/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Albuesmerter
Fra : Selc
Vist : 7842 gange
500 point
Dato : 17-03-05 20:45

Nu har jeg i næsten et halvt år døjet med, hvad min speciallæge efter et minuts undersøgelse har diagnosticeret som en golfalbue (det samme som en tennisalbue men på indersiden af albuen). Jeg er 26-årig ung mand og smerterne blev mærkbare i min venstre arm under en styrketræningstime efter en periode med (formentlig for) meget træning. Siden har jeg holdt fem måneders pause og blandt andet forsøgt mig med:

Tre pillekure: Diclon, Tilcotil og Ipren
Neoprenbind
Udo’s Choice og fiskeolie (kosttilskud)
Glucosamin, Chondroitin og MSM (kosttilskud)
Og to binyrebarkhormon-indsprøjtninger – hvoraf især den sidste synes at have ændret – men forværret smerterne.

Det er nu to uger siden, at min speciallæge opgav at gøre mere ved det. Ofte kan jeg mærke en smerte helt ud i mine fingre (som om de dirrer eller vibrerer indvendigt).

Spørgsmålet er derfor: Hvad gør jeg? Hvad har virket for dig udover de forsøg, jeg allerede har nævnt? Kan det evt. være andet end en golf/tennisalbue?

Vh.

Selc

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-05 21:04

har du forsøgt med at få en henvisning til en specialist - det er ikke altid lægerne tager noget der måske ligner almindelige ting helt alvorligt !!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 21:04

Diagnosen lyder sådan set rigtigt nok, også med de smerter du omtaler ud i fingrene.
Det kommer sådan set af en slags betændelsestilstand ved overbelastning af en art. Enten en pludselig belastning eller over længere tid.

Det vigtigste er, at du forsøger at bruge og bevæge albuen så normalt som muligt uden at overbelaste, da leddet i modsat fald kan miste sin fulde bevægelighed.

Ellers er det bare at vente på det går over. En ringe trøst

Jeg har selv haft tennisalbue et par gange, og frossen skulder (det samme bare i skulder) og det kan tage mange måneder inden det forsvinder, og helt væk er det aldrig sikkert det bliver.
Ofte kan man mærke noget man tror er optakten til en ny omgang.

mvh dova

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-03-05 21:13

Hej Selc

For mange år siden (ca. 10) kom jeg galt afsted med mit håndled. Jeg havde fået den ide, at jeg ville være anlægsgartner I det forløb skulle jeg knække nogle fliser - resultatet var at flisen knækkede, jernstangen, jeg brugte, knækkede og mit håndled blev så "belastet", at jeg ikke kunne skrælle kartofler uden at have smerter. Efter et halvt år på denne måde fik jeg nogle "ultralyds-varme-behandlinger" og det hjalp meget, dog ikke 100 %.
Nu er det så mange år siden, at jeg ikke helt præcist kan huske hvad behandlingen hed (sorry) men måske du kan spørge din læge om det er noget han/hun kender til? og om det evt. også kunne hjælpe dig.

// Toupie

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-05 21:15

Som dova ganske rigtigt skriver ligner det symptomer på en betændelsestilstand. Det kan være nervebetændelse (Neuropati). Få en henvisning til en Neurologisk afdeling eller en Speciallæge i Neurologi. Der kan være mange årsager til Neuropati. Bl.a. B-vitamin mangel, Sukkersyge, Alkoholmisbrug og mindst 5 andre. Held og lykke. AJ

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-05 21:46

Jeg tror, at du har en nerve, der sidder i klemme.

Jeg har selv prøvet det, dog ikke med styrketræning, men symptomerne er de samme.

Jeg kan se, at du nu har holdt 5 mdrs. pause uden ændring af de smerter/gener du har.

Jeg kontaktede min læge, fik en henvisning til en specialist. Der var så lang ventetid, så jeg tog på skadestuen.
Forklarede dem problemet, samt at jeg ikke kunne vente i 6 uger på at få det undersøgt hos specialisten.

