/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvad skal han have at spise???
Fra : Grillemuzen
Vist : 2660 gange
150 point
Dato : 16-03-05 01:25

Hejza allesammen..

Jeg har en norsk skovkat og han er ca 8-9 mdr. gammel..
Jeg ved virkelig ikke hvilket foder jeg skal give ham..
Han får et billigt dåsefoder fra coop (kvickly`s eget mærke) blandet op med et killinge tørfoder fra whiskas.. Men jeg syntes altså ikke at han skal have det der dåsefoder fra coop.. Så hvad vil I anbefale til min lille misser? Jeg fik ham fra en gård af og han har helt sikkert ikke fået alt det en killing har brug for af mad.. Hende damen lavede selv et eller andet soveseagtigt noget og kom noget tørfoder oveni.. Det var virkelig klamt og jeg blev helt ked af det på de små missers vegne.. At de skulle spise sådan noget ulækkert noget.. Så jeg vil jo også gerne forkæle ham så meget som muligt og have et foder der er godt for kattens opvækst..
Og hvornår skal man egentligt skifte over til "voksen" foder?
Skal han kun have tørfoder og (evt. et par portionsposer om ugen?)
Håber I kan hjælpe mig, for jeg vil gerne gøre det godt for ham den lille..

Mange varme kramZer fra Grillemuzen..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 01:30

http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/fodring_af_kat.htm

Du kan læse meget om det på denne side.

Mine katte får tørkost fra Brekkies 1 gang om dagen og dåsefoder 1 gang om dagen (Kitekat, for det er blevet testet som værende noget af det bedste dåsemad)

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 01:33

Forresten, det der med killingefoder.
Nogen siger kattene skal være et års tid.
Mine har aldrig fået specielt killingefoder, og er alligevel store sunde katte på 6-7 kg (alm. huskatte)

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-03-05 01:56

Jeg vil mene, at når den ikke har fået noget ordentligt mad da den var i voksealderen, så kan den godt bruge det nu. En kat kan godt få killingemad til den er et år, men normalt kan den godt stoppe i den alder, din har nu, selv om det ville være bedre at vente mindst en mdr. mere. Vi købte en killing (troede vi) hos dyrenes beskyttelse. Det viste sig bare at være en dværgkat, p.g.a. mangel på ordentlig mad. Da vi fik hende, begyndte hun at vokse som det rene ukrudt. Og kort efter kom hun i løbetid!!!!!!!!! Tja, det var så ikke en killing. Desværre nåede hun aldrig at blive stor, da hun var meget syg. Hun var ellers en ualmindelig herlig lille mis.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 16-03-05 09:17

Det bedste link til vurdering af kattemad, som jeg hidtil er stødt på, er dette:
www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-03-05 11:02

Min anbefaling er, at du fodrer din kat med killingefoder til han er omkring 1 år gammel, dernæst går du gradvis over til voksenfoder ved at blande de to produkter. Sideløbende med killinge- og senere voksenfoder, kan du sagtens tilbyde katten lidt god dåsemad. Selv har jeg i mange år brugt produktet IAMS til mine katte, hvilket jeg er utrolig godt fornøjed med, og kattene har altid været sunde og raske, med en glansfuld pels ved de korthårede, og en stor pels ved de langhårede. Mine Norske Skovkatte er også meget, meget glade for IAMS. Dette produkt er desuden forebyggende mod urinvejssten, hvilket du bør tage med i betragtning for din hankat, (hvilket Brekkies tørfoder ikke er). Både Brekkies og Whiskas tørfoder er produkter jeg personlig holder mig langt væk fra (samt andre supermarked-katte-produkter), da de indeholder smags- og farvestoffer. Yderligere kan du suplere med et surmælksprodult, f.eks. Creme Fraiche 30%, som mange katte setter pris på, så de får tilført kalk samt mælkesyrebakterier + lidt "sul" på kroppen. Linket fra "tusneldada" er rigtig godt informerende, dog er tilsætningstofferne er ikke med i analysen.
Held og lykke med din hankat.
MVH

Kommentar
Fra : Angelicat

Dato : 16-03-05 11:07

Da din kat er af en meget stor race er det vigtigt at han får noget mad af god kvalitet!!! Han kan altså ikke leve af dåsemad eller brugsens den billigste. jeg vil på det kraftigste anmode dig om at købe noget hos din dyrlæge, da norske skov katte bliver større end en almindelig huskat har de brug for al den næring han kan få... hvis du bliver ved med at fodre ham med det billigste kan han få store problemer med led/knogler når han bliver ældre. jeg vil også mene at det er tid til at skifte ove til voksen katte mad... i killinge foderet er der tilsat mange ting han skal bruge som killing men som voksen kan det give hám store urinvejs problemer. eftersom du har vaglt at investere i en racekat, vil jeg mene at det eneste rigtige er at snakke med dyrlægen da disse har specielle behov...
hilsen Laura

