/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
SHUNTVENTIL
Fra : nejrup
Vist : 16004 gange
5 point
Dato : 16-03-05 21:12

hvad er formålet med en shuntventil-kan den undlades. solo kedel + varmvandsbeh. ?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 21:22

Nej den kan ikke undlades. Hør her:

Med Shuntventilen( blandeventilen) regulerer du fremløbstemperaturen til radiatorene.

Varmvandsbeholderen, skal have kedeltemperaturen. Altså skal udtaget til varmtvandsb. tages FØR shuntventilen.

Hilsen Keldd (Blik og Rør.)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-03-05 21:27

Nemlig - og så kan du jo lige se her hvordan den skematisk er forbundet:

http://www.biovarme.dk/TERMOMIX_CS_DS_Shuntventil.asp

mvh berpox

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 21:40

berpox:

Arbejder du med den slags, eller.......

Øh, jeg er bare nysgerrig. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 16-03-05 21:44

skal have nyt fyr,skal flytes

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 21:51

Så kan du jo prøve at kigge på berpox's link, der er en del der ser spændende ud, og til rimelige priser.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-03-05 21:57

Nix - ikke i forbindelse med almindelige brugsvands- og centralvarmeanlæg. Jeg er mere ovre i genren for industrielle procesanlæg og de tilknyttede produktionsapparater.

Så i den forbindelse stifter een jo bekendskab med mange forskellige typer ventiler, bleeds, varmevekslere, pumper, tryk- og flow-regulatorer, mekanisk- såvel som PLC-styrede. Men et grundlæggende kendskab til centralvarmeanlæg har jeg da ~ og jeg håber da det vil hjælpe mig når jeg på et tidspunkt skal have installeret et pillefyr istedet for det forslugne oliefyr jeg har....

Men så kan det jo være du er til rådighed her på Kandu til den tid Keldd

mvh berpox

(PS: Hvis ikke man spørger, så får man heller intet svar )

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 22:15

berpox:
Det ser ud som du kan projekterer et anlæg selv, og kedeludskiftning puh ha, jeg har ikke bestilt andet i mange år. Men den kombi støbejernskedel ser spændende ud her.
Men for 3 år siden flyttede jeg ind hvor jeg bor nu.Ny kedel, ny rørføring, ny VVB. Men forkert montering af netop shuntventilen.Og jeg har ikke taget mig sammen til at ændre det endnu.
Så held og lykke med din nye kedel, og jeg er nok ikke til at jage væk fra Kandu.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 22:23

Måske et dumt spørgsmål Keldd, men hvorfor kan den ikke undlades
Altså jeg mener, hvis man i stedet styrer varmen i radiator- eller rumtermostat.

For mit anlægs vedkommende, er shuntventilen da bare noget der står åben hele tiden, og egentlig lige så godt ikke kunne være der.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 22:40

Dova:
Fordi din fremløbstemperatur TIL radiatorene ikke behøver at have den samme temperatur,

som din kedeltemperatur. Derfor skal du bruge din shuntventil.

Kedeltemperaturen er 60-65 grader, og det skal din varmtvandsbeholder også holde, men radiatorene behøves ikke den høje temperatur, derfor skal du blande radiatorvandet med shuntventilen, så det ikke holder den høje
temperatur.

Det kan gøres automatisk,m.en motorshunt, og en ude og indeføler.
I første ombæring regulerer du selv på shunten, så radiatorvandet ikke er for varmt.

Og husk så: Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 16-03-05 22:45

Forestil dig det er sommer????
Vil du så lade shuntventilen stå åben??. Meningen med shuntventilen er at du kan lukke for varmen til anlægget om sommeren, så du kun har cirkulation i anlægget, uden tilførelse af varme fra kedlen.
Hvorvidt du mener den kan undlades må stå for din egen regning, men såfremt du køber et nyt anlæg i dag, vil der altid være en chuntventil inkluderet i anlægget.

Mvh Jørgen Olie-og gas

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 22:47

Nå, men det vil så sige, at HVIS man er ligeglad med om fremløbet har samme temperatur som kedlen, så kan den i teorien udelades

mvh dova

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 16-03-05 22:48

Dova!!

