/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Støvler stinker
Fra : bhermann
Vist : 8251 gange
100 point
Dato : 17-03-05 09:32

Min datter har et par dage i træk gennemblødt sine Ecco-Goretex støvler, der har kostet en krig. De er tøre, bløde og fine igen, men der kommer en ubehagelige, gennemtrængende stank fra dem nu, som er så stærk, at den spreder sig til hele huset. Når hun har haft støvlerne på i 10 minutter, så lugter hendes strømper så meget, at hun leger alene resten af dagen - ja det er alvorlige sager det her Jeg mener at have hørt et eller andet sted, at der er nogle sved-absorberende puder i foret, som udløses ved gennemvædning, og at det er dét som stinker. Hvordan slipper vi af med stanken igen?

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 17-03-05 09:48

det synes jeg at have oplevet før... og det var sørme også ecco, men bare nogle sandaler.

Vi valgte først at prøve at vaske med sæbe, og det tog det et stykke tid, derefter prøvede vi det dersens lugthæmmer - febreeze tror jeg - det hjalp også et stykke tid, men det blev ved med at komme tilbage - nu er hun heldigvis vokset fra dem

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-03-05 10:05

rodalon fåes hos matas og nogle større supermakeder

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-05 10:48

Som rotw -> Rodalon !

..du kan også prøve at hælde eddike i en vandforstøver og gi' støvlerne et 'ordentligt pulver'. Eddike er et gammelt råd som lugtfjerner

Ps. Det er vel ikke sådan at det i virkeligheden er fodsvamp, der er årsag til den dårlige lugt ???

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/svampfod.htm

Fodsvamp behandles med Lamisil. Kuren tager en uge.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 17-03-05 11:19

Et godt råd er, at fjerne den sure lugt ved hjælp af natron.
Drys lidt natron ned i skoen, lad det virke nogle timer og hæld derefter natonen ud igen.

Held og lykke, men ellers synes jeg at du skal skrive en mail til ecco, eller tage dem med til butikken.

Det er synd for din datter at hun skal lege alene fordi hende fødder lugter, se om du kan give hende nogle andre sko på. Ellers giv hende en masse strømper med så hun kan skifte i løbet af dagen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 12:28

Hvis det er sådan en rigtig grim stærk lugt lidt ligesom noget kemikalie blandet med kattepis, så er der ikke noget at gøre.

Du kan vaske, prøve med lugtfjerner og ja, alt. men den gennemtrængende lugt vil altid være der.

mvh dova

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 17-03-05 12:56

Dova, jeg er bange for, at det lige netop en den lugt

Hvor kommer den fra? Man kan jo ikke undgå, at ungerne på denne årstid fylder støvlerne med vand af og til.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 17-03-05 12:57

Hej
Har din datter det problem med andet fodtøj? Hvis ikke, så find bonnen og få den butik hvor de er købt til at sende støvlerne til ECCO som reklamation.
Hvis butikken ikke vil det, så send dem selv og oplys begrundelsen!

ECCO Sko A/S
Industrivej 5
DK - 6261 Bredebro

PS. Nå det er sko/støvler med membran er det vigtigt ikke at benytte læderfredt eller beskyttelse med silicone, da membranen så bliver "stoppet til".
mvh steen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 13:29

Ja, jeg har aldrig fundet ud af hvor lugten kommer fra, men jeg kender en person der havde netop det problem med snart sagt alt sit fodtøj, også i f.eks træsko.
Han har så fundet ud af at løse problemet ved at spise klorofyltabletter. For selv efter at have forsøgt at vaske kondisko på 60 gr. og godt med sæbe og skyllemiddel i, var lugten der stadig.

Så jeg tror det har noget at gøre med fodsved, at din datter måske udskiller en bestemt syre der får det til at lugte anderledes, og så er det blevet særlig slemt netop fordi støvlerne har været våde.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 23-03-05 15:42

Tak for svaret molokyle.

Vaskemaskinen klarede det ikke. Indtil videre virker eddike fint.