/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Nyt forum for "BYB" opdrættere??
Fra : tofle
Vist : 965 gange
500 point
Dato : 14-03-05 16:16

Nogen der kender adressen?
Har bare lige lidt points jeg skal af med *ss*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 16:49

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/ forholdsvis ny side om katte med og uden stamtavle

www.felisforum.dk

www.dekatten.dk

Ved ikke om det er noget af det du søger.

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-03-05 17:18

http://mywebpages.comcast.net/NoPuppyMillsVA/What_is_a_Backyard_Breeder_/what_is_a_backyard_breeder_.html Start dit eget forum på nettet, men jeg vil ikke selv være med i klubben for "hurtigtjente penge af dyreopdræt".

Kommentar
Fra : tofle

Dato : 14-03-05 17:59

Start dit eget forum på nettet, men jeg vil ikke selv være med i klubben for "hurtigtjente penge af dyreopdræt".

Nej det vil jeg heller ikke, men nu har jeg hørt såkaldte bybside omtalt flere gange, og ville se den selv.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-03-05 18:42

ØØØhhhhhh, hvad er en "bybside"??????????????????
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 14-03-05 18:48

Jette
BYB er Back yard breeders eller baggårdsopdræt.

Et udtryk der er opfundet af opdrættere, katterier, som har et horn i siden på private der tillader sig at avle og sælge katte.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-03-05 19:00

Tak skal du have dova. Det vil altså sige, at en BYB bare er en, der har bagi af, at andre også tillader sig at avle katte??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 19:44

Nej Jette, omvendt.
En BYB er en "uautoriseret" katteopdrætter, der laver det man også kalder baggårdsopdræt eller "køkkenopdræt".

Og det har opdrætterne ondt i r.... af.

Hvorfor de har det, kan man så kun gisne om, men der er jo dem der ikke værdsætter en kat, medmindre den stiller op med en alenlang stamtavle og avlsgodkendelse.
Den officielle forklaring går så på, at der ikke bliver fremstillet ordentlige katte, hvis det ikke er en registreret opdrætter der avler dem.
Og at de forskellige racer bliver degenereret fordi BYBerne ikke har forstand på at gennemskue hvordan killingerne bliver, der kommer ud af den avl de laver.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-03-05 20:05

OK, så er jeg med. Lidt i stil med historien om den meget fine hundeopdrætter der spurgte, om min hund havde stamtræ. Jeg svarede: nej, den pisser op ad alle træer.

Nå, spøg til side. Jeg er nu glad for mine "baggårdskatte". Jeg har godt nok overvejet at købe en burmilla, når de gamle er døde, men det kan jo være, jeg også er det når de "små" engang dør, så nu får vi se. Men hvis jeg af en eller anden grund ikke kan have hund mere, så køber jeg burmillaen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 20:30

http://www.minvenkatten.dk/

http://www.xn--kledyr-pua.dk/index.php

Siden hedder kæledyr.dk, og der er masser af link til forskellige kattesider.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-03-05 21:02

Dova, du fatter da INTET om katteopdræt. Og hvad det indebære at være en seriøs autoriseret opdrætter der tester sine katte for div. sygdomme og som IKKE avler på kryds og tværs af linierne, men tager katten(racen) seriøst.

BYB'er er mennesker der vil tjene lidt hurtige penge uden at tænke på dyrets fortsatte liv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 21:39

Det har vi vist diskuteret tidligere taliskoko.

Jeg vil ikke afvise, at der nogen steder bliver fremavlet uhensigtsmæssige katte, hvis man dermed mener uægte katte.
Hvis man skal kigge på kattens helbred i den sammenhæng, tror jeg ikke der er den store forskel, for det sker slet ikke så sjældent, at folk er uheldige med katte de køber, uanset oprindelsessted.

