/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Centrallås Vectra
Fra : lar88
Vist : 1163 gange
40 point
Dato : 15-03-05 10:49

Hej
Jeg har et problem med min centrallås som er lidt underligt, for da det startede her da det blev koldt begyndte dørene hver for sig ikke at låse, dvs: den ene gang den højre fordør så en bagdør, og sådan lidt på skift mellem dørene, nu er det sådan at det kun er den venstre bagdør som slet ikke åbner/lukker mere, de tre andre funker fint. Det skal lige tilføjes at på tidspunkt da det blev varmt ( 8 grader ) så virkede alle dørene.
Håber der er en der har haft samme problem eller bare ved hvad man skal gøre, PFT
lar88

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-03-05 12:35

Der er sandsynligvis trængt fugt ind i dørene så vandet blokerer for den mekaniske del af låsefunktionen i frostvejr.
Prøv at tage sidebeklædningen af og få det tørret så godt ud som muligt evt. ved hjælp af trykluft eller en støvsuger med slangen påsat udtaget. Derefter vil en fugtfortængende olie som wd-40 på både de elektriske og mekaniske dele være gavn (ikke på ruderne).

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-03-05 02:32

Har hørt og oplevet, at nylon bliver sprødt og revner, når det udsættes for olieprodukter, så brug BjarneD´s råd, dog med petroleumfri silicone.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 16-03-05 03:05

Hvis det er fugt der driller vil det vel nok være en bestemt dør der konstant svigter, jeg er ude for et slags paralleltilfælde idet jeg har monteret parkeringscensorer hvor censorerne altså sidder bagpå og måler afstanden feks. til min trailer. Det viser sig at når temperaturen er nede mellem 0 og 5 grader, så svigter systemet. I mit tilfælde har jeg fundet fejlen hos censorerne, d.v.s. at hvis de bliver varmet ved belysning af en 150w lampe så virker de. Jeg har overvejet at montere små pærer ind bag dem som tænder sammen med det øvrige lys. Først troede jeg det var computeren, men selv om den blev varmet, svigtede det stadig. I Dit tilffælde må det
være i den centrale del af anlægget, altså modtagerdelen, det vil være et forsøg værd
at komme ind til den og varme den op lige som jeg har gjort og se om det så skulle virke,en kraftig isolering af delen skulle virke derefter. Spændene at høre mere om det. mvh Mogens

Kommentar
Fra : lar88

Dato : 16-03-05 11:01

Har selv tænkt på fugt så det evt gav kortslutning, så det var grunden til at dørene på skift ikke lukkede, det er nogle gode svar allesammen, tak. Jeg venter lidt med længsel på at varmen skal komme, og så se om døren kommer med igen, for så må det jo være " i " den baggeste dør fejlen skal findes, sidder der ikke noget relæ der styrer alle dørene??? som kan være defekt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-03-05 11:25

Der er relæ, men det med frosten leder nu mest tanken hen på mekanisk fejl.
WD-40 er lavet så det kan anvendes til påsprøjtning på gummiledninger så det er ikke farligt til formålet tværtimod.
Man skal bare aldrig sprøjte WD-40 på en motor der er i gang da krybestrømme på tændkabler kan omdanne den til flammekaster.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-03-05 21:56

tak for korrektionen BjarneD

Kommentar
Fra : lar88

Dato : 19-03-05 13:34

BjarneD, jeg vil prøve at tage beklædningen af døren og spøjte WD-40 på så snart jeg har tid så, og vil så selvfølgelig skrive om det hjalp her på siden og til dig, PFT lar88

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 14:56

Glimrende, både de der skriver indlæggene kan vide om det duer og dem der senere læser spørgsmålet gør også-

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 15:00

Et lille P.S.!
Til hjkofoed, det du foreslår er jo det helt rigtige når fugten er fjernet så man undgår problemet senere, altså perfekt til forebyggelse, men det må endelig ikke ramme ruden, da det er svært at rense af uden specialrensemiddel.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-03-05 17:51

Hvis man tænker efter, lyder det usandsynligt at der skulle komme fugt ind i alle dørene, iøvrigt består den elektriske del af dørlåsen af en kraftig elektromagnet der aktiverer den mekaniske lås. For at el.magneten kan yde den fornødne kraft, skal der ret store strømme til, så i en eventuel lille revne i en ledning, kan der ikke gå så stor strøm at det stjæler så meget fra "hovedstrømmen" at det betyder noget, og så igen i alle dørene, utænkeligt. Men de meget meget små strømme i computersystemet er altså ret følsomme overfor temperatursvingninger, der er vel ikke mange der forventer at pceren virker særlig godt hvis den bliver taget fra stuen ud i kulden. der er ikke relæer ude i dørene, når computeren modtager signalet, sender den strøm ud til dørene, hvis strømmen så ikke er stor nok, på grund af uro i computeren, er det kun nogle af dørene der får mad den dag. mvh Mogens

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 18:26

Mange muligheder, men fugt kommer der gerne ind i dørene ved dels defekte rudeskrabelister hvilket er meget normalt og så kommer det via kondens hvor det kunne ske hvis bilen er parkeret udendørs og ikke kører særligt langvarige ture.
Fugten kan både lave mekanisk og elektrisk ravage, og når dørbeklædningen tages af vil der være overblik.

Kommentar
Fra : lar88

Dato : 29-03-05 12:13

Nu er det så blevet varmere, med det resultat at højre fordør heller ikke kører med, dvs venstre bagdør og højre fordør virker ikke ( må jo så være et centralt problem, evt computeren?? ) skal lige tilføjes at før det blev koldt virkede alle dørene perfekt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-05 12:19

Det er jo relativt let, at måle om magneterne får strøm så hvorfor ikke gøre det. I hvert fald er det ikke sandsynligt at kulden skulle påvirke computeren. Jeg tror nu også at centrallåsene bare er relæstyret.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-03-05 18:31

Har lige afhændet min gamle BX, der havde samme problem. Aftageren gik lidt grundigere til verks, og konstaterede ir på låsemotorernes stik. Rensede og genmonterede. Problemet løst.

Kommentar
Fra : lar88

Dato : 08-05-05 16:50

Fugt eller hva for det er daa underligt, her da det blev varmt duede den højre fordør igen, måske pga varmen duer ikke igen da det bli'r koldt, fordi den er holdt op igen fugt varme, kulde??? har ikke haft tid til at skille ad pga flytning, havde min bil til automekaniker, da den kom tilbage var den nulstillet( computeren ) og faftisk har der været det med dørene siden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 19:56

Fugt og dårlige forbindelser hænger fint sammen med temperaturskift.
Godt gør det selv arbejde med fugtfortrænger og gerne et multimeter til at måle spænding og evt. modstand over samlinger.

Kommentar
Fra : lar88

Dato : 09-05-05 00:16

Tak Bjarne D for jeg må nok ha beklædningen af på de døre som ikke virker og så en spray med fugtfortrænger og puste den tør

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-05-05 09:35

Hvis du har adgang til en kompressor kan du bruge luftpistol, men jeg syntes bestemt også at du skal måle spændingsfald for at finde de steder hvor problemet opstår og så få renset de forbindelser og få dem tætnet med tape eller smeltelim.