Kommentar
Fra : katho

Dato : 16-03-05 11:43

Hej
Jeg vil også anbefale at du simpelthen følger een dyrlæges råd mht. mad.
Dyrlægen vil selvfølgelig anbefale deres egen foder som er tørfoder og indeholder "alt det det skal" og dyrlægen vil kunne fortælle dig udfra dine beskrivelser om hvilket foder katten skal starte med.
Fordele ved dyrlægens tørfoder:
Det indeholder viteminer, mineraler, kort sagt det som det skal for at en kat får den rigtige næring
Det er "mere lækkert" at have med at gøre end diverse dåsefoder som jeg personligt lugter.
Der er angivet doseringer på pakken, så man kan følge med i om katten får hvad den skal/spiser for meget.

Jeg har selv 2 alm huskatte har før haft en perserkat. De har alle fået dyrlægens tørfoder og de har været tilfredse

Så ring eller gå op til din dyrlæge
Katho

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-03-05 13:40

Ja, det indeholder NÆSTEN alt. Men Sience foderet mangler fiskeolie, læste jeg lige. Og det er da en skam, da det ellers er et rigtig godt foder, der giver sunde katte og en blank pels.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Grillemuzen

Dato : 16-03-05 17:00

Hej akle..
Hvor kan man købe Iams kattemad?

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 17-03-05 03:56

Hejsa,

Jeg har selv en stor kat - en Maine Coon -bevæger sig mod de 15kg. Jeg har også tidligere haft en perser. De har fra små fået killingefoder fra Eukanuba, og nu får han så stadig Eukanuba Adult (chicken & liver) Det er han helt tosset med. Det er et fuldfoder til voksne katte som er velafbalanceret og med dental care. Din kat skal vel ikke have mere end 40-65 gram af dette om dagen. Det er ikke det dyreste produkt og du kan købe det i dyrehandler og selvfølgelig og hos dyrelægen. Hvis du går ind og regner på hvor mange portioner der er i sådan en pose (fåes fra 2-7,5kg) ja så er prisen pr. måltid ikke ret meget. Du skal næsten se min kat - hans pels er flot blank, han har fine tænder, og minimal afførring(ikke så mange affaldsstoffer) Jeg bruger også dåsemad fra brugsen af mærket Pussi, men bruger det bare som snack - altså hvis katten er sulten for sjov... Jeg har hørt at et andet mærke (det som katte ville vælge) kommer nikotin i dåsemaden således at katten bliver afhængig af lortet, så hold dig fra det !
Prøv næste gang du kommer forbi fiskehandleren at købe et lille stykke lys sej - ca. 50-100 gram. Er ikke dyrt du giver 5-10,- Server det for din kat og så skal du bare se... Det bliver han sgu tosset med (tror jeg, har ikke mødt en kat endnu som ikke kunne li´det) Køb en dåse tun i vand (for guds skyld ikke tun i olie) det er også en god lille snack til ham, koster heller ikke alverden i Fakta.
Det er meget vigtig at din kat får et ordentligt foder fra dyrelæge eller dyrehandler. Katten forbliver sund og rask og du sparer på dyrelægeregninger.... God fornøjelse med din lille misser
P.s Få ham lige kastareret, du får en roligere kat, han vil ikke strejfe, og hans urin vil ikke lugte så skrap i kattebakken.. Fik begge mine kastareret...
Mvh.
Anders

Kommentar
Fra : Sheine79

Dato : 25-03-05 14:11

Hej...

Jeg har selv en poly-coon på 11 mdr. og en ½ norsk skovkat på 6 mdr. og de får begge Hills tørfoder til killinger. Man kan få det med kanin eller kylling. 6 kg koster ca 300 kr. og er meget drøjt i brug...
Der udover får de en gang imellem en klump råt fars hvis jeg alligevel skal lave bøf el. lign. til aften.. Katte SKAL have råt kød en gang i mellem pga. et stof der er i kødet, hvis de kun får tørfoder.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-03-05 14:53

