/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Golden og strejferi?
Fra : sprit73
Vist : 701 gange
150 point
Dato : 14-03-05 18:02

Jeg har ladet mig fortælle, at en golden retriever er slem til at strejfe - er dette korrekt?

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 14-03-05 18:07

Hej sprit73
Ikke mere end andre - hanhunde gør / hunhunde ikke
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-03-05 18:18

typisk med de hanner - de SKAL da også holdes øje med - men nogen er jo til at opdrage så naturen ikke går over opdragelsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-03-05 18:19

Næsten alle hanhunde vil strejfe, hvis de får lov til det.

Silke (golden) kunne ikke drømme om at strejfe. Men hun kan godt finde på at tage en susetur skoven rundt for lige at se, hvem der er derude. Men hun kommer tilbage, når jeg kalder. Da hun var helt ung, var hun ikke så hurtig til at komme tilbage, som hun er nu.

Ham, jeg havde før, RamsesII, berner sennen, han kunne sagtens finde på at gå på damejagt, og så kunne der gå (for) lang tid før han dukkede op igen... Og det nyttede ikke noget at kalde på ham. Så han måtte ikke så gerne komme ud af syne, når vi gik tur.

Men en golden skal opdrages, så den ikke fløjter efter enhver ræv eller kat. Det er jo en jagthund.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-03-05 18:30

Vores Golden er en tæve, og hun har aldrig strejfet. Det kan ske, hun lige går ud til fortovet, når "far" kommer, og en enkelt gang løb hun efter ham, da han gik uden hende. Hun var jo vant til, at hun kom med, så hun fattede ikke, hun skulle blive (det var da hun var lille).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-03-05 19:46

Det er ikke korrekt. Der er overhovedet ingen regler eller sammenhænge i dette.
Heller ikke i forhold til køn. Ej heller i forhold til forældredyr / hvalpe.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-03-05 21:49

Jeg tror ikke golden's er hverken værre eller bedre end andre racer. Til gengæld har jeg hørt, at det er svært at vænne en hund som har strejfet bare én gang, af med det igen.

Hilsen
Helge

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 150 point
Dato : 15-03-05 17:07

Det er ikke kønsbestemt om en hund strejfer, der er måske forskel på, hvad de strejfer efter (mine forældre havde en golden tæve som strejfede når den så sit snit til det, jeg har haft flere han hunde(ikke golden) som pænt blev hjemme) han hunde kan lugte en løbsk tæve på en afstand af 2 km, og det er da tillokkende, tæver kan også strejfe, når de er i løbetid (højløbsk), ellers er der jo også andre årsager til at en hund strejfer nysgerrighed, kedsomhed, jagtinsting m.m. og det er jo ikke køns eller race bestemt. Så kunne det jo også være at hunden ikke ved bedre det er jo flokføreren, der sætter grænserne og fortæller hvad man må og hvad der er rigtig eller forkert, hunden gør ikke noget for at være ulydig.
Det er nok rigtig at, når først den har fået smag for det skal der et stort arbejde til for at stoppe det (evt. et passende hegn til når den er uden opsyn).
Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-03-05 18:11

Den første hund vi havde, var en krydsning ml. schæfer og retriever. Hun rendte ud og så sig om, når hun så sit snit til det. Vi løste problemet med et 1,20 m grønt nethegn. Det var desværre ikke højt nok, så det blev erstattet af et på 1,60 m tror jeg det var. Det kunne hun komme over, men gjorde det kun 2 gange, så holdt hun op.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 16-03-05 09:02

Tak for svaret kimpetersen.