/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
php
Fra : ritter666
Vist : 288 gange
100 point
Dato : 15-03-05 00:02

Hej,

jeg har en lavet en side hvor jeg godt kunne tænke mig at, det jeg har lavet nu kommer til at være synlig altid, så det kun er feltet i midten der skifter når man trykker på et link ude i siden. Har kigget mig lidt omkring på de her sider, og synes ikke iFrame virker til at være hel optimal, men det er PHP tilgengæld så vidt jeg har forstået. ( Jeg har sat en apache server op, og det kører fint ) Jeg skal have fat i noget med nogle 'include filer' er jeg kommet frem til. Men hvordan virker de helt præcist. Hvordan får jeg f.eks. fortalt at det netop er det felt i midten ( den del af tabellen) der skal opdateres. Har lavet layoutet i Frontpage og nu vil jeg så gerne ha noget funktionalitet ind på siden samtidig med det skal være nemt at vedligeholde. Håber der er nogen derude der kan hjælpe!

Mvh Ritter

Kommentar
Fra : jeppebundsgaard

Dato : 15-03-05 00:15

Hej Ritter
PHP er et programmeringssprog, iframe er et html-element. Hvis du vil have noget til at være på siden altid og noget til at skifte afhængig af links, kan du ganske rigtigt klare det med iframe - eller med frames.

Men du har ret: Der er mange der er af den opfattelse at det skal klares uden frames. Så kan du lave nogle scripts som definerer fx menuer og baggrundsbillede osv.

Det kan fx gøres ved at lave et script du kalder hoved.php og fod.php - og dem includer du så på alle sider - derved kan du ændre i menuen uden at skulle ændre på alle sider.

Fx minside.php:
<?php
include("hoved.php");
echo ("Her er din tekst på minside.php");
include("fod.php");
?>

Hvis du har lavet en side i frontpage, skal du til at finde ud af hvor du vil "skære den over" så det der skal i hoved kommer det og det der skal i fod.php kommer det. Det kan fx være således:
I hoved kommer du:
<html><body style="background-image:url">...<table><tr><td>
- her er det der skal skifte.
I fod kommer du:
</td></tr></table></body></html>

Det er princippet. Men du skal nok læse noget om php før du går videre. Køb fx et af de der billige hæfter fra globe eller hvad det nu er det hedder - der er et udmærket et om php.
Mvh
Jeppe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-03-05 00:19

Du kan læse en masse her: http://www.webcafe.dk/artikler/php/

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 17-03-05 17:11

Sådan som jeg har fprsået det vil du havde en side med menu og en kasse hvor der ligger forskellige filer.

Det ville jeg bruge css til. det kan du læsse om her: http://www.html.dk/tutorials/css/lektion9.asp eller her på kandu.dk

Lav en fil der hedder style.css

Kode
/* Din kasse med din menu i*/
.menu
{
/* rammen er 1px bred, stilen er "solid" og farven er sølv(du kan også bruge #905677) */
border:1px solid silver;

position:absolute;

/* siger din kasse begynder 140px fra toppen og 30 fra venstre */
top:140px;
left:30px;

/* Kassen er 430px høj og 180 bred */
height:430px;
width:180px;

/* mener owerflow betyder at hvis der er meget i kassen sætter den scrollbare på*/
overflow:auto;

/* Baggrundfarve rød */
background: red;
}

/* Din kasse med indhold i */
.indhold
{
border:1px solid silver;
position:absolute;
top:129px;
left:219px;
height:429px;
width:711px;
overflow:auto;
background: black;
}

Der efter laver du en fil der hedder style.php
som kunne se sådan ud.

Kode
<html>
<head>
<!-- link taget peger på det stylesheet overnover -->
<link type="text/css" href="style.css" rel="stylesheet">
</head>
<body>
   <!-- Her laver du kassen der opførre sig som du har sat den til i stylesheetet -->
   <div class="menu">
      <a href="minside1.php">Minside 1</a>
      <a href="minside2.php">Minside 2</a>
      <a href="index.php">index</a>
   </div>
</body>
</html>

herefter kunne du lave en index side der ser sådan ud

Kode
<?php
   //inkludere din fil med menuen i
   include('style.php');
?>
<html>
<body>
   <!-- Her laver du kassen der opførre sig som du har sat den til i stylesheetet -->
   <div class="indhold">
      Dit indhold her bla. bla. bla.
      <!-- Du kunne evt. bruge <?php include('indhold.txt'); ?> til at få fat i dit indhold -->
   </div>
</body>
</html>