Hej Grillemuzen
Undskyld det sene svar, men jeg har ikke "været på" dette forum et stykke tid. IAMS linket er her: http://eu.iams.com/cgi-bin/danmark/default.cgi og ellers forhandler enhver dyrehandlerforretning IAMS produkterne, fra 3 kg - 15 kg´s poser. Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men der findes nogle steder grovvareforretning/engros for dyreprodukter, disse steder har de også for det meste IAMS, og her er foderet normalt noget billigere at købe, som ved dyreforretninger. Sideløbende er katte også glad for lidt afvæksling med vådfoder. LUX dåsemad (vore katte foretrækker `kylling eller kalkun´) som kan købes i Aldi. Der ud over er, kogt kylling, kogt torsk og rå stykker oksekød alle tiders at tage lidt fra og give til kattene, inden man selv tilbereder sin aftensmad. Så får kattene også brugt deres tænder til at "save kødet over" (oksekødstykker). Her i forumet bliver der nævnt Tun i vand. Dét er fint nok og smager godt, men der er meget lidt næring i tun, så man bør ikke give dette for tit. Et alternativ til "Mennesketun" er at købe "Kattetun" på dåse, da det er noget billigere. Føtex forhandler 400 grams dåser: "Tunkød i gelé" til katte. --- Hill´s produkterne er gode men dyre, da de kun kan købes ved dyrlæger (og nogle steder ved katteudstillinger). Dyrlægerne tjener godt ved at være eneforhandler af Hill´s produkterne. THill´s tørpiller er noget "fede" i konsistens, og efter flere års forbrug af produktet, fik mine katte "fedtet" pels, hvilket bevirkede, jeg gik over til IAMS. Sidstnævnte har jeg nu brugt i 20 år. Håber disse informationer kan hjælpe dig på vej.
God foderjagt!

Kommentar
Fra : Grillemuzen

Dato : 25-03-05 23:42

Hej akle.. Tak for rådet.. Jeg er næsten 100% sikker på at jeg går over til IAMS.. Men kan man ikke bestille fodret inde på det link du gav mig? Jeg har fået tilmeldt mig derinde, men kan ikke rigtig finde et sted hvor jeg kan købe det derinde.. Håber du kan hjælpe mig lidt igen..

Mange kramZer fra Grillemuzen...

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 04-04-05 09:07

Inden du køber IAMS vil jeg lige sige til dig at jeg altid (efter jeg mistede éen af mine katte pga. nyresvigt) har købt det der hedder Hills Prescription Diet vådfoder som får hos stort set alle dyrlæger. Det du kan købe i supermarkedet og hos dyrehandleren er ikke det optimale. Der er alt for mange farvestoffer og affaldstoffer i disse "supermarkedsprodukter" hvorfor din kat kan gå hen og få nyresygdomme osv. Ovenstående foder giver i øvrigt din kat en rigtig flot pels og de fleste katte elsker maden....prøv selv med en gratis prøvepakke fra din lokale dyrlæge... du kan ovenikøbet få flere gratis pakker med hjem for at se hvilket foder din kat bedst kan li.

held og lykke...

Kommentar
Fra : katho

Dato : 04-04-05 09:26

Jeg kan kun tilslutte mig frk.fidus. Jeg giver osse Hills Prescription til de katte jeg har og har haft. Det er super.
Katho

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 05-04-05 18:11

Hills Science Plan og Hills Prescription Diet indeholder begge for lidt omega 3... (?) Se link til test længere oppe.
Der er andre kvalitets produkter end Hills: Iams, Eukanuba, Royal Canin, Precept, Specific m.fl. Tørfoder er bedre end vådkost for tænderne. Vær også opmærksom på om foderet forebygger urinvejslidelser, som især kasterede hankatte er udsatte for få. Få eventuelt nogle små smagsprøve-poser hos dyrelægen, så du kan se hvilket produkt din kat kan lide.

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 05-04-05 18:12

Foderhandelen og dyrelægerne har en del produkter til fælles, de har tilgengæld ikke noget tilfælles med supermarkederne. Hills Science Plan og Hills Prescription Diet indeholder begge for lidt omega 3... (?) Se link til test længere oppe.
Der er andre kvalitets produkter end Hills: Iams, Eukanuba, Royal Canin, Precept, Specific m.fl. Tørfoder er bedre end vådkost for tænderne. Vær også opmærksom på om foderet forebygger urinvejslidelser, som især kasterede hankatte er udsatte for få.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 05-04-05 19:47

ja ja... men man kan jo kombinere det. Mine katte får altid tørkosten...men fordi der netop er for lidt af det i, får de så vårfoderet ind imellem... og det er virkelig en god kost! Men spørgeren må jo prøve sig frem men lad blot være med at købe dit foder i supermarkedet...køb det hos din dyrlæge. De skal nok hjælpe dig med at finde den rigtige kost

Kommentar
Fra : Stella86

Dato : 10-05-05 20:34

Jeg vil anbefale Royal Canin, et skide godt foder, bruger det selv til mine egne missere, lad være med at bruge det billige foder fra COOP, whiskas og kitekat (dåsemaden er ok men IKKE tørkost derfra), hvis du undersøger det nærmere vil du også finde ud af at det ikke er noget værd alligevel.

