/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows replaced bad clusters in file **~
Fra : dynamicduo
Vist : 622 gange
50 point
Dato : 13-03-05 18:10

Jeg er i gang med at scandeske min harddesk (fordi der var så meget vrøvl med mus og hastighed, og efter virusscan, grundig udrydning af evt spyware/malware/whatever og en defragmentering ikke revolusionerede mit liv)

Den har immervæk være igang i længe - og den bliver ved med at opremse en masse filer, hvor den skriver Windows replaced bad clusters in file (og så et eller andet nummer) of name (og så stien).
Jeg har været rundt på nettet for at finde ud af hvad det betyder, for hvis der er så meget i mit system, der er "bad" - så...

Jeg finder ud af, at clusters er en form for æsker, hvor windows lægger ting ned i - og nogle gange meget små ting, så der er spildplads i æsken. Inde i æsken ligger der så nogle "sectors", og hvis een af dem er "bad", så er det lissom det rådne æble som ødelægger hele kurven, --> så er hele clusteren "bad".
Så vidt jeg kan se, kan man ikke ændre noget i clusters for de er indstillet ved formatteringen af computeren?
Jeg kan også se, at man kan installere en masse programmer til at holde styr på sine clusters.

Men jeg er helt almindelig, dødelig computerbruger, og aner ikke en hujende fis om dét her. Jeg vil bare meget gerne vide hvad bad clusters er (er det det samme som lost clusters?), hvad det betyder og hvad jeg kan eller skal gøre ved det?

Jeg bruger windows xp, har noget med 500ram, hurtig processor og alt muligt smart

Med Venlig Hilsen,
Marie

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-05 18:18

hej !
åbn >>denne computer<< højre klik med musen på c drevet,og i muse menuen skal du vælge egenskaber.gå derpå ind under fanen funktioner og på fejlsøgning trykker du på undersøg nu.begge x skal afmærkes så det bliver en fuld scandisk af defekte sektorer....

Kommentar
Fra : dynamicduo

Dato : 13-03-05 18:25

xou - det er lige præcis dét jeg har gjort, og den er stadig igang med at remse bad clusters op! :'-(

(grunden til at jeg kan skrive her samtidigt med at jeg scandesker/fejlsøger er meget enkel -- jeg sidder på min kærestes computer )

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-03-05 18:49

det tager som regel noget tid når den er fuldstændig...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 19:56

Det den reparerer er skrivefejl på selve harddisken. Man kunne gætte på, at du har en Windows 98 da det styresystem er meget slem til at forårsage den slags fejl. Altså ikke usædvanligt hvis det er en Win 98.
Clusters er små klynger af data mens sektorer er fine indelinger af harddisken. hvis du har bad sector vil den cluster der ligger der være beskadiget, men kan muligvis repareres af scandisk.

Kommentar
Fra : dynamicduo

Dato : 13-03-05 20:07

Mystisk, for det er 100% sikkert XP!
Og den er stadig igang (Se tidspunktet for første besked og læg ca. 30 min oveni, så har du den totale tid, hvor den har været igang.
Og - nu genstarter den bare hele tiden - non-stop.. Som om den ikke kan komme videre end liiiiige den første "start-side"... NU er jeg ved at være rigtigt bekymret!!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 20:11

Jeg ville flytte mine data hen et andet sted - for det lyder som en HD der er ved at gå ned.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 20:12

Det er de rnu ingen mystik ved, du har bare en eller flere fejl der forårsager problemet. En fejl kunne være en dårlig harddisk, som ikke kan lagre de skrevne data godt nok.
Der skal ikke meget fejl til før det giver læse/skrivefejl.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 20:13

Så er vi igen enige! Sorry det er surt, men sandsynligt.

Kommentar
Fra : dynamicduo

Dato : 13-03-05 20:14

jamen den er ikke engang et år gammel!!

Og hvordan skal jeg flytte mine data, når jeg ikke kan komme forbi "loader XP" skærmen?
Garh!!!

*hjælp*

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-05 20:20

Prøv at starrte i fejlsikker tilstand -F8 under opstart. Så kan du måske komme ind-måske!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 20:21

Det kan også være, at fejlen ikke er værre end at data kan udlæses og kopieres på en anden PC. En anden fordi der jo nok er noget garanti på harddisken der jo så skal indsendes.

Godkendelse af svar
Fra : dynamicduo

Dato : 13-03-05 20:23

Tak for svaret BjarneD.

Ja, der er vel ikke mere at gøre nu. Jeg griber fat i den it-ansvarlige på mit arb, som er ham, der har sat den sammen og sat den op, og så må vi se, hvad han kan gøre (100% tillid til hans evner).

Er bare blevet så f.... trist for jeg er studerende og bruger computeren flittigt hver dag.

Men tak for hjælpen guys. Jeg vil gå ud i køkkenet og drukne mine sorger i de nystegte frikadeller min kæreste står og laver.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 20:27

Velbekomme!