På hospitalet foretog de en "måling", der viste at en nerve var i klemme. 2 uger efter blev jeg opereret.

Det foregik ambulant. Mødte kl. 8.00 hjemme igen kl. 14.00.

Hvis det er, som jeg tror, så få det undersøgt. Det kan blive meget alvorligt, hvis der ikke bliver gjort noget ved det nu.

Du har døjet med det i så lang tid at nerven ikke kommer på plads af sig selv igen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-05 22:18

Citat
I udtalte tilfælde med langvarigt forløb og flere forgæves behandlingsforsøg med fysioterapi og binyrebarkhormonindsprøjtninger kan løsningen være at foretage en operation, som består i, at delvist gennemskære og hermed forlænge strækkemusklernes sene ved albuen.

Herved fjerner man det konstante og øgede træk på senen som har udløst inflammationen af senen, og musklerne kan nu igen arbejde normalt. Operationen foregår i lokalbedøvelse ambulant, og efter få uger fungerer hånd og arm normalt igen. Operation for tennisalbue har tidligere haft et dårligt ry og blandt ældre kirurger er der mange som ikke vil anbefale en operation. Min erfaring er, at operationen i langt de fleste tilfælde har en meget god effekt og jeg anbefaler den derfor i de tilfælde hvor symptomerne ikke er forsvundet ved hjælp af fysioterapi eller binyrebarkhormon-indsprøjtninger.

http://www.erichsens-klinik.dk/html/albuen.html

det var fra ovenståen side.

Der var så ikke tale om en nerve i klemme, men jeg vil stadig mene at en operation er nødvendig.

Jeg har ikke haft gener i min arm/hånd efter operationen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 22:28

Ja, tak, operation vil jeg ikke anbefale.
Min mand blev for nogen år siden opereret af to omgange, først på udvendig side, og dernæst på invendig side.
man fandt ingen forklaring på tennisalbuen og symptomerne.
Men efterfølgende fik han problemer med at dreje underarmen i forhold til albuen, altså hvis man bøjer armen i en 90 grader vinkel og holder underarmen foran brystet, og så drejer hånd/underarm ind mod sig selv, det kan han ikke mere, selv om lægerne fastholder der ikke er sket nogen skader.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-05 22:37

Hvis det er en nerve, der er i klemme, hvad jeg tror det er, bliver man ikke opereret før man har fundet det sted, hvor nerven sidder i klemme. Man kan måle sig til bestemmelsesstedet.

Citat
Carpaltunnelsyndrom er en sygdom, hvor en nerve (nervus medianus) ved håndledet kommer i klemme under et ledbånd. Dette resulterer i smerter og sovende fornemmelser i tommel-, pege- og langefinger. Ofte er der forværring af symptomerne om natten i en sådan grad at patienten bliver vækket af dem.
Behandlingen består i en overskæring af det ledbånd der klemmer på nerven, og i langt de fleste tilfælde afhjælper dette symptomerne.

Citat
Ligeledes kan tryk på en nerve ved albuen (nervus ulnaris) medføre smerter og sovende fornemmelser i ring- og lillefinger. Dette kan i nogle tilfælde afhjælpes ved frilægning af nerven ved albuen.
Inden man kan blive indstillet til operation, skal der være foretaget en undersøgelse af nervens funktion. Denne undersøgelse finder sted på Neurofysiologisk afdeling

Fra denne side

http://www.aalborg-sygehus.dk/Afdelinger/Kirurgiske+afdelinger/Neurokirurgisk+Afdeling/For+borgere/Hvad+laver+afdelingen/

dova

Du taler om din mands erfaringer, jeg taler af egne erfaringer.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-03-05 22:37

http://www.giveakupunkt.dk/akupunkturbehandling-hvad-kan-behandles-med-akupunktur.htm

hej selc,
hvor jeg føler med dig, har selv prøvet den smertefulde tur, og havde jeg kendt til akupunktur den gang, havde jeg nok ikke måttet vente i umindelige tider, før det en dag forsvandt af sig selv.
håber det bedste for dig.
venlig hilsen
...aase

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-03-05 22:42

Men såvel ans som dova mener altså at det er en nervebetinget lidelse. Det er jo derfor jeg henviser til Neurologiske eksperter, hvad enten det er på et hospital eller hos en privatpraktiserende.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-05 23:05

dova siger betændelse, jeg mener det er en nerve, der er i klemme.

