/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
køkken-elgrupper
Fra : nejrup
Vist : 5067 gange
50 point
Dato : 16-03-05 16:06

hvordan opdeler man et et køkken i grupper.=oven+kogeplader+microovn+køleskab+emhætte+stikkontakter.
skAL OGSÅ HAVE NY STRØM TIL OLIEFYR,varmvandsbeh.cirk-pumpe.
så det bliver nok et nyt kabel til en ny tavle for køkken og fyr,men hvor mange grupper skal den deles op i ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-03-05 16:15

Jeg ville foreslå.

Har du 380V i huset, vil jeg dele en 380V til ovn og kogeplade. (du kan dele faserne op, da moderne udstyr som regel kun bruger 220V)

en 220 fase til stikkontakter (elkedel, kaffemaskinen, brødrister m.m.)
en 220 fase til mikri, køleskab.

Det kommer sig ikke så nøje hvordan du deler det op, men selvfølgelig på en fornuftig måde.
Du kan ikke trække mere end 40A ind i huset alligevel (kig på dit HPFI og se hvad der max må kommer igennem).

Så det vigtigste er at dine strømslugere bliver fordelt ordentlig ud.
Så dit komfur og ovn, skal gerne have en 380V til deling.
2 10A faser skulle være nok til køleskab, mikro m.m.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 16-03-05 16:18

Hvis det var mig ser skulde lave det ville jeg gøre følgende.
1 kraft gruppe ( 16A ) til Ovn kogeplade micriovn opvaskemaskin
1 lys gruppe (13A) til emhætte og køleskab og 1 stikkontakt ved bordplade
1 lys gruppe (13A) til rasten af stikkontakterne ved bordplade
Fyret tager ikke rat meget strøm så det er lige gyldig hvilke gruppe du kobler den på.

H2
Elektriker

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-03-05 16:21

Vores hus er delt op så der er
1 x 10A fase til køkken.
3 X 16A fase til kogeplade, ovn

Ud over det er der
3X 16A fase til vaskemaskine/tørretumbler
3 X 10A fase som trækker resten af huset incl fryser, stue (tv, akvarium), og cirkulationspumpe.

Så de 3 x 10A faser trækker 195 m2 -30m2 køkken.

Vi har aldrig haft problemer, med sikringer der springer.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-03-05 16:21

Jeg ville vælge:

1 gruppe á 3x400VAC 16A til fyr, cirkulationspumpe, el-opvarming af vand til sommermånederne m.v.
1 gruppe á 3x400VAC 16A til komfur (ovn + kogeplader)
1 gruppe á 3x230VAC 10A til stikkontakter til mixere, kaffemaskiner, elkedel, mikroovn, opvaskemaskine, køleskab.

mvh berpox

Kommentar
Fra : H2

Dato : 16-03-05 16:26

Til thulin

Det du skriver om HPFI afbryderen er forkert. Den strøm (40A) der står på den er ikke hvor meget strøm du kan trække, men hvor meget man må trække. Ved de flrste elselvskaber sidder en 25A sikring der går at man kun kan trække 25A per fase.

I følge stærkstrøms bekendtgørelsen skal der være 3 frie stikkontakter i køkkenet og de skal være på min 2 forskældige lysgrupper.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-03-05 16:28

H2, det er en tommelfingerregel, må dit HPFI trækker 40A, har du med 99% sikkerhed en 35A stamsikring.
Men lad det nu ligge, så vi ikke skal kloge i en masee, da det egentlig er spørgsmålet uvedkommende.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 16-03-05 18:28

jeg vil foreslå:

1stk 380V kraft gruppe (3faser) til ovn+kogeplader+opvaskemaskine
-> Del de 3 ting op på de 3 faser L1/L2/L3 (R/S/T)

2stk 230V gruppe til microovn+køleskab+emhætte+stikkontakter
-> Del de 2 grupper op på L2 og L3

Olifyret: Hvis det skal ha 3 eller 2 faser trækker du bare et kabel fra kraftgruppen... hvis det kun skal ha 1 fase så tager du bare strøm fra den nærmeste stikkontakt... det er højest sandsynligt kun 1 fase der skal bruges.. men det er langt fra sikkert. så du skal lige være opmærksom på det.

MEN det er ikke noget du selv må gøre.. der SKAL en autoriseret elinstallatør til det!!! og jeg vil slet ikke anbefale dig selv at gøre det! få evt en elektriker til at gøre det *host*sort*host* det er ikke "lovligt" men det er da trods bedre end ingenting...

->Brommi

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 16-03-05 19:40

hvordan skal man tilslutte ovn,komfur og køleskab(hvilken dåse-gipsvæg).skal man lave hul i bagbeklædning på skabene.
for at tilslutte de nye grupper,kan man bruge den gamle hpfi-eller skal man sætte en ny. regner med at trække alle flex-rør+ ledning op i skunken ,så kan el-manden sætte dem sammen.
kogepladerne har følgene tilslutninger, 230v.1-2-3-4,hvor1 & 2 er = L1. 3 & 4 er N. =sikring 32amp,kan det passe?
------------------------------------.400v 2N.1-2-3-4, 1 =L1. 2 =L2. 3 & 4= N ,,,,,,, =------ 16 amp. L-erne er fase.
ovnen 400v 3N. 230v 1N eller 2N afhængig af effekt. N- erne er fase ?????
tak for alle svar.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-03-05 20:28

Her er mit forslag som jeg også har selv.
16A 3 faset gruppe til ovn og kogeplade (induktion)
10A 3 faset gruppe fordelt på 10 stk 230v stikkontakter
Køl og frys(bryggers) en 10A 230v gruppe
Elrør i skunken kan give kondens og altså vand der driver ned i stikontakterne (egen erfaring)

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 16-03-05 21:44

1 stk. 4-pol gruppe afb. 16 A (5X2,5mm) kogeplade/ovn
1 stk. 4-pol gruppe afb 13 A stikk+ lys/ køl+ emhætte/microovn (5X1,5mm2)
1 stk 4-pol gruppe afb. 13 A fyr pumper mm ( er rigligt ) (5X1,5mm2)

og så tager man forsyningen fra 1 stikkontakt i et andet nærlæggene rum til en stikkontakt i køkkenet få at over holde den "nye" regl om minimum 2 lysgrupper i køk.

kogepladen monteres på 2 faser nul og jord (400V) 16A i DÅSE
ovn 1 fase nul og jord (230V) 16A I DÅSE

Glem flexrør brug kabler

H2
=>1 kraft gruppe ( 16A ) til Ovn kogeplade micriovn opvaskemaskin ( kraver at opvaske/microvn er monteret i en dåse IKKE en stikkontakt)

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 17-03-05 08:17

hvorfor ikke flex-rør, så kan man altid trække en ledning bagefter.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-03-05 10:00

fordi der er nået skidt hvis flexrøret ikke ligger ordenlig fast og har få skarpe hjørner eller flere buk på er det næsten umuligt at trække nye ledninger i

så må man hellere bruge kabel og er det fordi man vil kunne trække nye led. i hedder det fast rør og bukfjeder og polygonmuffer

Godkendelse af svar
Fra : nejrup

Dato : 17-03-05 16:24

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-03-05 17:45

det var så lidt