/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Installation af videobåndoptagere
Fra : Ard
Vist : 328 gange
50 point
Dato : 14-03-05 10:38

Jeg har to videobåndoptagere. På den ene har jeg sat frekvensmodulatoren til C25, og det virker godt nok. Men jeg kan ikke finde en ledig frekvens til den anden, på trods af ihærdige forsøg. Det er ikke fordi der er mange tv kanaler. Der er kun DR, DR2 og TV2 (egen antenne). Men på alle de frekvenser, jeg har prøvet, er der signal af varierende styrke, der givet et dårligt billede fra videobåndoptageren. Hvad kan man gøre ved det?

Kommentar
Fra : ben

Dato : 14-03-05 10:46

Du får et bedre signal, hvis du tilslutter via scartstik. På de fleste nyere fjernsyn er der 2 scartstik.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 14-03-05 10:52

Jeg er ikke meget glad for scartstik. Med scartstik, så slukker videobåndoptageren, når jeg slukker for fjernsynet.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 14-03-05 10:54

Og med scartstik, så tænder fjernsynet, når jeg tænder for videoen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-05 10:59

Hvilke apparater har du?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 14-03-05 11:01

Det skal den ikke det der.

Det bedste er: Video 1 ->scart ->Video2 -> scart ->TV

Eller allerbedst hver video i hver sin scart på tv'et.

Med antenne signaler skal du kunne finde den respektive kanal vha "TEST" på video'en. Så får du et par hvide striber på TV'et når du har fundet stationen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-03-05 17:17

scart stik i begge videoer til tv samt antennekabel fra video1 til video2 til tv videoen slukke da ikke da ikke når tv slukker med mindre de er sat op til samme frekvens

Kommentar
Fra : ben

Dato : 14-03-05 17:27

Fjernbetjeningen må da normalt ikke samtidigt kunne slukke for både TV og video, så bør det kunne laves om.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 14-03-05 21:02

Spørgsmålet er ved at drukne i diskussion om scartstik. Jeg vil gerne undgå scartstik. Hvis jeg bruger scartstik, og videobåndoptageren er ved at spole tilbage, og jeg slukker fjernsynet, så slukker videobåndoptageren også. Og hvis både fjernsyn og video er slukket, og jeg tænder videoen for at programmere den, så tænder fjernsynet også. Med scartstik er der også en funktion, der hedder 'follow tv'. Det betyder at ligemeget hvordan jeg tuner TV hhv video, så laver denne funktion om på det, så fjernsyn og video er tunet ens. Jeg har prøvet at slå disse autofunktioner fra, men det kan man ikke.

Det duer ikke at sløjfe scartstik fra video1 til video2 til fjernsyn. Så kan man ikke se en film på video1, mens video2 optager en anden film.

Apparaterne er to Phillips VR 210 og et Sony KV-29FX20E fjernsyn.

Jeg kender godt test funktionen på en video. Men problemet er at lige meget hvilken frekvens, jeg sætter videoens frekvensmodulator til, så er der i forvejen signal fra antennen. Den eneste ledige kanal, jeg har kunnet finde, det er C25. Når der kommer signal fra antennen og signal fra videoen, så er der inteferens, og det duer ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 10:00

Det lyder da helt bims.

Du har altså taget antennen kørt ind i video 1 - videre til video 2 og videre til TV. Og det duer ikke. Det har jeg sgu haft til at køre med held (samtidig med en scart-kobling mellem alle tre apparater). Har selv haft Sony/Phillips kombination og kender godt det der follow tv. Mit nye tv skrev også ved installationen, at den lige justerede min video (Panasonic).

Det med at scart'en tænder og slukker tv'et burde kunne fikses ved at klippe ben 8 + 10 + 12. 8'ere er noget 12V og 10 + 12 står oplyst som "data. Så mon ikke et klip kunne afhjælpe den del. Jeg ville prøve det, idet billedet via scart er ikke så lidt bedre.

Hvad siger butikken hvor skramlet er købt?

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 16-03-05 13:01

Jeg skrev at man ikke kunne løse problemet, ved at sløjfe scartkabel fra video til video til fjernsyn. Her er det underforstået, at det er uden antenneledning. Hvis man også sløjfer antenne fra video1 til video2 til fjernsyn, så er man tilbage til problemet med at finde en ledig frekvens, at sætte den ene frekvensmodulator til.

