/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
12v motor
Fra : mhythos
Vist : 1095 gange
100 point
Dato : 14-03-05 13:45

Da jeg har fjernet alle håndtag i min bil mangler jeg en 12v motor der kan åbne dørene for mig. Altså den skal kunne trække det samme som når jeg hiver i håndtaget.
Centrallås motor er langt fra stærk nok men skal i princippet virke på samme måde. Har også prøvet med de magnet motore som er beregnet til at bruge i dørene når man fjerner håndtag. Men har kun fået det til at virke ved at smøre det hele meget grundigt og sætte en ekstra fjeder på til at hjælpe.
Men det er ikk 100 procent pålidelig så derfor kunne jeg godt tænke mig et forslag eller link til en motor der kan ligge i døren og er stærk nok til at åbne uden problemer.

Tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 13:52

har du tænkt over, hvordan det virker hvis der sker en fejl med dit strøm, så kan du hverken åbne døre eller motorhjelm.
Har du også fjernet dem på indvendig side, så du ikke kan åbne manuelt hvis der sker en kortslutning, ild i bilen, eller du kører galt så strømmen bliver afbrudt, og heller ingen kan åbne udefra og hjælpe dig ud.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 14-03-05 13:53

En viskermotor er meget stærk, og hvis du bor i nærheden af Hobro har jeg et par stykker, endda en fra en entrprenørmaskine også. (meget stærk).

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 14-03-05 14:09

Mercedes har på deres lidt ældre modeller(500 fra 80 osv)servo lukning og åbning af dørene,mon ikke det kunne bruges.

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 14-03-05 14:10

Dova ja selvfølgelig har jeg tænkt over det. har lavet et par nødsystemer. Det kan jo stadig aabne inde fra.
Man jo ellers knalde side ruden koster jo ikk så meget ved en hugger.

Vil lige kigge på en visker motor, den burde være stærk nok. Er måske bare lidt stor, kan ikk lige huske hvor stor sådan en er helt præcis.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-05 14:14

Jeg ville nu snarere tro at du skal bruge elektromagneter (solenoid) til, at løse det problem (sådan nogle der laver indgrebet på en bilstarter), men du må ikke fjerne alle håndtag da det skal være muligt, at komme ud af bilen på mekanisk vis ellers er det jo en dødsfælde.
Folk der er ved, at brænde inde eller drukne i en bil magter ikke at slå ruderne ud.

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 14-03-05 14:26

Det også lavet så man kommer mekanisk ud, elektronisk ind.

Har du nogen foreslag til hvor jeg kan kigge på dem (solenoid) BjarneD?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-05 14:35

Startmotorer til biler - autoophug. Det er den runde tingest hvor startkablet er monteret fordi den ud over at lave indgrebet også giver strøm til startmotoren. Det er en cylinder med et stempel der presses henholdsvis frem og tilbage ved hjælp af elektromagnetisme og en fjeder til tilbagetrækning.
Jeg har lavet mange sjove ting i tidens løb med sådan nogle solenoid relæer. Når en starter er færdig kan relæet som regel stadig bruges.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-05 15:06

Dukan jo kigge på min lynskitsering hvis du ikke forstår hvad jeg mener

http://www.bjarne-d.dk/solenoidrelae.htm

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 14-03-05 17:27

hej mhythos
jeg tror du får problemer med at få din bil synet næste gang den skal synes.
den SKAL kunne åbnes manuelt udefra,
hvis (når) du kører galt og bliver bevistløs
hvem skal så åbne døren ??
tænk lige over det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-05 17:36

Mad_Nuser, du får lige lidt læsehjælp.
Se mhythos indlæg 14-03-05 14:26.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 14-03-05 22:53

Hej mhythos ,
Jeg ved ikke om du kan bruge mit tip ,engang fik jeg til opgave at lave et barskab, der virkede på den måde at når ejeren skulle have noget ud fra skabet ,trykkede han på en knap ,op gik døren ,og ud af skabet kom hele indholdet, når så han havde fået det han ville have kørte det hele ind igen, er du med.
Til dette formål brugte jeg en motor fra en el kørestol ,jeg kan godt sige dig, vil du have noget der er stærkt så er det sådan en .Jeg fik motoren fra den lokale produkt handel .Pris såvidt jeg husker 30kr.Den kan sikkert også fås fra hjælpemiddelcentralen, eller de kan henvise dig til hvor de får deres kørestole repareret.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : rjbr1977

Dato : 17-03-05 16:24

Hej
et forslag til en motor der ville kunne bruges er: en motor til vippelygter eks fra en mazda 323 F er, eller en toyota supra, de fylder ikke så meget.
ulempen er at i modsætning til viskermotoren der drejen en omgang drejer en vippelygte motor en halv - og skal så forsynes med strøm på en anden ledning
for at dreje resten af vejen rundt
mvh
Rasmus
PS. de andres indlæg vedr. sikkerhed er MEGET relevante - så du burde tage projektet op til gen? overvejelse

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 17-03-05 17:05

Hej
Den omtalte motor, skal den kunne holde døren lukket, eller beholder du dørlåsen.
MVH patrol2.

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 18-03-05 04:01

Altså døren bliver som den er i forvejen mekanisk set, og indefra forbliver alt som det har været indtil. Forskellen blir at håndtaget og låsen bliver fjernet udvendig. Derfor mangler jeg en motor der kan lave det ryk der skal til for at udløse døren når jeg skal ind i bilen. Det er alt lavet over AUX udgange på alarm systemet og fungerer bortset fra den magnet motor som man kan købe til netop dette formål ikke er stærk nok.

Angående sikkerhed kan jeg ikke se problemet da alt er som det var inden, bortset fra at man har sværere ved at komme ind ude fra når uheldet er sket. Når uheldet så er sket betyder det vel ingenting med en smadret rude, for at komme ind. En del alarm systemer låser dørene når man kører/har tænding på bilen det er jó det samme da skal man også smadre ruden for at komme ind.
Desuden skal jeg også snart til syn, så skal jeg nok få det at vide hvis det er ulovligt.

Takker for de mange svar, tror i første omgang jeg kigger på et starter-relæ så må vi se derfra :)

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 20-03-05 09:57

Hej mhytos
Jeg har netop modtaget den sidste nye thansen avis, i denne avis er den motor du søger, den hedder eliktrisk bagagerumsåbner pris 98, best.nr.40705 komplet med beslag ledning mm.
MVH patrol2.

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 20-03-05 16:31

Patrol2
det er sådan en jeg har i forvejen, som ikke er stærk nok. Til bagarummet virker den fint, men til dørene er den ikk stærk nok desværre. Men princippet er den samme.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 20-03-05 16:40

hej mhytos
Ikke for at være morsom, men hvad med at bruge to i hver dør,monter dem så langt væk fra låsen som mulig ,og så brug to lange forbindelser hen til låsen ,som forbindelse kan du bruge bremsekabel til cykel.
MVH patrol2