/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Program til at løse ligninger med en ube~
Fra : bilfeldt
Vist : 2506 gange
100 point
Dato : 16-03-05 20:01

Hey.

jeg leder efter er program til at løse ligninger med en ubekendt.

Jeg har en Texat TI-83 Plus regnemaskine, den har en sådan funktion, hvis i vil bruge noget til at sammenligne med

Mange tak..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-05 20:23
Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 16-03-05 20:25

hmm.. det gør det jo lidt svært at tilføre ting som cos^2(x)...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-05 20:33

Hmmm... prøv : http://www.webmath.com/solver.html

Det var dette du tænkte på : http://www.stolaf.edu/people/hansonr/webcalc/ti-85.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 16-03-05 20:38

hmm... den der øverste syntes ikke at virke så genialt.. Det med den nederste fatter jeg ikke helt..

men man intaster en ligning, men kun 1 variabel, som skal give 0. Så regner lommeregneren variablen ud..

Er der ikke et program til det?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 16-03-05 21:10

I min TI-89 er der en "solve"-funktion, er ret sikker på den også findes i TI-83+

I manualen, som du kan finde her http://education.ti.com/us/product/tech/83p/guide/83pguideus.html (se Chapter 2)
står der at der er en funktion, der hedder "Equation Solver", der kan løse ligninger.

Har du set den?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 16-03-05 21:13

Ok, jeg fik da vist ikke lige læst spørgsmålet ordentligt... Sorry

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 16-03-05 21:22

Ligninger med én ubekendt... Taler vi første, anden, tredje eller højere grads ligninger?

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 16-03-05 22:08

hmm... andengrads ligninger er fint nok... Men de skal kunne regne med funktioner som cosx, sinx, tanx - og gerne i radianer..

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 16-03-05 23:58

For lige at slære det ud i pap (så jeg kan være mig), så vil du gerne kunne løse følgende lign:

a*cos^2(x) + b*cos(x) + c = 0
a*sin^2(x) + b*sin(x) + c = 0
a*tan^2(x) + b*tan(x) + c = 0

Ved ikke om der egentlig findes et program til at løse sådanne ligninger, for i det tilfælde vil man altid benytte sig af substitution, således at man løser andengradsligningen: a*z^2 + b*z + c = 0, hvor z = cos(x)
Her findes x ved: x = cos^(-1)(z) (nogle steder skrevet som x = Arccos(z) )

Hvis jeg var dig ville jeg benytte programmet på din lommeregner, og derefter tage hhv.
x = cos^(-1)(z) , x = sin^(-1)(z) eller x = tan^(-1)(z)

Det er selvf. ikke et direkte svar på dit spørgsmål, da du søger et program, men en tanke til at komme videre, måske kunne du lave et lille program på din lommeregner, der lige laver sidste del

Kommentar
Fra : elmahaha

Dato : 17-03-05 06:29

Brug matematik programmet Mathcad. Det kan bare rigtig meget . Har du det ikke selv så få din skole til at købe det !
www.adeptscientific.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-05 08:45
Kommentar
Fra : kat82

Dato : 05-05-05 18:54

På vores skole bruger vi derive og geometer. På nette findes der prøvevisioner, som er gratis at hente.
De kan også bruges til at løse ligninger med 2 ubekendt, stamfunktioner og differentialligninger.

Kath.