Det kan være det ender med et hjemmestrikket scartkabel. Det er en god idé. Så kan jeg trække scartkabel fra den ene video og sætte den anden på kanal C25. Men det holder kun, indtil jeg sætter en video mere på.

Så skriver du noget om butikken. Nu prøver jeg først her på Internettet.

I højttalere sidder der delefiltre. Kan man ikke få et antennesignal delefilter, der kan fjerne signalet på en kanal?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 13:06

jo hvorfor ikke. Spørg Thorkild 75 62 95 77, han er god til antenner.

Undskyld jeg spørger Ard, hvorfor ikke bruge HD recordere eller DVD optagere. Det er væsentlig bedre end VHS.

Umiddelbart behøver du ikke fikse noget specielt ved scart'erne. Dit TV har så vidt huskes en indgang på fronten også.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 16-03-05 13:25

Skriver på en kommentar om hvad der er underforstået:)

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 16-03-05 13:39

Her kommer den. Jeg har jo skrevet noget sludder. Først at scart ikke kunne bruges, og så noget med at optage. Og så bagefter at det er underforstået uden antenne. Men hvis det er uden antenne, så kan man jo ikke optage.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 13:51

Jow Ard

Jeg tror godt jeg kan følge problematikken.

Umiddelbart vil jeg linke video video TV vha antennestik. (sådan du frit kan optage fra antenne, eller se tv).

Så ville jeg til afspille/kopiere formål køre Video TV + Video TV vha scart. Muligvis skal de fikses som ovenfor nævnt. Hvis dit TV kun har et scart stik, kan du bruge tilkoblingen foran på tv'et - der skal du bare bruge en ledning der hedder Scart ->RCA (eller phono stik om du vil).

Eneste problem er du er nød til at se det du kopierer.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 16-03-05 14:42

Fra tid til anden, så løber jeg ind i problemet med at der ikke er ledige frekvenser at sætte videobåndoptagere til. Lige nu er problemet 2 videoer og kun en ledig frekvens. Det kunne lige så godt være 5 videoer og måske ingen ledige frekvenser. Så det kunne være rart at vide, om der er en standard løsning på problemet.

Problemet lige nu, det ser ud til at ende med antenne video video TV, og fikset scart fra den ene video til TV. Men det skal undersøges mere.

Jeg har en DVD optager. Og skulle jeg købe nyt, så ville jeg købe noget DVD agtigt, frem for VHS. Men foreløbig så bruger jeg mest VHS.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 15:08

Yes, men problematikken affødes af du laver noget der ikke er "normalt". På et tidpunkt havde jeg selv to video'er på, men det var to fabrikater, så kanalerne lå forskelligt. Mit daværende TV (også Sony, men datidens topmodel), havde tilslutningsmulig for 3 videoer via scart eller RCA + en i fronten til Camcorder. To af scarterne var fuldkablede, således TV'et i realiteten virkede som et krydsfelt. Dvs du kunne optage fra hvilken kilde du ville og se en tredje på skærmen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 15:09

Skal du købe nyt, så køb HD optager. Så kan du checke om det er noget inden du blæser det på DVD.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 16-03-05 16:10

Problemet med scartstik, det er at der kun er to bagpå fjernsynet, dvs to 'kanaler'. Bruger man derimod antenneledning, så er der i teorien mange kanaler. Vi forestiller os et fjernsyn med to scartstik og tre videoer. Først sløjfer vi antenne gennem alle tre videoer til fjernsyn. Så sætter vi Video1 i scart1. Video2 sætter vi i scart2. Og så er der ikke flere 'kanaler'. Vi er nødt til at sløjfe video3 gennem fx video2. Så en dag optager video1 'Tv avisen'. Video2 optager 'Hit med sangen'. Og vi vil gerne se en film. Men det kan vi ikke, for sætter vi bånd i video3, og vælger scart2 på fjernsynet, så kommer der 'Hit med sangen'. Som jeg har forstået det, så er vi nu nødt til at bruge antenneledning, for at få signal fra video3 til fjernsynet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 16:15

Nu har du tre videoer på.

Har du ikke en tredje tilslutningsmulig på fronten af tv'et beregnet til Camcorder eller spillemaskiner.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-05 16:17

Eller gør som mig, køb et TV med tre scart bagpå + ekstra tilslutning foran (Panasonic).

Muligvis var fedeste løsning af få fingre i sådan en bette videoredigeringsmaskine. Der findes også omskifterbokse for den slags. Checker lige........

Godkendelse af svar
Fra : Ard