Hvis du styrer fremløbstemperaturen over rumtermostater, foregår i de fleste tilfælde over en shuntventil/blandeventil i kedlen

Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-03-05 22:54

Jeg vil tildels give dig ret dova
----------------------------
I et anlæg udstyret med moderne thermostatventiler kan shuntventilen sagtens undværes
Det hele fyringsøkonomien drejer sig om er hvad fremløbs- og returtemperaturen er !
-------
Hvis det varme vand i centralvarmeanlægget kommer retur til kedelen med høj temperatur, ja så kører fyret jo ikke så ofte, er det derimod afkølet væsentligt på turen rundt i dine radiatorer, ja så starter fyret når temperaturen kommer under din indstilling på kedelen.
I "gamle dage" kunne man forsvare shuntventilen med at man kørte "sommerdrift" en del af året. I denne periode var man mest interesseret i det varme brugsvand, og ved at stille shunten så det varme centralvand blev ledt direkte tilbage til kedelen, i stedet for at skulle en tur huset rundt forbi alle de lukkede radiatorer - dette medfører jo under alle omstændigheder et vist varmetab - så på den måde kan der være en smule økonomi i at bruge den ventil.

...... men en årrække især omkring oliekrisen var den vældig populær

I dag er den uden væsentlig betydning, hvis anlægget ellers er lavet rigtigt og varmekilderne er udstyret med de rigtige ventiler.

<\\Benny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 22:57

joesen
Nu er min rumtermostat koblet til et ur i elmåleren, som så periodevis slukker cirkulationspumpen, hvis altså det ikke lige var fordi det er koblet fra da jeg efterhånden kun fyrer med fast brændsel, og der er det som bekendt ikke smart at cirkulationspumpen slukker.
Men systemet er beregnet på hvis jeg brugte oliefyr.
Og der kan man da lige så godt bare slukke pumpen om sommeren, det har jeg også lige set, at man kan spare 150 i strøm om året ved at gøre

mvh dova

Og undskyld til nejrup, det er jo lidt uvedkommende.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-03-05 22:58

joeson ->
Citat
Hvorvidt du mener den kan undlades må stå for din egen regning, men såfremt du køber et nyt anlæg i dag, vil der altid være en chuntventil inkluderet i anlægget.

....... salgstrick
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 22:58

dova:
Ja så kan du udelade den, men den skal i så fald have en ventil på, så du kan lukke af, for radiatorene om sommeren, og ligeledes skal cirkulationen afbrydes, altså pumpen skal slukkes.

Hvis der er løs varmt vands beholder, skal du så sørge for der er cirkulation til den.

Og lad være at spørge dumt Keldd

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-03-05 23:01

Spar 150- om året ved at slukke pumpen
--------------------------------
Giv 750- ekstra ud om året, fordi pumpen "sætter sig" - det koster en ny.

Så kan i selv gætte på hvorfor jeg IKKE slukker min pumpe, og jeg råder folk til ikke at gøre det, så hellere slukke fyret om sommeren.
Hvis mit oliefyr kører ½ time har jeg varmt vand til bad

<\\Benny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 23:05

Ja nu har min gamle danfoss pumpe da klaret det i over ti år, benny

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 23:06

Jeg går da ikke i bad om sommeren, så sikke mange penge jeg sparer,
nej nu går der smalltalk i spørgsmålet.
Så godnat herfra. Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 23:09

Det er da ikke gammelt dova, den er da næsten ny.

Jeg har set pumper på over 30år. Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 23:11

Grundfos, selvfølgelig ikke Danfoss.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-03-05 23:13

dova -> som jeg forstår din indstilling af anlægget, så er det jo også kun når rumthermostaten i kortere tidsrum fortæller at der ikke er behov for yderligere varmetilførsel, at pumpen blivet stoppet.
Problemet opstår især når pumpen står stille i længere tid (3 - 4 mdr. eller længere)

Undskyld "nejrup" - hvis vi bevæger os ud over dit spørgsmål

MIT svar til dig vil være: Ja, du kan sagtens undvære shuntventilen

hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 23:18

Vi er nok nogen stykker der er uenige med dig Benny,

du får sgu ikke lov at løbe med min shunt.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 23:22

Ja, jeg mener også at shuntventilen kan undværes.
Men nejrup, det kan du lige som bedst selv vurdere: Bruger du den nu, eller står den bare helt åben hele tiden?

Jamen Benny, pumpen er lukket om sommeren

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-03-05 23:26

Jeg så jo i en tidligere tråd at det ikke er godt når vi er uenige
.....................................................
...... så jeg regner med at mine indlæg er slettet i morgen

Jamen Keldd - jeg vil sørme HELST ikke have den ...... hvis jeg MÅ blive fri

Jeg ønsker dig fortsat held og lykke med Grundfoss´en dova - selvom den ikke er gammel, så har den i alt fald gjort det godt

hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 23:29

Gu fanden kan shuntventilen undværes, men der er vel forskel på om der bliver cirkuleret vand på 65 grader og på 40grader.Fortæl mig hvad i tror der er mest økonomisk?

