/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
tema aften på dr2.
Fra : nanahund
Vist : 1454 gange
100 point
Dato : 12-03-05 23:05

Jeg har lige siddet og set tema aften på dr2, og syntes egentlig det var en rigtig god udsendelse. Men jeg kan ikke rigtigt forestille mig at have hunden stående på en eller anden hylde når først den er død. Hvad syntes i ?. Jeg syntes nok de penge ville være givet bedre ud til en ny hund, og så bruge sin interesse og energi på en lille ny hvalp.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-03-05 23:13

Jeg har godt nok ikke set udsendelsen, men ud fra det du skriver, vil jeg give dig ret. Det er jo heller ikke hunden, man har stående, men bare "skallen" til den. Det, der gjorden hunden til ens hund var jo netop opførsel, psyke o.s.v..

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 23:17

Nu har jeg så ikke set udsendelsen, men kan næsten gætte, at det handler om at udstoppe det afdøde kæledyr, eller noget i den retning.
Hvis det er det, synes jeg heller ikke det må være særlig spændende at se "lille Fido" stå på hylden med glasøjne og blive støvet og mølædt

Men kan faktisk en lidt tragikomisk historie af lignende art.

For mange år siden, da min mor var barn, boede der i samme by, en lille gammel dame, sådan lidt en "landsbytosse".
og hendes lille fede foxterrier gik hen og døde, sikkert af alderdom.
Og det var damen noget ked af, og beklagede sig over de manglende gåture, og hun var for gammel til en ny hund og blabla..
Så var der nogen der lidt ondskabsfuldt foreslog hende at få kræet udstoppet og monteret på en lille træplade med hjul under, og så kunne hun stadig gå tur med hunden.
Det synes hun var en god ide, og inden længe kunne man hver dag se damen komme trækkende med den udstoppede ned ad hovedgaden i byen.

mvh dova

Kommentar
Fra : kokken27

Dato : 12-03-05 23:21

så ikke udsendelsen, men som hundeejer lyder det som et mærkeligt påfund. Jeg får da heller ikke udstoppet døde familiemedlemmer. Dem husker man for de gode stunder, gennem hændelser i dagligdagen, billeder, besøg på kirkegården eller lignende. Og så kan jeg nu ikke forestille mig noget mere trist end at skulle se min Samsons kolde døde øjne på kaminhylden. Forhåbentligt lever han længe endnu.
Kunne forestille mig at man nemt låste sig fast i sorgen istedet for at komme videre, Livet er jo for de levende, men enhver sørger jo på sin måde.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-03-05 23:25

Jeg har faktisk, i to forskellige hjem, set at ejerne har fået udstoppet deres hund contra kat. Personlig synes jeg det er lidt "sygt", - men hver sin smag.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 12-03-05 23:33

der er jo lov for at hundene skal brændes i dag, hvis de bliver aflivet ved dyrlægen og ejeren ikke tager dem med hjem, og så var det sådan at man kunne bestille en urne med asken og få med hjem. en i flot keramik eller en i noget presset træ. Men selvfølgelig kan den også sættes ned i haven eller på en hundekirkegård, men de ca 2000 kr de kostede var for mig penge smidt ud.
Mvh Nanahund.
Jeg mener Tema aften bliver genudsendt, og kan kun sige en rigtig god udsendelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-03-05 23:44

Jeg har ikke set udsendelsen, men hvis det er denne udsendelse

http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/1244

der henvises til

Citat
Temalørdag afslutter to timer i godt selskab med menneskets bedste ven på Adas Dyrehospitals krematorium i Hedehusene. Her kan man se, hvordan en hundekremering foregår. Ejeren kan få hundens aske med hjem i en lille urne, som kan graves ned. Hvis den den ikke finder sin varige plads hjemme på kaminhylden.

så er der ikke tale om en udstoppet hund.