Og med hensyn til det seriøse i autoriseret katteavl, så har jeg svært ved at se, at det er at tage en race seriøst, der bliver opavlet ud fra nogen menneskeskabte standarder for hvordan de mener den race skal se ud, og ofte uden hensyntagen til de anatomiske deformiteter det medfører for katten.
For at nævne et par eksempler:
Perseren med sin fladtrykte næse, der ofte er skyld i rindende øjne, vejrtrækningsproblemer, forkert tandstilling m.m.
Visse orientalske racer der er blevet så spidse i hovedet, at øjnene er ved at poppe ud.
Hårløse katte fremkommet ved intensiv avl på et tilfældigt født misfoster uden pels.
Siameseren: for år tilbage en af de smukkeste katte der fandtes. Idag et ranglet, kortpelset monster, med en tynd pisk til hale, et alt for spidst hoved og ører på størrelse med dem på en Basset hound.
Og jeg ku' blive ved.

Og hvis det er sådanne ting seriøst katteopdræt lægger mest vægt på, nej, så fatter jeg ikke særlig meget.
For så er det ikke ud fra kærlighed til dyret at man opdrætter, men for at opnå tilfredsstillelsen i at kunne manipulere nogen dyr frem som man ønsker de skal se ud.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-03-05 21:42

... rigtig, "talisko" ... og BYB-ere er også ligeglade med racesammenblandinger. Skulle alle avle på dén måde, ville der kun findes raceblandinger til eller også "hybrider" af samtlige variationer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 21:48

Akle
Alle katte er da "hybrider", og da især racekatte der udelukkende er et menneskeskabt fænomen

De nedstammer fra visse vildformer og er fremkommet ved blandinger og krydsninger.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-03-05 22:01

Nej, dova. Blander du en Hellig Birma og en Norsk skovakt får du en.... Huskat. Eller hybrid.
Men en racekat feks. en Norsk Skovkat er en foundation kat. Der er STOR forskel.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men hvis din holdning er at alt er menneskabt er man jo lige vidt. Damn.!!!!! Hvad så med en Schæfer eller Collie??? Nå, ja de er menneskabt.!!! Det er derfor man for flere hundere år siden opfandt begrebet "RACE", således at vi kunne side nu og diskutere begrebet "BYB'er". Puha da.... Vi kommer noget længere hvis du acceptere de begreber der findes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 22:44

Ja, endnu kan man måske nok kalde en Norsk skovkat for en foundation kat.
Men nu er den jo, en af de få racer, der har eksisteret i den vildform i mange år, og hvor der ikke rigtigt har været blandet andet ind i avlen.
Ligesom det ikke er så forfærdelig mange år siden, (1973) at man startede et målrettet opdrætsprogram af racen.
Altså der var den igen, målrettet avl efter nogen standarder for racen. Gad vide hvordan en Norsk skovkat ser ud om tyve år.

Og nej, man får ikke en huskat af at krydse en Birma og en skovkat.
Man får en blandingskat, eller for avlere en uægte kat. Og for kattelskere, kort og godt: en kat.
En huskat/tamkat er et eksemplar af en "vildstamme" af katte, som der ikke foregår nogen målrettet avl på.

Og selvfølgelig afviser jeg ikke, at der avles katte af "uautoriserede" privatpersoner.
Men det kan jeg ikke se det store problem i, og da særlig ikke hvis man f.eks. avler killinger af to Skovkatte og sørger for at dyrene bliver behørigt dyrlægetjekket, vaccineret o.s.v.
Og i sidste ende må det vel være op til folk selv om de avler katte som kæledyr eller som racekatte.
Jeg har haft begge dele i de 47 år jeg har haft katte, og i mine øjne behøver en kat altså ikke være et eller andet med et fint papir og som skal opfylde en masse fastlagte standarder.
Det kommer vel i sidste ende an på hvilke indgangsvinkler man har til det at have kat.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-03-05 23:02