Så er der pumpen: Hvis den er slukket, så tænder man den en gang om måneden, sådan har det altid været, i de fine kredse jeg kommer i.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-03-05 23:41

fra kl 22:54........
Citat
Det hele fyringsøkonomien drejer sig om er hvad fremløbs- og returtemperaturen er !
-------
Hvis det varme vand i centralvarmeanlægget kommer retur til kedelen med høj temperatur, ja så kører fyret jo ikke så ofte, er det derimod afkølet væsentligt på turen rundt i dine radiatorer, ja så starter fyret når temperaturen kommer under din indstilling på kedelen.

............... det er klart at det er billigere at sende koldt vand rundt end at opvarme det
Som jeg skrev, er fordelen jo at du lukker det "meget varme" vand tilbage i kedelen, og kun bruger det til at opvarme brugsvandet, denne løsning er den mindst fyringskrævende, og dermed den billigste - så langt er vi da ENIGE Keldd
........ måske nogle af mine kommentarer alligevel for lov at "overleve"

Jeg håber du har fået lidt inspiration "nejrup" - så kan du jo selv sortere i de indkomne forslag
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 23:42

Keldd

Jeg vil til en hver tid fastholde, at jo varmere returvandet er, jo sjældnere og i kortere tid vil fyret starte og brænde, og dermed en besparelse, hvis der ikke ligefrem er en meget lang strækning med varmetab på returløbet.
Og selvfølgelig med cirkulationspumpen på højeste hastighed

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 23:50

Du er forkert på den dova, det koster at holde det varmt, lettere kan jeg ikke sige det.
Keldd

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 16-03-05 23:58

Jo større fremløbstemperatur dets større varmetab
så brug shunten hvis du har en

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-03-05 00:02

...Tja, jeg lægger mig på linie med Keldd ... min shunt skal I sq heller ikke rende med Jeg vil heller ikke cirkulere (for) varmt vand rundt i systemet bare for fornøjelsens skyld.

- iøvrigt, så afspærrer jeg helt centralvarmen ved en sædeventil og slukker cirkulationspumpen fra cirka medio april til medio oktober - om natten stoppes cirkulationspumpen i fyringssæsonen, med mindre det er slædehundekoldt. Pumpen er godt 30 år gammel. Eneste reparation: jeg måtte skifte kondensatoren på den da den pludselig stod stille. Det var alderdommen der gjorde det af med elektronikken

-----------------------------------------------------------------

>Dova: Det gælder i alle anlæg om, at få så lav en returløbstemperatur som muligt - shuntventilen sikrer, at det vand der cirkulerer i centralvarmeanlægget får afgivet maksimal varme inden det føres retur til kedlen der står og hygger sig med kun at holde brugsvandstemperaturen på plads, og så spæder lidt ekstra varme til centralvarmen når der er behov.

Hvis din shunt står 100% åben hele tiden, så er dit anlæg underdimensioneret og tapper konsekvent varme fra varmtvandsbeholderen fordi du vil holde fremløbstemperaturen så højt som muligt. Og det koster.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-05 00:04

Hør på gasmanden,

et meget intiligent indlæg.

gasmanden, mig vil de sgu ikke høre på, jeg må have været for flink.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-05 00:10

Og hør på bertox, i fæhoveder hæ hæ hæ.

Men nej, jeg skulle gøres til grin, og smides ud af kandu, men i skal få en chance. På 1254 2369 1243 2587-256 i Danske Bank, kan i sætte et større beløb, så vil jeg MÅSKE lade være at starte en smædekampagne mod jer.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-05 00:37

berpox

Nu er min varmtvandsbeholder/kombi-elvandvarmer ikke koblet sammen med anlægget for øjeblikket, bruger kun el til varmt vand.
Men hvad mener du med underdimensioneret?

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-03-05 01:31

>Dova: Du skrev:
Citat
For mit anlægs vedkommende, er shuntventilen da bare noget der står åben hele tiden, og egentlig lige så godt ikke kunne være der.

Hvis det er NØDVENDIGT for dig at den står 100% åben hele tiden, så må anlægget være underdimensioneret, idet det så ikke indeholder nok varmekapacitet til rumopvarmning vha. recirkulering via shuntventil.