Jeg har nogle venner der stadig har deres hund (urne) stående på kaminhylden.
For dem ,især hende ,har det været det bedste.
De havde 2 hunde, nu er der så kun en hund, som får den bedste opvartning.

nanahund

Nu har jeg jo ikke set udsendelsen, men hvis der er nogle, der har råd til at få deres hund kremeret så er det vel i orden.

De pågældende ejere kan så føle sig "rimeligt" sikre på at deres elskede hund ikke ender som sæbe i supermarkedet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 23:44

Nå, så var det ikke ligefrem udstoppet.

Men bortset fra det, så er det ofte nogen gode udsendelser de der Temalørdage.

mvh dova

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 12-03-05 23:46

Ha ha ha.. ja skøre historier er der nok af, straks da jeg så de første indlæg her kom jeg i tanke om en mand jeg en gang mødte i byen, han var vildt meget macho i sin udstråling, og ret rå.. -det kunne jeg ikke stå for lige på det tidspunkt, så jeg sværmede en del om ham og vi endte hjemme hos ham..
Jeg var vildt spændt og tænkte.. waouuw.. et mandfolk.. lige til jeg så et fotostat af hans hund hængende over alteret, hvor der stod flere billeder i en skøn harmoni med lys og brugt hundelegetøj og krukken.. KRUKKEN!! :-|
-Jeg var målløs og i øvrigt klar til at løbe min vej.. han var sød nok, men bare tanken om den hun der altså! *ggg*

En anden skør hunde historie jeg har er fra min mors barndomsby, en dame der sprayede sin hund med hårlak fordi den havde så mange lopper, hun gjorde det ikke fordi hun mente at det udryddede dem, nej, det var for at lave et skjold.. en kapsel, så de ikke kunne springe af den.. ha ha ha det er skørt!! stakkels kræ

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 12-03-05 23:47

Ha ha ha.. ja skøre historier er der nok af, straks da jeg så de første indlæg her kom jeg i tanke om en mand jeg en gang mødte i byen, han var vildt meget macho i sin udstråling, og ret rå.. -det kunne jeg ikke stå for lige på det tidspunkt, så jeg sværmede en del om ham og vi endte hjemme hos ham..
Jeg var vildt spændt og tænkte.. waouuw.. et mandfolk.. lige til jeg så et fotostat af hans hund hængende over alteret, hvor der stod flere billeder i en skøn harmoni med lys og brugt hundelegetøj og krukken.. KRUKKEN!! :-|
-Jeg var målløs og i øvrigt klar til at løbe min vej.. han var sød nok, men bare tanken om den hun der altså! *ggg*

En anden skør hunde historie jeg har er fra min mors barndomsby, en dame der sprayede sin hund med hårlak fordi den havde så mange lopper, hun gjorde det ikke fordi hun mente at det udryddede dem, nej, det var for at lave et skjold.. en kapsel, så de ikke kunne springe af den.. ha ha ha det er skørt!! stakkels kræ

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 12-03-05 23:47

Ha ha ha.. ja skøre historier er der nok af, straks da jeg så de første indlæg her kom jeg i tanke om en mand jeg en gang mødte i byen, han var vildt meget macho i sin udstråling, og ret rå.. -det kunne jeg ikke stå for lige på det tidspunkt, så jeg sværmede en del om ham og vi endte hjemme hos ham..
Jeg var vildt spændt og tænkte.. waouuw.. et mandfolk.. lige til jeg så et fotostat af hans hund hængende over alteret, hvor der stod flere billeder i en skøn harmoni med lys og brugt hundelegetøj og krukken.. KRUKKEN!! :-|
-Jeg var målløs og i øvrigt klar til at løbe min vej.. han var sød nok, men bare tanken om den hun der altså! *ggg*

En anden skør hunde historie jeg har er fra min mors barndomsby, en dame der sprayede sin hund med hårlak fordi den havde så mange lopper, hun gjorde det ikke fordi hun mente at det udryddede dem, nej, det var for at lave et skjold.. en kapsel, så de ikke kunne springe af den.. ha ha ha det er skørt!! stakkels kræ

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 12-03-05 23:49

Damn.. jeg fik vist tastet lidt rigeligt.. kan de ikke slettes nogle af dem?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-03-05 00:28

nanahund

For dig ville det måske være at smide pengene ud, men for andre er det en "god investering"

Det er op til den enkelte at træffe det valg.