Nej, alle katte er ikke hybrider. Selv racer der er fremkommet ved tidligere blandinger, er ikke længere hybrider, efter flere års raceren avl!!!. Naturkatte, som Norsk Skovkat, British Shorthair og Main Coon er rene racer. Briten er dog senere blevet blandet med andre racer for at få nye farver frem, men den rene Brite-race findes fremdeles. Perser Colourpoint er en ren race i dag og ikke hybrid (tidligere blandet med siameser). Parrer man Perser Colourpoint med en Perser (solid farve), så får man killinger med farve over hele kroppen, men med colourpointanlæg, dvs. populært sagt hybrider, der dog er racerene til videre avl. Hybrid betyder bare blanding. En huskat og en racekat, der får killinger, vil få hybrider der ikke er racerene. Disse killinger er naturligvis lige dejlige, men ikke egnet til avl, hvad race angår. Alle katte er dejlige, men jeg synes også det er godt nogle opdrættere contra katteklubber holder racerne i hævd.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-03-05 23:19

Dova, jeg har meget detaljeret RACE-kattebøger fra slutningen af 1800 tallet, så stop nu med at forvride kendsgerningen: Nemlig at BYB'er opdrætter for pengenes skyld og intet andet.!!!!! Og dét er ikke til gavn for racerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 23:43

Jamen det er din holdning, og opdrætterne gør det slet ikke for pengene eller hva'.

Du tror ikke det måske har noget at gøre med, at de forhadte BYBer i visse tilfælde går ind og sælger katte billigere fordi nogen mennesker måske ikke lige lægger så meget i et stykke papir men bare er interesseret i at få en kat der kan være lige så god som en opdrættet til mange flere penge

Og jeg ved da godt, at nogen racer har eksisteret længe.
Og synes da kun, at det er betænkeligt, at når man læser om gamle racer som f.eks. British shorthair, der er kendt siden 1880erne, og er en forædling af huskatten, at der så står, at "racen er under stadig udvikling" .Jamen hallo, hvorfor skal en så gammel race fortsat udvikles hvis det ikke er fordi det bliver betragtet som en slags eksperiment hvad man kan frembringe. Det skulle jo ikke være nødvendigt at udvikle på en race, men derimod arbejde på at bibeholde den.
Nøjagtig som jeg skrev tidligere om siameseren.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-03-05 00:14

Hvis jeg lige må give mit besyv med ang. fremavlede racer, så synes jeg det er dyremishandling med både perserne og de hårløse. (og så er de usandsynligt grimme) Heldigvis har jeg ikke set de spidshovede katte, dova beskriver, så der kan jeg kun sige, at de også lyder som dyremishandling.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : tofle

Dato : 15-03-05 06:44

Tak for svaret dova.
Det er ikke nogle af disse sider, men jeg må hellere styre min "professionelle nysgerrighed" ( ha ha ) og lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-03-05 09:38

Dova, NEJ legaliseret opdrættere gør det ikke IKKE for pengenes skyld. Er du klar over hvad en HCM og PKD scanning koster(en gang årligt på alle avlsdyr, og de neutraliseret for ens egen skyld). Dertil kommer HD billederne der skal tages i DK og sendes til Sverige for gennemgang. Og speciel foder i flere mærker og kategorier alt afhængig af dyrenes alder. Dova, lad være at belære mig om katteopdræt og hvad det koster at drive et RIGTIGT raceopdræt; Der kommer du til kort.!!!! Og der er den igen med begreberne... Glem det.

Og til jernladyen:
Perseren var en flot kat engang. Men opdrætteren af perseren vil åbenbart have det udseende nu. Det er synd ja, og ikke en kat jeg selv ville eje, men ikke ulovligt. Var der om dyremishandling var der skredet ind fra de forskellige organisationers side for lang tid siden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-03-05 11:32

Selv tak tofle

Men det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre at finde den side.
Mon du tager forkert så det er et forum imod Byb-opdrættere du har hørt om.
For sådan en har der været, men den er tilsyneladende lukket ned

http://bybinfo.deed-of-darkness.dk/

mvh dova