Men arne.jakobsen du har da ret i, at det er en neurolog, der skal undersøge det.

Citat
Tryk på albuenerven (nervus ulnaris)

Tryk på albuenerven giver symptomer i form af føleforstyrrelser eller ophævet føleevne på lillefingersiden af håndryggen og på bøjesiden af lillefingeren. Der er nedsat kraft i fingrene hvad angår spredning og samling af fingrene. Årsagen til tryk på albuenerven er ofte ved albuen – hvor nerven er placeret meget overfladisk på indersiden af albueleddet - og ved passagen ind i underarmens muskler.

Bruger man sin håndrod som hammer kan der også opstå hævelse omkring, og tryk på albuenerven som passerer håndroden på lillefingersiden.

Er symptomerne af kort varighed, kan man forsøge at fjerne trykket omkring nerverne ved at holde armen i ro og eventuelt supplere med injektion med binyrebarkhormon, men er der tale om langvarige symptomer, bør der foretages en nerveledningsundersøgelse, som kan afgøre, hvor i nervens forløb trykket er lokaliseret, og ved en operation kan årsagen findes og fjernes.

Har der været tale om langvarig tryk på nerven, vil der gå meget lang tid, adskillige måneder, før nervefunktionen bliver normal igen, hvorfor man ikke bør udsætte behandlingen unødigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-05 23:07

Citat
Tryk på medianusnerven - karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelen er den tunnel, som dannes af håndrodsknoglerne i bund og sider, og som loft i tunnelen ligger et stramt ledbånd på tværs over håndroden. Indholdet af karpaltunnelen er ti bøjesener til håndled og fingre, samt en nerve, nervus medianus – som er en vigtig føle- og bevægenerve til fingrene.

I forbindelse med forskellige gigtsygdomme, kan der komme hævelse af senerne og på grund af snævre pladsforhold i karpaltunnelen kommer der derfor let tryk på nerven. Generel væskeophobning i kroppen, som hos sukkersyge og gravide, kan ligeledes være nok til at nerven bliver klemt, og det er typisk for sygdommen, at symptomerne vækker patienten meget tidligt om morgenen, da man netop ophober væske i kroppen i løbet af natten.

Symptomerne på karpaltunnel syndrom er ubehagelige, snurrende fornemmelser i tommel, pegefinger, langfinger og eventuelt i halvdelen af ringfingeren, nedsat kraft i hånden, og efterhånden kommer der nedsat føleevne i de nævnte fingre. Hos gravide forsvinder generne af sig selv, hos andre kan man, hvis ikke symptomerne har varet for længe, ofte redde situationen ved en injektion med binyrebarkhormon tæt på nerven i karpaltunnelen. Den antiinflammatoriske virkning af binyrebarkhormonet kan få senerne til at afhæve, således at der er plads til nerven.

Hvis ikke der har været effekt af injektionen, eller hvis symptomerne har stået på meget længe, kan operation blive nødvendigt. Under operationen, som kan foregå ambulant og i lokalbedøvelse, spaltes det stramme ledbånd som danner loft i karpaltunnelen, og der er nu plads til sener og nerver.

Hvis symptomerne er typiske, behøves ikke særlige undersøgelser før man
opererer, men er der tvivl om diagnosen, bør der foretages en nerveledningsundersøgelse hvormed man helt nøjagtigt kan få at vide, hvor nerven er udsat for tryk.