Hvis det IKKE er nødvendigt at holde den 100% åben hele tiden - så ville jeg se at få justeret den shuntventil så jeg kunne holde en lavere fremløbstemperatur på centralvarmen, og bruge pengene på opvarmning af brugsvand til bad, opvask osv. Samtidigt vil du opleve, at mængen af varmt brugsvand ved den rette temperatur i varmtvandsbeholder/akkumuleringstank vil blive øget, idet lagdelingen vil blive mere udtalt - altså lidt koldt i bunden, der lige skal spædevarmes.

mvh berpox

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 17-03-05 08:35

fyr skal flyttes ud i hobby-rummet,varmvands-beh. skal være inde i huset(ca.10meter rør)først på strengen(evt. føler med brugsvands priotering, nede under gulvvarme+1 radioator. oven på 3 radiatorer.
shunt-ventilen er vel til for at holde en høj kedel temperatur(tæring ??)
hvor skal jeg sætte den,ved fyret eller efter varmvandsbeh.??

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 17-03-05 08:52

har i evt. nogle links.
her er et.
http://www.varmehuset.dk/privat/download.html

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-05 09:12

Shuntventilen har intet med kedeltemperaturen at gøre, som jeg skrev i går (21:22) regulerer den temperaturen til

radiatorene og gulvvarmen, som du skal have en returventil på.

For at forhindre kedeltæring holdes kedeltermostaten på ca.65grader, dette er især vigtigt ved pladejernskedler, men

ikke så væsentlig ved støbejernskedler.

Det anlæg du er ved at skrue sammen bør du have en VVS tekniker (eller berpox) til at beregne, lad være at lave det

efter et diagram der ikke er tegnet til netop dit anlæg. Det har jeg set altfor mange uheldige anlæg af.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-05 09:18

I visse tilfælde måske dit, vil det være hensigtmassigt at sætte pumpen på returvandet,

fordi dit udtag til varmtvandsbeholderen, skal sidde før shuntventilen, men som sagt, jeg ville vælge en beregner til

dit anlæg.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 17-03-05 09:34

hvem kan man få til det ?
er der nogen steder på nettet, eller skal man til en vvs-mand

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-05 09:38

En autoriseret vvs mand kan gøre det, men får som regel en beregner til det.

Spørg en autoriseret i dit område, men spørg også hvad det koster.Det er muligt du skal spørge forskellige.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 17-03-05 10:40

kan evt. sende en skitse til en af jer derude ?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-05 10:44

Jeg mangler forudsætninger, for at kunne beregne anlægget rigtigt.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 17-03-05 13:45

har snakket med vvs-mand--shunt er for fastbrændsel,for at holde høj kedel-temp.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 5 point
Dato : 17-03-05 14:25

Han har givetvis ikke svaret dig rigtigt.
Keldd. (VVS+Blik og Rør)

Godkendelse af svar
Fra : nejrup

Dato : 17-03-05 16:37

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-05 16:44

Selvtak nejrup.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 17-03-05 20:24

Hold da op en lang tråd.
Endelig et spørgsmål jeg selv mener (tror, håber?) at jeg ved noget om.

Først skal det lige fastslåes at der findes 2 måder at montere en shuntventil på, den kan monteres som kedelshunt som har den funktion at holde en høj returtemperatur på (fastbrændsels)kedler, visse kedler skal have høj returtemperatur for at undgå at røggasser kondenserer i kedlen og danner svovlsyre.
Den kan også monteres som anlægsshunt, som har det formål at sænke fremløbstemperaturen, det er nok den der har den største interesse her?
Det er rigtigt at der kan være penge at spare på at have en anlægsshunt, men det er ikke fordi det er billigere eller dyrere at at varme varmt eller koldt returvand op, det koster lige præcis så meget energi at varme sit hus op som der forsvinder ud af huset, transmissionstabet, altså den varme der forsvinder ud af tag, vægge, vinduer m.m. og så er det ligegyldigt og man bruger et stort antal liter centralvarmevand med en lille temperaturforskel, eller omvendt. Der kan dog være penge at spare med en lavere fremløbstemperatur og det knytter sig til 2 forhold: 1. Der forsvinder mere varme til omgivelserne fra et varmere rør end fra et mindre varmt rør, det har dog stort set ingen betydning hvis rørerne ligger inden for klimaskærmen. 2. Radiatorventilerne regulerer dårliger ved en høj temperatur og lav vandstrøm, end omvendt, radiatorventilerne får et højt p-bånd, det betyder i praksis temperaturvariationerne i rummene bliver for stor, hvor det er normalt p-båndet er 2° fra fuldt åben til lukket ventil, fx 19°-21° bliver p-båndet nu fx 4° (19°-23°?) og dermed mere uøkonomisk og mindre komfortabelt. Det har yderligere den fordel at have shuntventil på at man på en enkelt måde kan sænke temperaturen om natten osv.