/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gamle jordbærsorter
Fra : bbn
Vist : 2740 gange
80 point
Dato : 09-09-02 19:53

Jeg søger det danske navn på et syltejordbær, som var meget populært omkring 1950-60. Planten giver et meget højt udbytte og bærrene er små og mørke. Er der nogen derude i cyberspace, som kan huske navnet?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 19:16

bbn <bbn.news@kandu.dk> skrev i en
news:O55f9.63580$ww6.4557734@news010.worldonline.dk...
> Jeg søger det danske navn på et syltejordbær, som var meget populært
> omkring 1950-60. Planten giver et meget højt udbytte og bærrene er små
> og mørke. Er der nogen derude i cyberspace, som kan huske navnet?en buffet
med
> temaet

Det kunne måske være "Dybdahl".

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 19:48

Per A. Hansen skrev:

>> Jeg søger det danske navn på et syltejordbær, som var meget populært
>> omkring 1950-60. Planten giver et meget højt udbytte og bærrene er små
>> og mørke. Er der nogen derude i cyberspace, som kan huske navnet?en buffet
> med
>> temaet
>
> Det kunne måske være "Dybdahl".

Det kunne det -- men så er "mørke" i beskrivelsen ikke rammende. Dybdahl er
lysere end det, man normalt vil betegne som et mørkt bær. Et bedre bud er
nok Senga Sengana. Den dyrker jeg godt nok ikke selv, men den blev lanceret
i 50'erne, har mørkerøde bær, og skulle være velegnet til syltning.

Venlig hilsen
Jakob

Kommentar
Fra : hansi.christiansen

Dato : 09-09-02 22:08

jeg tror det er dybdal, det er et meget sødt bær, sødere end de sorter man kan købe i dag , men det var/er et bær hvor holdbarheden er meget kort, derfor er det ikke udbredt i dag , hvor forretningerne forlanger lang holdbarhed!

Accepteret svar
Fra : hansi.christiansen

Modtaget 80 point
Dato : 09-09-02 22:09

jeg tror det er dybdal, det er et meget sødt bær, sødere end de sorter man kan købe i dag , men det var/er et bær hvor holdbarheden er meget kort, derfor er det ikke udbredt i dag , hvor forretningerne forlanger lang holdbarhed!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 09-09-02 23:51

Jeg tilslutter mig Senga Sengana. Denne plante gav stort udbytte - meget mørkerøde og temmlig store bær. Dybdahl kunne også passe , men bærrene var meget lyse, og de skulle jo være mørke.

Jeg har i øvrigt forespurgt, hvorfor man ikke kan købe dem, og beskeden er, at de har alt for ringe holdbarhed til detailhandel.

Venlig hilsen
Ram2

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-09-02 09:34

bbn <bbn.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:O55f9.63580$ww6.4557734@news010.worldonline.dk...
> Jeg søger det danske navn på et syltejordbær, som var meget populært
> omkring 1950-60. Planten giver et meget højt udbytte og bærrene er små
> og mørke. Er der nogen derude i cyberspace, som kan huske navnet?en buffet
med
> temaet

Der var en gammel sort der hed Weseruhm der blev dyrket meget i Danmark på
det tidspunkt men dem husker jeg mest for nogle store bær.Men hvis det er
dem kan de kendes på en temmelig dominerende lugt men de smagte
vidunderligt.

Mvh. Finn

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 10-09-02 20:49

Tak for forslagene, det er desværre hverken Dybdahl, Senga, Weserruhm eller Polka (dem har jeg undersøgt)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 10-09-02 22:58

Det kan være dette link kan hjælpe dig

ram2

http://www.ecoweb.dk/biodiv/jordbar.htm

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 11-09-02 07:20

Tak for linket til ecoweb, jeg HAR været der - desværre uden resultat...