/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Kabling af netværksstik?
Fra : paratech1
Vist : 593 gange
100 point
Dato : 15-03-05 19:32

Hej
Jeg har været så "klog" at jeg selv ville lave et netværkskabel.
Kablet skal gå fra router til PC.
Det gik fint med at trække kablet, men i hvilken rækkefølge skal det forskellige ledninger i stikket.
Jeg fik et bud der lød sådan:
Når stikket vender med låsepalen nedad er rækkefølgen: hvid/orange, orange, grøn/hvid, blå, blå/hvid, grøn, brun/hvid, brun.

Dette kan jeg ikke få til at virke, og de andre kabler ser også ud som om de er kablet anderledes.
Ved I hvordan rækkefølgen skal være?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-03-05 19:49
Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 15-03-05 19:54

har lige lagt et par billeder på nettet se på
www.jelsbjerg.dk
"Sjove Ting"

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : paratech1

Dato : 15-03-05 20:16

Mit spørgsmål er: Skal der bruges lige kabler eller krydsede kabler mellem router og pc?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-03-05 20:26

Mellem PC-netkort til PC-netkort skal bablet være "krydset" ellers:
Normalt lige - men de fleste rutere kan selv håndtere kablerne.
kablerne skal være lige lange inde i stikket ellers mistes forbindelsen.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 15-03-05 21:27

hej
du skal bruge "lige" kabler
"krydset" kabler bruges kun til at forbinde 2 pcer direkte uden ruter / swits

mvh Mad-Nuser

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-05 21:56

Her kandu læse det hele:

http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

god aften

hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-03-05 22:01

Mad_Nuser - Man bruger også krydset kabel, der som man tilslutter en ekstra switch til en router, hvis switchen ikke har en Uplink port!

Godkendelse af svar
Fra : paratech1

Dato : 16-03-05 22:31

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-03-05 22:36

Selvtak paratech - jeg håber det er lykkedes for dig at påsætte de stik, det kan godt være lidt drilagtigt
mvh
<\\Benny