Hvis din kat er i udemærket form, ikke for tynd og ikke for tyk så køb "Fit" fra Royal Canin :)

Kommentar
Fra : Juvelen

Dato : 16-05-05 12:53

hejsa, jeg har selv en norsk skovkat og vægten har været et problem hos ham ,han er kort sagt mad glad. og han får eukanubas slanke foder . og han får foder 2 gange dagligt og han trives yderst godt på det , han har aldrig været syg , og hans pels er fint og blank. han har ik tabt sig så meget ,men hans vægt er stabil.
hilsen Juvelen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-05-05 16:23

Hej Grillemuzen. Man kan ikke købe IAMS-foder over nettet, deres hjemmeside er kun informende vedr. foderet. Forhandleren er: Premium Pet Products, som producerer foder til hunde og katte, og de fører både IAMS og EUKANUBA. (Sidstnævnte er noget dyrere). Du kan købe IAMS eller EUKANUBA i alle Dyreforretninger. Dit medlemskab i IAMS-klubben bevirker at du får ny information om produkter og event. tilbud. Mit medlemskab er som opdrætter, men også jeg skal henvende mig til en forhandler, hvor jeg kan vælge at bestille og få varerne gratis tilsendt eller selv bringe dem hjem (storkøb), hvor jeg senere får tilsendt regningen. Er du interesseret i at få yderligere oplysninger, så kan du kontakte Premium Pet Products, Hillerød på tlf. 7023 7373. http://208.173.184.68/Danmark/contactUs.htm
Venlig hilsen Akle

Kommentar
Fra : RikkeHu

Dato : 27-05-05 13:22

Hej Grillemuzen,

Ja, det er lidt af en jungle at finde rundt i kattefoderet. Mine kattedyr får Iams, selvfølgelig fordi jeg mener det er det foder, der indeholder præcis, hvad mine katte har brug for. Jeg måler ikke op til dem, de har fra de var små haft fri adgang til maden, hvilket de styrer ganske fint - og det er jo dejlig nemt for mig Det er ikke alle katte, der selv kan regulere, hvor meget mad de har brug for, men det er tydeligt, hvis de ikke kan, så bliver de nemlig fede. Jeg har lavet en aftale med min dyrehandler om at han leverer til døren for 20 kroner. 10 kg. koster 455,- og holder 2-2½ måned om vinteren og 3-3½ om sommeren. Det er til to katte, der er halvt plankeværk/halvt abyssiner. Kattene er ikke så store, men meget muskuløse. Jeg ved ikke, hvad en norsk skovkat spiser i forhold, men han er nok noget større end mine.
Du kan altid se på en kats pels om den får noget ordentligt at spise, pelsen er blank og glat når de gør, og glansløs og 'fluffy' når de ikke gør. Skovkatte er jo altid i nogen grad fluffy, men hvis du har set en der spiser rigtigt og en der spiser forkert er du aldrig mere i tvivl.
Man må ikke give katte, der få fuldfoder andet mad, såsom rejer, mayonnaise eller æggeblommer. Vi gør det for at forkæle dyrene, men de har ikke godt af det, da fuldfoderet er tilpasset deres behov og katte kan få for meget af alt muligt. Hvis du vil forkæle ham, så leg med ham i stedet for.

Jeg håber, du finder ud af, hvad der er bedst for din kat.

Venlig hilsen
Rikke.

Kommentar
Fra : vaegten

Dato : 06-06-05 09:18

Hej!

Som jeg en gang fik at vide af en dyrehandler ang. Whiskas, "tja næb og klør er jo også en slags kylling". Fra den dag af har jeg været meget hysterisk ang mad til mine katte, nu har den ene af dem blæresten så de får kun Prescription Diet fra dyrlægen. Men ellers kan jeg kun anbefale Brogårdens kattemad "Feline", den er med kylling, består kun af naturprodukter og utrolig velsmagende for katten.
Hvis jeg var dig ville jeg gå langt udenom supermarkedets dyrefoder...
Held og lykke med din lille nye mis

Hilsen
Pernille

Kommentar
Fra : furryvision

Dato : 04-07-05 15:27

Jeg køber kattemad hos www.olivers.dk . Det har alle de ting de skal have og det er ca 100 kroner billigere end de andre mærker. Jeg er igang med den første pose, men kattene er helt pjattede med det.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 07-07-06 16:44

Vores dyrlæge anbefaler royal canin, men prescription diet C/d er også god og misserne elsker den.
Min perser var forsømt, da vi fik ham. Han fik en meget flot pels og havde ikke behov for ret meget pelspleje. (Desværre har vi mistet ham). Med C/d undgår man også urinvejssten hos kastrater.
M.H.T. hvornår man skifter til voksenmad anbefales det typisk, når katten er neutraliseret.
Men lige et lille forsigtigt spørgsmål: Har du været hos dyrlægen til vacination og sundhedstjek.
(Undgå dyrlæge Breth)