/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Pas
Fra : dragoneyes
Vist : 489 gange
50 point
Dato : 16-03-05 00:01

hej jeg har en af mine venner som gerne vil få et svar på om han kan rejse til spanien med bus fra DK uden pas ? han er heller ikke dansk statsborg men er født og opvokset i DK han skal rejse om 2 dage så et hurtigt svar tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 00:07

Man skal altid være i besiddelse af et gyldigt pas som legitimation når man befinder sig i et fremmed land.
Det eneste er, at folk med dansk pas er fritaget i nordiske lande.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 00:22

3. Skal en dansk statsborger medbringe pas ved rejse til de andre nordiske lande?

Det har siden midten af 1950’erne været ordningen, at nordiske statsborgere er fritaget for at være i besiddelse af pas under ophold i et andet nordisk land end hjemlandet. (Den nordiske Pasunion).

Dette ændres der ikke ved i forbindelse med Danmarks - og de øvrige nordiske landes – indtræden i det praktiske-Schengen-samarbejde.

4. Skal danske statsborgere medbringe pas ved rejse til andre Schengen-lande end de nordiske lande?

Danske statsborgere skal i dag medbringe pas ved rejse til lande uden for Norden, herunder til de eksisterende Schengen-lande. Dette ændres der ikke ved, når Danmark indtræder i det praktiske Schengen-samarbejde den 25. marts 2001.

Der sker heller ikke ændringer i forhold til gældende regler og praksis i de øvrige Schengen-lande i relation til eventuel meldepligt for tredjelandsstatsborgere, herunder udlændinge med opholdstilladelse i Danmark.

Ovennævnte er fra Udlændingebekendtgørelsen.

Så, din ven har et problem.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 00:23

3. Skal en dansk statsborger medbringe pas ved rejse til de andre nordiske lande?

Det har siden midten af 1950’erne været ordningen, at nordiske statsborgere er fritaget for at være i besiddelse af pas under ophold i et andet nordisk land end hjemlandet. (Den nordiske Pasunion).

Dette ændres der ikke ved i forbindelse med Danmarks - og de øvrige nordiske landes – indtræden i det praktiske-Schengen-samarbejde.

4. Skal danske statsborgere medbringe pas ved rejse til andre Schengen-lande end de nordiske lande?

Danske statsborgere skal i dag medbringe pas ved rejse til lande uden for Norden, herunder til de eksisterende Schengen-lande. Dette ændres der ikke ved, når Danmark indtræder i det praktiske Schengen-samarbejde den 25. marts 2001.

Der sker heller ikke ændringer i forhold til gældende regler og praksis i de øvrige Schengen-lande i relation til eventuel meldepligt for tredjelandsstatsborgere, herunder udlændinge med opholdstilladelse i Danmark.

Ovennævnte er fra Udlændingebekendtgørelsen.

Så, din ven har et problem.

mvh dova

Kommentar
Fra : dragoneyes

Dato : 16-03-05 01:10

hvormange gange skal du skrive det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-05 01:17

Sorry, men det sker nogen gange når der er knas med Kandu.
Vær du bare glad for, at beskeden ikke kom 7-8 gange som jeg har set nogen være udsat for.

mvh dova

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-03-05 01:28

Fed beskrivelse dova jeg snupper den der er for meget dragoneyes for jeg kender også en der kan bruge svaret.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 16-03-05 07:50

Og det er ikke engang et brugbart svar, da personen jo ikke er dansk statsborger, så ikke nok med at han får problmer med at komme til Spanien, han kan heller ikke komme ind i Danmark igen.

Der er kun en ting at gøre, få fat i et pas

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-03-05 11:01

Læs denne side, som er for udlændinge, der ansøger om pas.

http://www.udlst.dk/Asyl/ansoegning_om_pas.htm

Men din ven har da travlt, hvis han skal rejse om 2 dage.

HIlsen ans

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 30-04-05 12:44

Fandt du en løsning?