Efter operationen må fingrene bevæges normalt, og efter at trådene er fjernet, kan hånden stort set bruges normalt igen.

Karpaltunnelsyndrom ses ofte hos ældre mennesker, som er mere tålmodige end yngre, og det viser sig tit at patienten har gået med symptomerne i månedsvis inden hun/han har henvendt sig til læge. Undertiden er lægen heller ikke helt opmærksom på årsagen til symptomerne, og der ser jeg engang imellem at patienter har gået endog meget længe med udtalte smerter og begyndende lammelse af håndmusklerne. Dette er uheldigt, for hvis en nerve hos en ældre person har været klemt af i lang tid, kan der dannes arvæv i nerven, og i bedste fald tager det mange måneder før nerven bliver normal igen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 23:52

Ja, erfaring ans, jeg har døjet med tennisalbuer, frosne skuldre gennem flere år, og er såmænd opereret for Carpaltunnelsyndrom i begge håndled, med risiko for at skulle det igen.

Og jeg synes stadig ikke det lyder usandsynligt, at det skulle dreje sig om andet end en tennis/golf albue, hvilket spørgeren jo også har en speciallæges ord for, men derfor er der selvfølgelig ikke noget der er til hinder for, at spørge en anden læge til råds, hvis vedkommende ikke vil stille sig til tåls med den første læges vurdering.
Der er jo ingen af os her der er i stand til at stille en lægelig diagnose.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 00:22

Ja dova af erfaring kommer mine udtalelser.

Af min daværende læge fik jeg diagnosen "seneskedehindebetændelse" men efter 6 mdr. blev det bare værre.
Derfor fik jeg en nerveledningsundersøgelse.

Det var nu ikke min læge, der henviste, men kun fordi jeg tog på skadestuen, jeg fik den undersøgelse.

Hvis man ikke selv beder om at komme videre i systemet, bliver man bare på samme sted.

Jeg siger ikke, at det er en nerve, der kan være i klemme hos Selc, men meget tyder på det.
Derfor vil jeg anbefale Selc at få foretaget en sådan undersøgelse.

Jeg er selv blevet opereret i mit håndled, deraf min gode erfaring.

Jeg fik at vide, at der ikke skulle være en risiko for, at det ville komme igen i den hånd.

Det er heller ikke sket Og heller ikke den anden.

Selc, jeg synes du skal få foretaget en nerveledningsundersøgelse.

Om ikke andet,så kan det måske udelukke, at en nerve er i klemme og en ny og anden undersøgelse skal til.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-03-05 00:41

Har hjulpet mig fra den ene dag til den anden med skader/smerte der har varet i årevis..
:
Prøv at se denne bog. Forfatter : Leon Chaitow : Smertekontrol . Forlaget Minerva

Teksten fra bogens forside : Smertekontrol - med hurtig virkning.
Kend din krops trigger-punkter. Gennemillustreret vejledning.
Denne nye teknik lære dig at finde smertens trigger-punkter og beskriver hvordan du ved hjælp af fingertryk, muskelafkøling og strækmassage kan få øjeblikkelig lindring for selv kroniske smerter.
Bagsidens tekst : Kontroller dine kropssmerter. Overbelastning og skader, forårsaget af såvel dårlig kropsholdning som psykiske og mekaniske faktorer, kan skabe aktive smerte-triggere i kroppens bløde væv, hvilket udløser smerter i bestemte områder, ofte i nogen afstand fra trigger-punktet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 00:42

Korrekt ans. En nerveledningsundersøgelse er en undersøgelse der foretages på en Neurologisk afdeling.

Men det er ikke hverken dig, dova eller mig der skal henvise Selc til dette. Det er KUN hans egen læge der kan det. Det gode ved denne debat er imidlertid at vi har været flere om at stille Cyber-diagnosen, og at vi er enige.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-03-05 00:56

mht kosttilskud så hjælper fiskeolie og ingefær også på betændelsestilstande

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 01:40

arne.jakobsen

Det er hverken dig, dova eller undertegnede,der kan henvise til den ene eller anden undersøgelse. Det har du helt ret i.

