læste på et tidspunkt at GDH på nogle mennesker vil virke sløv i sit søg!!!- hmm. Samtidig er han ufatteligt nem at dirigere...På marken er der 2 ting, der interesserer ham fuglene og føreren!- så han er hele tiden kontaktbar. Han dækker af sig selv når han støder på hårvildt, så det er jo dejligt nemt for mig. Det eneste minus ( set med mine øjne..er ikke ligefrem jagtekspert) er at han ikke ligefrem er begejstret for vand...Han springer da i, men også KUN fordi han bliver bedt om det.
Ja, der er vist også nogen debat om hvirvidt de nye franske gener hører hjemme i racen!!!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-03-05 18:27

Citat
men længes lidt efter at høre lidt fra de "almindelige" mennesker.

Nåh, så har jeg misforstået dit indlæg, jeg troede du søgte konkret viden. og ikke sociale relationer.

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 300 point
Dato : 20-03-05 15:58

Hej rogz

GDH hører til gruppen "stående fuglehunde". Generelt kan man sige, at denne gruppe karakteriseres af en forholdsvis stor aktionsradius (ca. 250 meter), et blidt temperament (det er bløde hunde), samarbejdsvillighed og stor jagtlyst mm. Disse hunde er deciderede arbejdsdyr! De skal derfor aktiveres meget (mental aktivering) og også ofte have lov til at løbe løs.
Bløde hunde kan nemt presses, pres kan blive til stress, stress kan blive til adfærdsproblemer (angst, usikkerhed, nervøs energi, aggression mm.). Er man oveni købet en meget aktiv race, der ikke får tilfredsstillet sine behov, er man yderligere i risiko for at ende i en kronisk stress tilstand.
Dertil kommer, at alle hunde skal socialiseres i socialiseringsfasen, og derefter skal det vedligeholdes resten af livet. Gøres dette ikke, vil man kunne ende med en nervøs/ sky (i virkeligheden; utryg) hund.
Min konklusion; Nej, GDH'e er ikke som udgangspunkt sky og nervøse. Men hvis omstændighederne gør, at hunden udvikler adfærds problemer, vil den, på baggrund af sin blødhed, ofte reagere med skyhed/ utryghed/ angst. Presses den herefter yderligere, vil den også kunne ende med, at blive aggressiv.
Derimod vil fx. en karelsk bjørnehund som er en meget selvstædig og reserveret race, i samme omstædigheder, være mere tilbøjelig til, at starte med at udvikle aggression.
Men, der er også individ forskelle at tage hensyn til.
Og der er mange, mange flere aspekter i det, end dem jeg lige har nævnt.
Men, generelt!
Håber svaret kunne bruges til noget!
Hav en god (forårs) dag

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 20-03-05 15:59

rettelse; selvstædig= selvstændig!

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 24-03-05 11:53

Hej...Tak for gode svar. Vh Rogz

Godkendelse af svar
Fra : rogz

Dato : 24-03-05 11:57

Tak for svaret vildskud. I hård konkurrence med bb1, der også gav et brugbart svar.