/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hakker og mangler kræfter
Fra : Baracca
Vist : 2189 gange
50 point
Dato : 16-03-05 00:30

Hej...

Jeg har lige været ude og køre i min Golf 1.3 fra 1987. Pludselig mister den kræfterne (som der jo ikke er for mange af i forvejen ) og den begynder at hakke. Når den holder stille i tomgang har den en grim hakkende lyd, som bliver lidt mindre, når den får nogle omdrejninger. Når jeg holder i tomgang og rykker i motoren (altså helt bogstaveligt) virker det som om den hakkende lyd kommer fra det forreste motorophæng, men det er dog stadig som om noget "i" motoren hakker.

Er der nogen, der har et bud på fejlen!!

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 60 point
Dato : 16-03-05 00:39

I det her vejr nye tændkabler og tændrør tror jeg er et godt bud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 00:43

Ja, det har helt sikkert ikke noget med ophænget at gøre.
Men hvis ophænget er lidt løst, er det klart, at hvis motoren står og hakker og måske hopper lidt, vil det forplante sig til ophængene.

Umiddelbart kunne det lyde som om den kun går på 3 cylindre, hvis du med hakkende mener meget ujævnt og ikke nogen rasle eller bankelyde.
Prøv i første omgang at tjekke tændrør og tændrørskabler.

mvh dova

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 16-03-05 00:49

Ja, jeg tænkte faktisk også på fugt eller regulært vandbad er det jo i det her vejr... Ved nærmere eftertanke minder det om min mors Peugeot 306, da den havde defekt tændspole og kun kørte på 3 cylindre. Måske det er bedre i morgen, når det er tørt...

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 16-03-05 01:01

Tændspolen er det nu nok ikke.
Du kan også prøve at tage strømfordeler dækslet af, og se om den er tør inden i, og om der er kommet belægning på kontaktfladerne, hvor rotoren skal give forbindelse.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 16-03-05 01:03

Du kan prøve at tage hver enkelt tændrør af, og se om et af dem er mere sodet end de andre, så ved du hvilken cylinder det er galt med, hvis det er.
HUSK at holde styr på hvor tændkablerne sidder på!!!!!

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 16-03-05 01:04

Og få lige skiftet det ophæng.
http://www.nvautodele.dk/shop/index.htm er billig med vw dele...

Godkendelse af svar
Fra : Baracca

Dato : 16-03-05 01:13

Tak for svaret PrivateDK.

Jeg skulle bare lige komme i tanker om, hvad problemet var, så kan jeg godt selv løse resten. Ved egentlig ikke hvorfor, jeg ikke tænkte tænding med det samme Måske fordi det er ved at være sent I sin tid fejlsøgte jeg selv min mors og kunne afskrive fejl på tændrør og kabler ved at tage hætterne af og skifte lidt rundt på tændrørerne. Jeg skiftede så tændspolen og den spandt igen

Men Golfen skal nu alligevel snart køres væk, så jeg skifter nok ikke lejet på den...

Æret være dens minde

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 16-03-05 01:14

R.I.P. som de siger "over there"

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 16-03-05 01:33

KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!! KARBURATORSPRIT!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 01:35

Nej, du vil da vel ikke skrotte sådan en "næsten ny bil".

Er den så ringe?
Nogen af mine venner købte en magen til i forgårs, bare en 86er, og gav 15000 for den.

mvh dova

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 16-03-05 01:41

Dova:

Den har kørt 285.000 nu og motoren går sådan set udmærket, altså lige bortset fra det her. Men der skal laves rust i bunden for 15000 og det vil jeg ikke ofre. Og den er i øvrigt ikke videre køn (ikke tæt på i hvert fald)

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 16-03-05 01:45

IceCap:

Der er masser af sprit på, så det er ikke det Og med masser mener jeg en lille smule mere end forskriften!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 11:44

Ja, puha det kan ikke gå at ofre så meget.

Men et tydeligt eksempel på den forskel der er på de Golfer.
Jeg har en fra 84, og den har der aldrig nogensinde været svejset i, og den er lige synet, der er slet ingen rust.

men den er importeret fra Tyskland i 99.

mvh dova

Kommentar
Fra : cykelgerda

Dato : 22-03-05 09:15

hvordan får jeg et leje ud af en spindel, når kuglerne og ringene er af