/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Er disse pop-ups virkelig fra Windows?
Fra : martin.borre
Vist : 350 gange
100 point
Dato : 17-03-05 19:51

Der popper hele tiden vinduer op på min computer der siger at Windows har detekteret ca 100 "malicious software" men de kan fjernes hvis jeg logger ind på bestemte hjemmesider, fex win-fix eller andet (forskellige hjemmesider angives) og der er stigende alvor i dem, sidst: "your computer is about to crash". Er disse popups virkelig fra windows messenger som de angiver? programmet Ad-Aware kan intet finde og AVG og STINGER heller ikke. Skal de tages alvorligt og hvorfor fjerner min pop-up killer dem ikke?

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-05 20:00

har intet med windows at gøre. lad for guds skyld være med at gå ind på de sider.
Få lavet en HijackThis-log.
Vejledning og link her: http://www.arlet.dk/ (Spybot/HijackThis)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-05 20:02

bare lad dem være og undlad at klikke på dem - det har nul og nada med windows at gøre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-05 20:04

ps - klog mand i baggrunden siger at det er pop-under reklamer - og det må han jo vide - han siger også bare lad være med at klikke på dem

jeg oplever også af og til at en eller anden af slagsen nemlig enten fortæller mig min ip - adresse - men ikke korrekt - og at jeg skal skynde mig at downloade et eller andet fordi min pc enten er i fare eller for sløv osv - ville ikke drømme om det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-05 20:05

hov !!!!!! noget at teksten forsvandt - ville skrive at de reklamebannere jo findes overalt - lol

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 21:26

Det er lige netop den slags pop-up's man får, hvis man bevæger sig lidt rundt på de mere saftige af nettets sider.

De ligner en pop-up dialogbox fra Windows systemet, men dette har nu altid været 'Piece of Cake' at eftergøre.

[hør] martin.borre har du nogensinde besøgt min hjemmeside ?

http://home20.inet.tele.dk/friheden/ ..der er over 2 år gammel

..så kast et blik på muliheden for at downloade HELE internettet : http://home20.inet.tele.dk/friheden/download_dk.html

Bare rolig : En endnu mere vellignende 'kopi' af Windows er undervejs, men jeg lidert blot af kodeblokering/dovenskab i øjeblikket

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-03-05 21:28

Hej Martin.
De er forårsaget af Spyware på din PC - så et rigtigt godt råd er, følg "hcma´s" råd.
----------------------------
....eller log dig ind her: http://www.spywarefri.dk/ og få hjælp til at få din PC renset. (det er gratis for private)
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-03-05 22:09

Jeg har haft samme problem, indtil min XP opdaterede på et eller andet tidspunkt. Kan ikke huske om det var opdateringen til SP2 der fjernede det.
Nu tillader min explorer ingen popups.
Du kan jo også hente firefox, og bruge den i stedet. Så er du helt ud over det problem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 22:23

PrivateDK -> Hvis ikke man tillader pop-up's er der mange hjemmesider der slet ikke virker. Pop-ups er nemlig også helt lovlige javascript kald til mange menusystemer/gallerier der benytter funktionen : window.open(...);

Pop-ups (..de dårlige det er) undgås ved at installere : http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html ..der forhindre (..men ikke fjerner !) alskens snavs. Hér er en manual : http://www.spywarefri.dk/spybl.manuel.htm

Adaware anbefales ikke længere af spywarefri.dk : http://www.spywarefri.dk/artikler2.htm#adaware1

De anbefaler istedet at bruge Spybot S&D : http://www.download.com/3000-8022-10289035.html?tag=lst-0-2

...med Dansk sprogfil hér : http://www.safer-networking.org/en/langtable/sbsd.html

Med disse værktøjer/filtre får jeg aldrig 'mystiske' pop-ups og behøver ikke tage stilling til om jeg skal tillade pop-ups eller ej

Firefox, Netscape 8, Opera, IE, Jabbe-dabbe-dance ...eller ej

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 22:27

Ps. Dette betyder selvfølgelig ikke at jeg ikke tager stilling til de 'helt legale' pop-ups man støder på :

1.) Hent dette uundværlige program eller din computer går ned
2.) Køb dit og dat ..eller du dør !
3.) Osv...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-03-05 00:13

jeg bruger nu stadig både ad-aware spyboot spyblaster spyguard mod spyware de fungerer fint sammen.. og ad-aware finder nogen gange noget som spyboot ikke finder...