For mange har det været et kært eje i mange år.

Der er dem, der af årsager ikke kan anskaffe sig en ny hund.

Der er dem, der har råd til kremering samt anskaffelse af ny hund.

Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor, du er fortørnet over, at der er personer, der vil betale for det.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-03-05 00:28

Janni

lol jeg var dælme også stukket af fra ham machomanden!
Ang. lopper og hårlak! - Her i huset bruges teknikken til de store edderkopper. De bliver ganske stive, og kan så let tages med en støvsuger uden først at springe på én. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har altid en formodning om, at jeg ikke kan nærme mig disse kryb, uden at de lurer på et angreb, så derfor 'lammer' jeg dem lige først.
Ved godt at det kan virke provokerende på nogen, men jeg kan altså ikke gøre for det!

Jeg har heller ikke set udsendelsen, men sider lige nu og kigger på min sovende kat - og nej, jeg tror sq ikke, at jeg ville have den stående på reolen som en gang aske. Det virker simpelthen lidt grotesk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-03-05 08:20

mange meninger om samme emne - alt i alt - hvis nogen vil have deres afdøde ven kremeret og have urnen med hjem indtil de synes den skal videre (egoistiske grunde men forståeligt) - så synes jeg det er ok. Hvis omgivelserne ikke lige har fået at vide hvad den dekorative "krukke" er - ja så tænker ingen andre end ejeren jo på det.

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 13-03-05 08:24

Creamy

Ja grotesk det mener jeg også! Så hellere lave noget nyttigt af den.. når min den langhårede er utidig så truer jeg ham med et billede jeg har af nogle Langhårs rødmisfarvede tøfler.. et par dejligt varme tøfler kan man jo altid bruge

Jeg kender faktisk en mand, han er udstopper, naturmenneske, småskør, hans hund gik af dage for et par år siden og han har nu garvet hundeskindet og bruger det som kappe og til at sidde på i haven, det virker langt ude, men af en eller anden årsag, så syntes jeg ikke at det er så slemt som at have den stående i en krukke på reolen, skindet er i øvrigt skide flot, hunden var en pestilens, det kan være at det er derfor det virker okay *gg*

Mht edderkopperne, så er dit "lammelses" -trick skide godt, man ved nemlig aldrig hvad de bæster kan finde på! Og nogle af dem er mere udspekulerede og sejlivede end andre, det er noget man bare kan mærke, så de får også lige en tur i støvsugeren, som man lader suge minimum. (afhænger af størrelsen på dyret og graden af udspekulerethed) 10 min hvorefter man så sætter gaffatape for hullet og når ens intetanende veninde kommer forbi, så beder man hende henkastet om hun ikke lige gider at sætte støvsugeren ud i udhuset.. (Hun skulle bare vide!!)
Sådan havde jeg det en gang.. det var simpelthen også for meget, så nu har jeg besluttet ikke at lade mit liv styre af et lille let knaseligt dyr og kan faktisk falde i søvn selv om der hænger en i loftet og dingler hen over mig. Men de er stadig klamme når de er for velnærede og jeg gør også stadig brug af min hårlak i ny og næ

Venligst Janni

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 13-03-05 09:04

Hej ans.
Jeg vil ikke sige jeg er fortørnet over at folk lader deres hund kremere, nok mere forarget over at de kan få den med hjem uden nogen regel om hvor den skal skaffes af vejen. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor når har folk deres afdøde ægtefælle stående.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 13-03-05 10:06

Ha ha ha..
Jeg får lige den fedeste, hylende morsomme asociation..

