/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Anders And
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 363 gange
40 point
Dato : 14-03-05 11:25

Hey allesammen

Kan I svare på disse spørgsmål evt. med link:
I hvilken forstand kan Anders And betragtes som en del af eventyrtraditionen?
Hvem læser/ser bladene?
Hvad handler de om?
Hvilke behov opfylder de?
Hvorfor er Anders And skrevet?
osv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-05 12:39

Der findes et par bøger om Anders And:

Bøger om Walt Disney/hans univers på dansk:
Gisle, Jon:

Andelogien, oversat og bearbejdet af Freddy Milton,
Runepress, 1979 - 128 sider.

Stegelmann, Jakob:
Walt Disney, Nyt Nordisk forlag, 1989 - 160 sider.

Jeg synes ikke så meget AA kan kaldes eventyr, bortset fra, at det er fiktion.

Det er nok mest børn der læser AA, men også en del voksne vil ikke undvære det, og der er det som regel typisk, at de har været vant til bladet siden de var børn.
Hvad handler de om?
Ja nu er det jo fiktion, men ellers er der en del paralleller til det virkelige liv, med familielivet på godt og ondt, samfundsrelevante betragtninger, figurernes sociale liv o.s.v.
Behovet: Underholdning, mennesker har behov for underholdning, på samme måde som hvis de læser en bog, ser en film, hører musik m.m.
Det er nok fortrinsvis også derfor bladene bliver skrevet, underholdning og fordi der er den interesse for også tegneserier inden for underholdning. Det er en anden måde at fortælle en historie, idet billederne også fortæller meget mere end hvis det bare var en skrevet historie.

Synes ikke jeg har kunnet finde nogen link der omhandler spørgsmålet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : 1975

Modtaget 50 point
Dato : 14-03-05 12:54

Om Anders And kan betragtes som en del af eventyrtraditionen, ja det sys jeg da godt man kan sige. men det er jo bare min mening og ikke noget dokumenteret eventyrekspert sviden :)

Mange børn læser Anders And, og mange vokse gør også, tit på toilettet :) Uden at have belæg for det, tror jeg at af de vokse er det mest er mænd der læser AA.

Bladene handel om livet og verden omkring os, men har på en eller anden måde udviklet sig meget de sidste år. Rip, Rap og Rup har mobiler og computere. Jeg synes på en eller anden måde at bladene behandlede mere eventyragtige og gamlekendte samfundsproblemstillingere tidliger. Hvis du sammeligner et blade fra 1950 og et fra nu kan du måske se hvad jeg mener.

Behov, ja det er vel meget forskelligt. Let underholdning, inspiration til tegning det kan være så meget.

Hvorfor Anders And er skrevet. Ja det er vel fordi så meget andet, fordi man kan tjene penge på det.

Men selv figuren Ander And er opfundet fordi Micky Mouse ikke "måtte" blive sur og i det heletaget opføre sig forkert. Det amerikanske publikum blev simpelthen frustrerede over det når Mickey opført sig frækt. Derfor fandt man på Anders der gerne måtte være arrig og urimlig.

Jeg er selv vild med Anders And, jeg syens det er god, sjov og let underholdning.

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 14-03-05 13:14

Fine Svar.. Dova og 1975

Jeg læser udelukkende for fornøjelsens skyld, AA har en fed humor..

Hilsen Kandaikke - en (kvindelig) AA fan siden 1978

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 13:50

Jeg svælger stadig i mestendels Carl Barks. Har læst (og fået læst AA'er siden tresserne).

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 09-10-05 16:56

Tak for svaret 1975.