/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Drageé
Fra : netper
Vist : 8786 gange
200 point
Dato : 16-03-05 14:48

Jeg leder efter en opskrift på det overtræk der heder drageé.

Det er den sukkerskal som er uden om f.eks. M og M's

Er der nogen der ligger inde med denne opskrift og som vil dele den vil det være rigtigt fedt.

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 16-03-05 15:11

Den opskrift finder du nok ikke nogen steder.

Når man laver dragee, er det et sukkerovertræk, flere 100 lag.
M&M f.eks. er nødder med chokolade, smides i en stor gryde som roterer her "spøjtes" sukkermassen hen over produktet, som så sættes sig fast.

Men principielt, er det bare sukker med farve og smag, som tilsættes.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 15:12

Ved bolsjer smider man dem i en kobberkedler, og hælder en håndfuld flormelis på.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-03-05 15:41

Jeg havde forestilt mig at det var en slags kogt sukkermasse tilsat måske vand og æggehvide som så var kølet ned så man kunne dyppe chokoladekugler ned i.

Det må da være muligt at lave noget der hen ad hjemme

Mvh
Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 15:45

Chokoladekuglerne vil sikkert smelte lynhurtigt ved at blive dyppet i så varm en sukkeropløsning.

Men et forslag, at du prøver samme blanding som til det sukkerovertræk på brændte mandler
f.eks. denne med eddike og sukker http://www.gourmetguiden.dk/opskrifter/opskrift/827/

Eller en af de andre du kan finde med flormelis og vand

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 15:47

Når sukker/glykose er lige godt 100° er den meget sej & dejagtig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 15:53
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 16:12

Du kan ikke lave det selv (har jeg fra pålidelig kilde). Det er noget med flydende sukker der skal pålægges i mange tynde lag. Tager tid, og fordrer man har en dragee kedel (stort kobberkar der roterer).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 16:21

Den pålidelige kilde har dog en lille laboratorie dragee dims han har til salg. Kan tage ca et kg (men jeg spurgte ikke hvad den skulle koste - idet det lå mellem linierne at sådan noget bestemt ikke var billigt).

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 17:00

Fortæl lige hvad det er du vil overtrække.
Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-05 17:02

CIGARER keldd

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-03-05 17:11

Jeg ville overtrække påskeæg med marcipan i midten, derefter chokolade, og så en skal yderst, i forskellige farver.

Og det er denne skal som skulle hede dragee.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 17:20

Det du prøver på er ikke ladsiggørligt i et køkken, det skal der forskellige uddannelser til,

og en industrivirksomhed a la Toms Chokolade og Dragè.

Hilsen Keldd blikkenslager i 25 år, og så kommer der noget andet

som jeg IKKE har luftet på Kandu før, Konditor i 10 år, så tro på hvad jeg skriver.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 17:23

Men jeg ved lige hvad du søger, den meget tynde sukkerskal i forskellige farver der har et sprødt knæk.

Det er industri, det er store processer der skal til.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-05 17:23

hvis nogen kan finde opskrift til det så kan det sagtens lade sig gøre - det er jo bare en sukkerglasering - et sukkerovertræk - og jeg husker da min mormor lavede masser af den slags hjemme i hendes køkken.(netop marcipan med chokolade og sukkerovertræk)
(hmm - morfar var bolchemager af hobby - desværre ligger ingen af os inde med lige de opskrifter)

I og med at jeg ikke lige ved hvordan det laves - så tror jeg at jeg ville blive meget alternativ og måske lave glasuren og dekorere direkte på påskeægget - dryppe på - hvad man nu kan finde på - det er filene da personligt

hmm tak for en lidt god ide

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 17:41

Mirit taler om noget hun lige nøjagtig ikke ved en kæft om.

Keldd.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-03-05 17:59

Hvad nu om man bruger en sprøjteglasur af æggehvide og flormelis, vil det ikke være muligt at dyppe, rulle eller påsmøre denne glasur på et chokoladeæg.

og som thulin nævner med at dragee bliver lagt på af flere gange kan man gøre dette af flere gange for at det dækker helt, nok lidt mindre end 100 gange.

