/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
m2 pris på villa (vurdering) i Århus for~
Fra : frkfriis02
Vist : 1633 gange
100 point
Dato : 17-03-05 08:14

Hvordan finder man ud af, hvad m2 prisen er på et hus ?

Jeg kigger på et hus i en Århus-forstad, som ejendomsmægleren har sat til 1.599.000.
Jeg anvender Realkredit Danmarks boligværdi beregner, og oplyser alt fuldstændig korrekt (off. ejendomvurdering, m2 tal, byggeår etc)
Der er kun to subjektive parametre:
"Hvordan vurderer du beliggenheden indenfor postnummeret"
Meget god, God, Neutral, Dårlig, Meget dårlig
samt
Hvordan vurderer du boligens generelle vedligeholdelse og stand
Meget god, God, Neutral, Dårlig, Meget dårlig

Hvis jeg vælger 'Meget god' til begge disse, berenges værdien til 1.325.000 DKK

I virkeligheden skønner jeg parametrene til at være
"...beliggenheden indenfor postnummeret" God
og
"...boligens generelle vedligeholdelse..." Neutral (dårligt tag + 3 ødelagte vinduer)
Det giver en værdi på 1.121.000 DKK !!!

Jeg har budt 1.300.000 for den,
beregnet som 100 m2 á 10.000 (huset) + 60 m2 á 5.000 (uisoleret udhus)
= 1.000.000 + 300.000 = 1.300.000,
men ejendommægleren siger, at jeg har fået forkert fat i m2 prisen....

Ejendomsmægleren siger, at de har regnet med at slå 100.000 af, dvs at den kommer 'ned' i 1.500.000........

... hvordan kan jeg få et realistisk indtryk af, hvad m2 prisen er i området ???

Jeg har allerede søgt på http://www.nettidende.dk for at se handelspriser for området, og kombineret disse med de oplysninger jeg kan få fra www.toldskat.dk vedr offentlig grundværdi....
... men jeg mangler gode argumenter overfor mægleren vedr m2 priser......
(Det er min bankrådgiver, som selv bor i samme område, der har skønnet m2 prisen for en villa til 10.000 kr / m2...)

Er der nogen, der kan forklare, hvordan ejendomsmægleren kan have beregnet sig frem til 1.599.000,- ???

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 17-03-05 09:03

Hej

Nu ved jeg ikke hvor du kigger på bolig henne, men jeg bor i Rønde området og har selv prøvet den boligberegner og det var helt hen i vejret!!!

Den vurderede mit hus til 650.000kr og et par måneder før var det blevet vuderet til 850.000kr af en ejendomsmægler!

En af mine kolleggare har en lejlighed i århus, den kunne den vudere helt præcist! men hvis man bevægede sig ud til ebeltoft gik det helt galt, ofte var det kun halvdelen af selve værdien!

Jeg tror bare at den går udfra århus(og sikkert de andre størere byer i landet) og for hver kilometer man kommer væk fra centrum fjerner den X antal procent fra vuderingen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-05 11:38

Priserne er stygt højere, når det er postnummer Århus + forstæder. Ikke at forglemme at de mindre omkringliggende byer som Hinnerup og Harlev koster det kassen. Jeg kunne nemt være enig med dig i din beregning, men derfor er det stadig mulig at mægleren kan finde en der vil give så mange penge. Rykker du væk fra Århus, til eksempelvis Horsens (hvad mange gør) kan du få 200 m2 lækkert beliggende for 1500000,- se http://www.ejendoms-avisen.dk/default.asp?vis=6497&billed=0 den har jeg set. Rigtig lækker og pæn. Kun køkkenet er en smule gammelt, men rigtig lækker, beliggende i lille landsby med skole, brugs & bager. 2 minutter til E45, 10 minutter til HS centrum.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-03-05 11:41

Jeg mener at man skal lægge grundværdien til dine m2 priser.

Jes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-05 11:54

Selvfølgelig Pablo

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 17-03-05 11:56

Tak for kommetarer indtil videre... Der er tale om Lystrup, postnr 8520.
Grundværdien (iflg offentlig vurdering) er 269.800
dvs 1.325.000 + 269.800 = 1.594.800 (for den velvillige bedømmelse) og
1.121.000 + 269.800 = 1.390.800 (for den realistiske bedømmelse)

.... ja så er man jo ihvertfald deroppe.....