/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Spille CD i sourround anlæg
Fra : Pallemanden
Vist : 363 gange
100 point
Dato : 15-03-05 09:24

Jeg skal bruge et musikanlæg i et kondirum. Jeg vil gerne have 4 højttalere. Hvordan fordeles lyden i højttalerne, hvis man spiller en alm. musik CD i et sourround anlæg? Vil lyden blive fordelt som stereo og vil der være lige meget lyd i alle højttalere. På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : cdripper

Modtaget 110 point
Dato : 15-03-05 09:26

Så vidt jeg ved fordeles lyden i alle højtalerne

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 15-03-05 09:41

Så vidt jeg ved kræver sourround-effekt, at der er indspillet med sourround.

Du får ikke bedre stereovirkning ved at bruge 4 højtalere, måske snarere tværtimod.

Ønsker du lige meget lyd i de 4 højtalere? Dette vil kunne justeres på anlægget!

Sourround-effekt? Det påstås, at hvis man forbinder en enkelt højtaler til "plus-polerne" på de to stereo-højtaler-udgange, og anbringer den i baggrunden, vil man kunne opnå en vis sourroundlignende effekt. Med mit eget grej, har jeg dog ikke kunnet frembringe en overbevisnede virkning. Jeg har dog ikke forsøgt mig med at forstærke dette "plus-posl-signal" inden det kom til baghøjtaleren.
Vl h
L

Godkendelse af svar
Fra : Pallemanden

Dato : 15-03-05 10:22

Tak for svaret cdripper.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 15-03-05 11:10

Mit indlæg fortalte dig meget mere end CD-ripperens.
Jeg fortalte dig tilmed, at hvis du ville opnå samme lydstyrke i alle 4 højtalere, kunne du regulere dig frem til det.
Ingen gider skrive udførlige svar til KANDU, hvis de lukkes hurtigt med anerkendelse af pga kortfattede "tror-nok"-svar - mens de svar, der lægges et arbejde i at formulere bare bliver ignoreret!
mvh
L

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-05 12:58

Cd's svar duer slet slet ikke.

Skal du lægge lyd i et motionscenter skal du gøre følgende.

Anskaf dig helst en "flere-kanalsforstærker". Feks sådan en her http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/stereo/forstaerker/detail/NAD_CI9060_effektforstaerker.htm?id=1901

Så taler vi om udstyr født til kontinuerlig drift med fuld knald på. Tror iøvrigt den kan brokobles på to af kanalerne. Det kunne være en fordel til dunkende "spinning-musik".

Men sådan en NAD + 4 sat's + båndpass subwoofer i loftet, så kører vi.

Der til skal du desuden bruge en kontrolforstærker + CD eller hvad du du vil have af lydkilde.

Et billigere alternativ, kan sammenstrikkes vha x antal semi-proff effektforstærkere. Disse er ligeledes forsynet med blæserkøling og alverdens sikringskredse. Sådan er beregnet til kontinuer drift, hvorimod en surround reciever der får noget øre i 8 timer i træk, snart vil forlade denne verden.

Skriv igen hvis du vil vide lidt om rigtige installationer.

Er det et "hjemme-kondi-rum" skal vi finde på noget andet.