Og keldd jeg syntes du skulle finde et andet sprog.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-05 18:30

netper:
Det kan du jo syntes, men det bestemmer jeg.

Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-05 19:33

hvem filan har nuppet din sukkermad keldd ??????????????????
og nej jeg ved ikke noget om det - men har set det - sååååååh - et eller andet sted kan de altså lade sig gøre !!!!!!

Keldd du har måske svaret ?????????

HAH - har stadig fået en glimrende ide til at dekorere påskeæg med

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 16-03-05 19:38

Jeg ved ikke om du kan bruge dette her:

Fra ”Konfektbogen” af Eva Salto Mamsen:

Man kan med fordel lave fondant i forvejen, da den kun bliver bedre af at ligge, og den har en næsten ubegrænset holdbarhed, når den opbevares indpakket og i køleskab. Fondant kan anvendes til overtræk eller som en selvstændig konfekt, hvortil kan tilsættes farve og smag efter behag. Man kan også overtrække fondant med chokolade.

Fremstilling af fondant:
500 g sukker
1½ dl vand
1 spsk citronsaft

Sæt sukkeret og vandet over sammen med citronsaften i en tykbundet gryde ved jævn varme. Rør, til al sukkeret er opløst, og lad det koge op. Hold inde med at røre og lad opløsningen koge ved lidt kraftigere varme. Kog til ca. 115 grader og tag gryden af varmen. Placér den i en balje med koldt vand for at stoppe kogningen.
Efter ca. 5 minutters afkøling, hvor man rører i gryden af og til, hældes sukkeropløsningen ud på en kold marmorplade eller lignende for videre forarbejdning. Lad den ligge et stykke tid, til den har dannet skind.
Det er vigtigt, at den ikke er for varm, når den næste fase i processen indledes. Med en bred træ- eller metalspatel bearbejdes fondanten ved at man løfter, vender, drejer og presser den i 10 – 15 minutter. Jo længere tid, des bedre resultat.
Efterhånden mister den sin klarhed og bliver mere hvidlig og fast i konsistensen. Den hvidlige farve skyldes dannelsen af små krystaller i fondantmassen.
Den færdigbearbejdede fondant skal stå i mindst 12 timer, før den er klar til at blive brugt, idet den skal nå at ”sætte sig” eller ”modne”. Dæk den til med et fugtigt klæde i en fugtet skål. Konsistensen skulle herefter være blevet blødere og mere smidig.

Overtræk med fondant
Man tager udgangspunkt i en færdiglavet ”moden” portion fondant.
Smelt denne langsomt i vandbad under konstant omrøring. Hvis den ikke bliver flydende nok, kan tilsættes diverse væsker med smag eller blot lidt varmt vand. Temperaturen må helst ikke komme over 60 grader, da konsistensen i så fald bliver for hård ved afkøling. Man kan bruge den smeltede fondant som alternativ til chokolade til overtræk af frugter og bær. Også her holder man i stilken, hvis denne forefindes. Ellers sætter man frugten/bærret yderst på gaflen og sænker forsigtigt den/det ned i den smeltede fondant. Drejer det sig om en lille portion, kan man med fordel kippe skålen, så fondanten lægger sig op ad siden. Man kan bagefter dyppe frugten i sukker for at give den et ”iset” udseende. Sæt frugten til tørre på bagepapir. Den er klar til servering, så snart fondanten er tør. Dvs. efter 5 – 10 minutter.

Hun har også en opskrift, hvor hun dypper overtræksknapper i fondant tilsat pebermynteolie, -likør og grøn frugtfarve. Så der er vel en chance for at chokolade også kan tåle det, men jeg kender hverken fondantens eller chokoladens smeltepunkt, så det må nok komme an på en prøve.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-05 19:44

bravo - den gemmer jeg lige Sonja

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-03-05 21:25

Mon ikke det er en sukkerlage af vand og sukker kogt ind.

Når det så er kølet let af - så det stadig er blødt - kan det videre forarbejdes.

Kun et forslag

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-03-05 21:27

Ups! Sådan går det, når man ikke "gider" at læse de lange indlæg...

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 17-03-05 10:29

Tak for svaret thulin.