/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælpe-/campingfjedre til Peugeot 405
Fra : simor
Vist : 1551 gange
200 point
Dato : 17-03-05 14:59

Hej, jeg har en Peugeot 405 1,9 fra '89, som hænger med bagenden. Løsningen skulle efter sigende være et sæt hjælpefjedre/campingfjedre. Jeg kan købe nogle hos min Peugeot-forhandler, men de er ikke TüV-godkendte. Jeg læste i et andet indlæg, at man skulle kunne få nogle som er godkendte.

Er der nogle som kan hjælpe mig med at finde et sæt som er TüV-godkendte eller har en anden løsning?

Hilsen
Simor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 15:16

Bilen kan ikke synes med hjælpefjedre, uanset om de er godkendte eller ej.
Jeg har selv prøvet at måtte afmontere sådan nogen på en Mercedes, fordi den blev kasseret til syn for det.
For det er en konstruktiv ændring af bilen.

Hvis bagenden hænger, er der kun nye fjedre der virker.

mvh dova

Kommentar
Fra : simor

Dato : 17-03-05 15:25

Jo, men der er ikke almindelige fjedre i bagenden på en 405'er - der er torsionsfjedre, og dette skulle være en ret dyr affærre at få strammet/skiftet, da disse kan sidde utrolig godt fast.

Men ved I hvor man eller kan få et camping-/hjælpefjedresæt?

Mvh Simor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 16:06

Du kan, hvis du finder nogen TÜV-godkendte fjedre, uden de store problemer få dem synet som en konstruktiv ændring.
Medbring bare TÜV godkendelsen til syn, og der bliver skrevet i papirene på bilen, at der er lavet en konstruktiv ændring.

Men prøv at kigge i linket her, der er også oplyst hvilket fabrikat der muligvis har fjedrene til en 405er

http://cando.dk/dk/news/394236/groupid/20304

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-03-05 18:45

Du kan bare banke torsjonsfjedrene ud af sitt fæste og vride dem et par hak. det er en times arbejde. Det er ikke sikkert de sidder fast.
alimak

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 17-03-05 20:47

Hmmm.
Hvad så uden campingvogn alimak. for ikke at tale om ALB-ventil, den bliver sgu sjov at kører i.

Jeg ved at der kan købes støddæmper der kan reguleres ved hjælp af trykluft. Men problemet er nok læsningen af campingvognen. max. overførelse mellem bil og campingvogn er 50kg, så enten har du for meget vægt i bagagerum, eller er campingvogn fejl læsset.

Kommentar
Fra : simor

Dato : 17-03-05 20:54

Jeg har hverken campingvogn eller træk. Bilen har bare fået "hængerøv" med alderen, så problemet opstår idet der sidder mennesker på bagsædet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-03-05 21:01

Det er mange der hever eller senker bilen på den måde.Har gjort det mange ganger selv.
alimak