Nu er det sådan at Selc har prøvet to binyrebarkhormon-indsprøjtninger hvoraf især den sidste synes at have ændret – men forværret smerterne.

Derfor mener jeg at Selc bør få foreteget en nerveledniggsundersøgelse.

Tal med din læge Selc og få en henvisning.

Hvis der er for lang tid til, at du kan komme hos speciallægen, så tag en tur på skadestuen. Sig at du ikke kan holde det ud mere.
Det var det, jeg gjorde.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 01:51

ans - Jeg er for 3 år siden blevet diagnosticeret som lidende af kronisk PolyNeuroPati. Det er derfor jeg i denne tråd udtaler mig med en sådan vægt. Jeg siger jo ikke at Selc har den samme sygdom, kun at det kunne tyde på det.

Èn af de undersøgelselser der ledte frem til min diagnose var netop Nerveledningsundersøgelsen.

En tur på skadestuen vil ikke hjælpe mere end et kold bad, og det vil koste samfundet en formue. Så det er squ det ringste råd jeg har set i denne tråd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 02:20

arne.jakobsen

Citat
En tur på skadestuen vil ikke hjælpe mere end et kold bad, og det vil koste samfundet en formue. Så det er squ det ringste råd jeg har set i denne tråd.

Du taler ud fra dine erfaringer, jeg af mine

Det er jo ikke alle, der kan overbevise en læge om at der stadig er noget galt efter en behandling.

Jeg har prøvet nerveledningsundersøgelsen. Blev opereret. Har ikke siden haft gener.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 02:27

Alfa November Sierra - This is Alfa Romeo - Roger Out

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 02:33

Selc

Jeg er nu kommet med min mening. Måske er der noget af det du kan bruge.

Jeg trækker mig fra denne tråd, da arne.jakobsen atter vil gøre det til en smalltalk.

At han kan komme med en bemærkning som denne

Citat
En tur på skadestuen vil ikke hjælpe mere end et kold bad, og det vil koste samfundet en formue. Så det er squ det ringste råd jeg har set i denne tråd.

det viser lidt om hans holdninger.

Selc

Jeg håber for din egen skyld, at dit problem bliver løst.

Du skal ikke give op.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 02:48

Selc - Selvfølgeligt skal du ikke give op over for noget. Jeg mente bare at når "ans" foreslår et besøg på skadestuen, så er det en lidt FOR nem løsning. Og i dit tilfælde tror jeg ikke på de nemme løsninger. Du skriver jo selv at du HAR en speciallæge.

Læs vore svar fra top til bund, og overse vore små interne skænderier, så tror jeg du finder svaret.

Kærlig Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-03-05 03:23

Lidt underlig fremgangsmåde (misbrug) med at tage på en skadestue med en 5 mdr. gl. skade.
Som eks. er her et klip fra Hvidovre hospitals skadestueregler. Bemærk ordet AKUT, og .... som IKKE har haft mulighed for at søge egen læge eller vagtlæge

Citat
Skadestuen behandler alle akut syge og tilskadekomne, som ikke har haft mulighed for at søge egen læge eller vagtlæge. Ingen patienter afvises, men hvis det ikke drejer sig om en akut skade, kan skadelægen henvise til behandling hos egen læge eller speciallæge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-05 03:47

Smalltalk kan fortsætte i denne tråd

http://www.kandu.dk/dk/spg/62876

så skal jeg nok forsvare mig, arne.jakobsen slettede jo sit spørgsmål til mig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-03-05 04:07

Glem nu det. Det er klaret. AJ

Tilbage til spørgsmålet: Dato : 17-03-05 20:45

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-03-05 11:31

Hej Selc!