Nanahund..
har du set filmen "The big Lebowski"?
Hvis ikke, og til I andre der ikke har, så er der en scene hvor Hovedpersonen vil sprede asken af sin afdøde ven ud over en klippeskrænt ved havet, og efter et par bevingede ord åbner han så krukken og ryster indholdet ud..
I det samme kommer der et vindstød der uheldigvis er i modvind og han står nu med hele sin afdøde ven i ansigtigtet..
Ærgeligt at stå med fido i overskægget.. ÆRGELIGT!!

Janni

Accepteret svar
Fra : snusi

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-05 10:41

Jeg så udsendelsen og synes at den var rigtig god. Nu handlede det ikke kun om den dag hunden dør. Der var også om hundekørekort i både bronze, sølv og guld og andet. Jeg har ikke selv lyst til at have min hund stående i en keramikurne, men at der er nogen der har det fint med det, kan jeg heller ikke se noget problem i.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-03-05 14:08

Nå, jeg så nu altså også HELE udsendelsen, og synes også, der var flere gode ting undervejs. Selvfølgelig noget overfladisk, for selv om der var afsat 2½ time, så var der alligevel så mange emner at tage fat på.
Og jo, der var ikke tale om at udstoppe de søde små, men om at få asken med hjem i en urne. Det må man faktisk også gerne med sine tobenede pårørende. Så man må gerne have sin afdøde ægtefælle stående på natbordet, hvis det kan være nogen trøst..

Nu har jeg ikke rigtig noget forhold til de jordiske rester af mine tobenede pårørende, så det ville heller ikke rigtig sige mig noget at have Trille, Klaus, Ramses I, Claire, Ronja, RamsesII og (på et tidspunkt) Silke stående på en hylde herhjemme, -i hver deres krukke. Men jeg har da nok leget med tanken om at få lavet sengeforliggere af dem... Pelsene er jo gode nok. Især mine berner-sennen hunde ville have egnet sig.

Og desuden handlede udsendelsen også om hundeudstillinger, og om behandling af syge hunde.. Hvad med en kemoterapi til 20.000 kr.?
Beskrivelsen af hundehotellet med eneværelser, egen løbegård, swimmingpool, tilbud om massage, ekstra lufteture og leg... Det var da småspændende også... Silke var i hvert fald meget, meget interesseret. Hun fulgte i det hele taget vågent med hele aftenen.

Men det ryster mig da, at der er så få -her på kandus hundeforum- der har set udsendelserne. --I må se at finde tid, når de genudsendes. --God fornøjelse!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 14:14

Det må man nemlig ikke gerne Birgitta, altså have sine tobenede til at stå på natbordet (undtagen hvis det er en kanariefugl)

I følge begravelsesloven, skal en urne, såfremt den ikke begraves på en kirkegård, nedsættes på et andet sted.
Og alle andre steder end en kirkegård kræves speciel tilladelse, det kan f.eks. være at sprede asken ud over havet (over landjord er ikke tilladt), eller gravsted på privat grund (ses især på større herregårde,godser el.lign)

Men opbevaring på hylde i reolsystem???? Niks, det er ikke lovligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 14:21

"Der vil ikke blive givet tilladelse til spredning af asken efter en afdød person over landjorden, indsøer eller vandløb ligesom der ikke vil kunne gives tilladelse til anbringelse af asken i private hjem."

Fra Begravelsesloven.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-03-05 14:57

Citat
Jeg syntes nok de penge ville være givet bedre ud til en ny hund, og så bruge sin interesse og energi på en lille ny hvalp.
Mvh Nanahund.

Nanalund

Hverken du eller jeg kan tage stilling til hvad andre skal bruge deres penge til.

Der er dem, der vil have deres hund med hjem i en urne. Hvis det er det bedste for dem så er det da i orden.

Der er dem, der får hunden med hjem i en urne og senere betaler for endnu en hund, så er de også glade. For begge hunde.