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 18-03-05 01:52

Jeg snakker ikke om at ikke tillade dem!
Det jeg siger er, at nu kan jeg styre dem.
Explorer fortæller mig nu, at den har stoppet en popup, og om jeg har lyst til at tillade den. Ellers kunne jeg ikke bruge f.eks min homebanking eller toldskat's hjemmeside.........
Jeg kan godt lide selv at kunne bestemme hvad min PC gør, og det kan jeg nu.
Jeg ved godt at man er nød til at købe windows for at få lov til at hente deres opdateringer, derfor foreslog jeg også at bruge firefox i stedet som er helt gratis.
Det har firefox altid sørget at man kan styre hvad den gør, specielt deres mail program er jeg glad for.
For det første har jeg ikke haft virus siden jeg er begyndt at bruge den, det er ikke den virus programmerne sigter efter, det er i 99% af tilfældene Outlook der rammes. Nok fordi det er den mest brugte. Jeg kan også sige at når jeg modtager en mail, at når jeg får en mail fra den og den adresse er det reklame mail, og den skal den bare slette. Så nu slipper jeg også for tilbud om penis forlængelser, tåbelige lån og udelandske kvinder der bare ikke kan leve uden mig.
Magt er en god ting.
Jeg skal altså have fundet ud af hvordan i laver alle de sjove smileys. Jeg kan kun ganske få.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-05 08:34

martin-borre - jeg er lidt i tvivl om hvad du egentlig mener - for der er jo reklamebannere der bare er der og det gør popup stoppere intet ved - det er bare med at holde fingrene væk fra dem - har jeg skrevet et eller andet sted i starten her - hvis du får pop-ups som skal krydses ud - lægger sig i processlinien er det noget andet - så er der brug for at have lidt programmer inde til at holde skidtet væk. Molokyle har givet gode bud på det
Hvis jeg forstår dig rigtigt er det bannere der fortæller dig bla. de ting jeg skrev om tidligere - og de er der nu engang - overse dem og rør dem ikke - så er den potte ude.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-05 08:35

ps... smileyerne ligger her - http://www.kandu.dk/dk/faq.asp#20 -

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-05 08:56

I første omgang kan du 'nøjes' med at bruge den nye og opdaterede on-line scanner hos Trend Micro. Der er nu også kommet en mulighed for at scanne for BÅDE Spy-/Adware og Virus i éen arbejdsgang. Den fanger 'næsten' alt.

http://housecall.trendmicro.com

Derefter kan du installere de værktøjer jeg angav tidligere

HUSK : Det kan være en god idé at slå systemgendannelse fra (deaktivere) medens du scanner, da du ellers kan risikere at skidtet vender tilbage med fornyet kraft, hvis du får brug for at 'Genoprette'. Når du er færdig skal du selvfølgelg slå den til igen : http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/rstrui.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-05 09:00

hallo hallo - jeg ser ikke nogen steder at martin.borre klager over at have hverken det ene eller andet skidt at slås med - men at han støder ind i de åndsvage reklamer hele tiden - lad nu være med at gå for vidt.
selvom det jo ikke skader at lige bruge housecall

molo - den er forresten rigtig god - har altid været - men betaen har ligesom fat i noget man kan lide

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-05 09:23

miritdk ->

Citat
Der popper hele tiden vinduer op på min computer...

Hvordan lyder denne indledning i dine øre .. ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-05 09:37

molo - kommer filene an på hvem der siger sådan - lol - prøv at kigge på bla winfix som er nævnt - - nul popups her - derfor !!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-05 09:45

tror på popunder og reklamebannere - eller som hos http://www.pcworld.dk/ og det er stadig bare ikke at røre lol

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-05 09:47

Winfix er en af de sider der henvises til i omtalte pop-ups ...blandt andet, hvilket kunne tyde på det er et reklamebureau der lever af at reklamere for bestemte sider. Det betyder ikke at der er fidum-fut med de sider der reklameres for, men sagtens kan være snavs i selve reklamen ...også selvom det 'kun' er et banner :

http://www.jobworld.dk/Article/ShowArticle.asp?ATID=26113

..og

Gator (GAIN) - er i stand til at levere banner-reklamer baseret på dine surfvaner. Gator er knyttet til en lang række freeware-programmer inklusive flere fildelingsprogrammer bl.a. KaZaa.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-03-05 09:51

molo - lige derfor er der jo grund til at have bare en smule sikkerheds programmer - men mon ikke de fleste er klar over det ??? Ref: dit indlæg tidligere blandt andet

for ikke at nævne sikkerheds VANER

Godkendelse af svar
Fra : martin.borre

Dato : 20-03-05 14:51

Tak for svaret hcma.
Jeg havde installeret en popuppopper, men de nævnte popups sneg sig uden om, som de eneste. Men det der hjalp var dels at få fjernet restore-funktionen, dels at få ryddet op i registreringsdatabasen via HighjackThis som foreslået og dels en servicepack som computeren pludselig downloadede. Der er mange der har fortjent de der point (jeg har nu ikke fornemmelsen at I behøver dem) men nu får hcma dem altså-
Med venlig hilsen MB

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 15:03

Hmmmm.. regfistreringdatabasen ryddes nu automatisk op for diskrepanser med f.eks. dette lille program ( http://tucows.tdconline.dk/preview/355220.html ), men det fjerner selvfølgelig ikke de ting af mre eller mindre underlødig karakter man har tilladt; ved at takke [JA] til de betingelser, der nu en gang er forbundet med at benytte et program : Freeware/Shareware eller ej

Mht. til point ? Så har du så evig ret

http://www.kandu.dk/Img/diverse/double.gif

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 20-03-05 15:13

takker mange for points og du har så evig ret i at mange andre også havde fortjent nogle.