Jeg bliver nødt til at anbefale akupunktur mod dine smerter. Aasenissum nævnte det kort tidligere, det er virkelig effektivt til den slags smerter.
Jeg er selv under uddannelse til akupunktør, og har haft den store fornøjelse at behandle en patient, der i 30 år har lidt af en tennisalbue. Vedkommende er af egen læge og speciallæger blevet anbefalet pension på grund af denne.
Kvinden blev efter 5 behandlinger smertefri. Smerterne har tendens til at vende tilbage, hvis man fortsætter et eventuelt arbejde, eller andet, der belaster ledet og man kan dermed forvente at skulle vende tilbage til behandling efter noget tid. Belastes leddet ikke, kan man være heldig aldrig at mærke noget til det mere.
Akupunktur kan sagtens stå sammen med anden behandling, så du kan sagtens begynde på en behandling samtidig med at du bliver undersøgt m.v. i det etablerede system.

Til sidst vil jeg lige nævne at behandlingen med binyrebarkhormom direkte indsprøjtet i leddet er en katastrofal løsning. Det er ligesom at gøre i bukserne for at holde varmen. Behandlingen smertelindrer kort tid og skal så gentages - med stor skade af leddet til følge.

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-03-05 15:15

Ja, til vaxens kommentar, kan jeg kun være enig i at det ikke altid er sagen med binyrebarksprøjter.

Det er flere år siden mine læger gik væk fra det, og jeg har aldrig fået det de gange jeg har haft tennisalbue eller frossen skulder.
Derimod gives som regel lavdosis Prednisonpiller, (binyrebarkhormon) i en periode sammen med f.eks Diclon.

mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 18-03-05 19:28

er helt enig med vaxen. grunden til, at det var en kort melding var, at jeg desværre oplever mange gange, at de, som ikke kender til akupunktur, har en indgroet mistro omkring det. og godt er det selvfølgelig med en sund skepsis, men med så stærke smerter, som en frossen skulder/tennisalbue giver, er man næsten parat til en amputation.
så er akupunktur en bedre og blidere løsning, selv om vi kun er to her, som har foreslået det.
håber stadig det bedste for dig, selc.

Kommentar
Fra : Selc

Dato : 19-03-05 12:51

Foreløbig tak for de mange bud og venlige tilkendegivelser! Jeg skal i hvert fald have undersøgt, om jeg har en nerve i klemme - og derfra vil jeg så overveje, om jeg skal forsøge med en fysioterapeut og ultralyd eller jeg skal prøve en akupunktør. Eller måske noget helt tredje!

Flere bud og argumenter er meget velkomne. Hvis noget virker, vender jeg naturligvis tilbage!

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 28-03-05 21:59

har hørt at magneter skulle kunne hjælpe
det er et albuebind ligesom knæbing bare med magneter i
prøv det.

mvh
jan

Kommentar
Fra : Selc

Dato : 26-06-05 22:36

Nå, nu er jeg nået så langt, at jeg har fået en tid på hospitalet. Jeg gik til en anden læge, som med det samme pegede på, at det kunne være en nerve, der sidder i klemme. Ans: Du har prøvet operationen - hvor lang tid gik der før du kunne bruge armen igen? Hvor lang tid gik der før du kunne skrive på computer?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-05 23:05

Jeg kunne meget hurtigt bruge hånden/armen igen.

I den periode hvor armen/hånden var bundet ind (ikke gips) men bare forbinding kunne den bruges.

Jeg kunne ikke løfte tunge ting, men bruge armen.

Da trådene blev fjernet gik det hurtigt. Og jeg kunne bruge armen optimalt igen.

I mit tilfælde var det i hånden, jeg blev opereret. Hvis du følger de instrukser der er med at træne hånden/fingrene får du ikke men.

Det er meget vigtigt, at du laver de fingerøvelser, som lægen siger du skal.

Nu ved jeg ikke om det er i hånden, du skal opereres. Hvis det er i hånden så kan du godt efter et par dage bruge computeren, men det vil gå langsommere end normalt.

Når trådene er fjernet vil du føle, at du næsten er som før skaden skete.

Hilsen ans