/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Arbejdsgruppevanskeligheder!
Fra : Jerrik
Vist : 398 gange
370 point
Dato : 16-03-05 17:15

Jeg er i den heldige situation, at jeg har et lille privat netværk med en bærbar og flere faste PC’er koblet sammen via router (RUBY 8 port 10/100 NWay) og switch (SpeedStream 2601).
Alt har fungeret i en fælles arbejdsgruppe upåklageligt i over ¾ år!
Så ønskede jeg at få den bærbare gjort fri af sin ledning, og anskaffede mig et accesspoint (ASUS WL-330) – og det gik også fint.
Efter en uge, hvor accesspunktet lå frit i nabolaget, tænkte jeg: Jeg må nok hellere beskytte det, så ikke alle naboer kan koble sig op!
Så jeg besluttede mig for at kryptere det: Encryption WEP 64 bit med Pass Phrase: og hele tjavsen.
Senere tænkte jeg, det kan være, at den er krypteret for lidt og ændrede til WEP 128 med samme Pass Phrase:
DET SKULLE JEG NOK IKKE HAVE GJORT!!!
Resultat: den bærbare kan ikke komme i kontakt med lokalnetværket!

Så har jeg forsøgt at ændre tilbage, både til Encryption WEP 64 og uden kryptering, men aldrig bliver jeg spurgt efter den Pass Phrase, som jeg lavede!!
Jeg har ingen mulighed for at komme i kontakt med lokalnetværket vía den bærbare, men har ingen problemer med at komme på internettet.
Derimod kan alle faste PC’er komme i kontakt med hinandens delte mapper og de delte mapper på den bærbare!
Den bærbare er altså på netværket, men kan bare ikke selv komme på det?

Jeg vil nu gerne tilbage til udgangspunktet! Evt. nulstille det hele.

Der er intet lille hul, så man kan lave en ’reset’ på ASUS’en, men jeg kan selvfølgelig afbryde strømmen, hvilket jeg har gjort, men efter den kobles op igen, er der ikke sket nogen ændringer.

Netværket er oprindelig sat op efter ”Windows XP guiden”, og det har jeg prøvet at gøre igen...

PS: Netværksnavnet vises i: tilgængelige netværk, den bærbare har bare ikke tilladelse til at bruge netværket!

Selv ved frakobling af Firewall er der ingen adgang.

Den bærbares delte mapper har jeg adgang til fra den bærbare over netværket – det modsatte ville have undret mig endnu mere. Og alle andre computere har adgang til den bærbare.

Styresystem jeg bruger: Win XP pro med alle tilgængelige opdateringer.

Har også prøvet Systemgendannelse til én dag før miseren skete, det hjalp heller ikke...

Jeg har nu forsøgt i 5 dage at få det i orden igen.

Så jeg tænkte, der er nok nogen på KANDU, der har bedre styr på det en jeg har!

Det var en lang smøre….

Et eller andet sted, må der være en opsætning/konfigurering (på den bærbare??) som kan ændres? – men hvor??
Alle bruger TCP/IP protokollen og er medlemmer af samme netværk.

Jeg ville være meget taknemmelig, hvis der er nogen, der har et brugbart råd til, hvad jeg kan gøre for at få netværket til at fungere igen.
- Jeg har læst i "Introduktion til netværk", og "Opbyg dit eget netværk", men lige mit problem nævnes umiddelbart ikke.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-03-05 17:50

Hejsa

Har du i access point'et givet din egen "mac" adresse tilladelse til at bruge den ?
har du i dit access point mulighed for at sætte det så nøglen sendes til det trådløse netkort automatisk ?
sæt den evt. til manualt.
du skulle gerne på den bærbare under trådløs netværk kunne indsætte din nøgle.
kan også lyde som om det kunne være tilfældet.
kunne også lyde som om Xp's egen firewall blokere for adgang.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-03-05 21:22

Hvis du vil RESET dit AP, så må du kunne gøre det fra en af de andre maskiner, ved at kalde på dit AP via dens gatway, og inde i menuen, få den RESET'et og sat ti DEFAULT, hvorefter du kan starte forfra!

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 16-03-05 22:10

AP'er er reset og sat til Default, firewall har været slået helt fra, da jeg koblede switchen fra, for at sikre mig, at der ikke var noget, der umiddelbart kunne forhindre adgangen.
Stadig ingen forbindelse fra den bærbare - men gerne til

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 17-03-05 16:32

For at undgå bøvl, skal du "keep it simpel". Reset dit AC og så nøjes du med at lukke de bruger ind på dit trådløse netværk, hvor du har indlagt mac-adressen. Krypteringen kan du være ligeglad med, fordi den der ønsker at hacke de pakker du sender, gerne vil være sikker på at der er gevinst, og så skal vedkommende også være i "sendestrømmen" imellem dit AC og din bærbare.

Husk:
Dem der tror på spøgelser ser dem også!!!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-10-05 12:04

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?