Der er også dem, der af forskellige grunde ikke har mulighed for at "opdrætte" endnu en hund, men ønsker at have mindet om deres elskede hund i huset.

Vi er så forskellige.

Og glæd dig over at, der er meget, du/jeg kan bestemme selv

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-03-05 15:28

Citat
Lov om begravelse og ligbrænding. (Begravelsesloven).

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt: Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

Kapitel 1.

Almindelige bestemmelser.

§ 1. Lig skal enten begraves eller brændes.

§ 2. Begravelse skal ske på folkekirkens kirkegårde eller andre af kirkeministeren godkendte gravpladser.

Stk. 2. Gravsætning i kirker eller dertil hørende gravkapeller eller krypter kan dog ske, hvor dette hidtil har været særlig hjemlet eller under særlige omstændigheder tillades af kirkeministeren.

§ 3. Ligbrænding skal ske i krematorier, der er godkendt af kirkeministeren.

Stk. 2. Asken skal nedsættes på en af de i § 2, stk. 1, nævnte begravelsespladser eller anbringes på et andet af kirkeministeren godkendt sted. Kirkeministeren kan dog tillade, at der forholdes med asken på anden sømmelig måde, når der foreligger et bestemt udtalt ønske herom fra afdøde.

§ 4. Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om begravelse og ligbrænding.

Så hvis bare man har asken stående på en sømmelig måde, så skulle det da nok kunne lade sig gøre...

Jeg kan ikke rigtig se, hvad problemet skulle være med en hunde-aske..

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 13-03-05 16:37

Tak for svaret snusi.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-03-05 16:43

Hed udsendelsen: "Hunden - et barn, der siger vov"??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-03-05 17:10

Jette: ja.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-03-05 17:13

Tak, Birgitta. Sjovt nok, det er der også en hundepension der hedder.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 18:33

Birgitta
Reolhylden bliver ikke opfattet som "sømmelig måde"

http://www.ft.dk/Samling/20041/lovforslag/L57/fremsaettelsestale.htm

Det er der mit citat stammer fra

mvh dova

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-03-05 19:19

Hej nanahund.

Det var da så lidt

Håber udsendelsen bliver genudsendt sådan at flere får fornøjelsen af at se det.
Jeg ser sjældent tv, men når det handler om hunde, er jeg klar.

Go søndag til jer alle

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-03-05 20:48

mjah, dova... Men det er jo et lovforslag... Blev det vedtaget?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 22:08

Citat
Formålet med den foreslåede lovændring er udelukkende at overføre dele af Kirkeministeriets kompetence i medfør af begravelsesloven til stiftsøvrigheder og provstiudvalg. Lovforslaget tilsigter ikke at udvide mulighederne for, hvorledes der kan forholdes med asken efter en afdød person. I overensstemmelse med hidtil fulgt praksis vil der alene blive givet tilladelse til nedsættelse af en askeurne på privat ejendom af en vis størrelse, til spredning af aske efter en afdød person eller til deling af en afdød persons aske.

Der vil fortsat ikke blive givet tilladelse til spredning af asken efter en afdød person over landjorden, indsøer eller vandløb ligesom der ikke vil kunne gives tilladelse til anbringelse af asken i private hjem.

Birgitta, læs lige hvad ændringsforslaget går på (de to første linier)
Og læg mærke til "Der vil FORTSAT ikke blive givet.......

Og sorry Nanahund, nu skal jeg nok lade være med flere uvedkommende kommentarer i dit spørgsmål.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-03-05 14:21

jamm, det har jeg set, dova, men jeg mangler et sted, hvor det står som lov eller lovændring.. For mit klip er jo fra en lov, og der står der jo at man godt kan få asken udleveret, hvis den døde selv har givet udtryk for sådan et ønske. Det, der puzzler mig er også, at det ikke er så længe siden, at jeg begravede min mor, og jeg mener, at bedemanden var inde på emnet..

nåm. -Det vil nok være nemmere at få vuffen udleveret i en dåse til natbordet..