/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Depositum!!!
Fra : Nuserpigen
Vist : 464 gange
150 point
Dato : 08-09-02 19:09

Hejsa

For ca. 1 år siden, flyttede jeg sammen med en veninde i en lejlighed. Vi betalte begge hver sin del af depositumet.
Men det gik umildbart ikke, så jeg flyttede igen efter 1 måned.
Hun blev boede i lejligheden. Jeg spurgte så til depositumet, som jeg selvfølgelig gerne ville have tilbage, nu jeg ikke boede der længere. Hun sagde, at jeg fik depositumet, når hun flyttede derfra. Skal lige siges, at vi ikke har kontakt længere.
Senere flyttede hendes kæreste så ind...
Hvor står jeg i denne situation?
Skal jeg betale for maling m.m når de flytter...?
Og har jeg overhovedet ret til det depositum?
Vi skrev begge under på lejekontrakten.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 18:58

>Vi skrev begge under på lejekontrakten.
[...]

Stod begge jeres navne også på kontrakten?

/Henrik

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 08-09-02 21:02

Jeg TROR du hæfter for lejligheden på lige vilkår som din ex-veninde, og jeg vil helt sikkert råde dig til at kontakte udlejeren skriftligt sådan at du ikke på et tidspunkt får en kæmperegning

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 150 point
Dato : 08-09-02 21:42

Hvis jeg var dig ville jeg skrive et brev til din tidligere veninde, hvori du høfligt gør hende opmærksomt på at du skal bruge din del af depositumet.
Fortæl hende ligeså høfligt, at hun kan vælge at betale dig din andel eller at du vil opsige lejemålet (det har du nemlig ret til hvis dit navn står i lejekontrakten).
Står dit navn IKKE i lejekontrakten, kan jeg kun råde dig til at opsøge udlejeren og få ham/hende til at skrive under på at du ikke er bruger af lejligheden og derfor ikke hæfter for evt. slitage. Pengene du betalte i depositum kan det være svært at få fingre i medmindre du har noget papir der beviser, at du faktisk har brugt pengene til dette depositum.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 08-09-02 22:18

Begge vores navne står på lejekontrakten.
Kan jeg godt bare uden videre opsige lejligheden uden hendes samtykke, når hendes navn også står på lejekontrakten?
Hvis jeg evt. opsiger lejemålet, hænger jeg så på 3 mdr opsigelses reglen mth. betaling?
Der står også skrevet i lejekontrakten : " Lejemålet begynder den 01.09.01. og fortsætter til det opsiges den 15.07.03. på hvilket tidspunkt lejemålet ophører uden yderligere varsel."
Hvilke rettigheder har hun i forbindelse med alt det her?

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 08-09-02 22:53

Har forresten et papir på, at jeg har betalt depositum.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-09-02 13:35

Jeg er ikke jurist, men har selv gennemlevet noget lignende det du beskriver.
Da dit navn står i kontrakten, kan du også opsige kontrakten.
Hvis du opsiger lejemålet, vil din veninde måske kræve at du også betaler halvdelen af den fælles husleje i de 3 mdr. opsigelsen løber over. I det tilfælde lejer du bare din halvdel af lejleígheden ud i de 3 mdr. F.eks. kan du ringe til en socialrådgiver i din kommune og få anvist en/nogle hjemløse eller flygtninge.

Som sagt er jeg ikke jurist, så jeg vil nødigt udtale mig om opsigelse af kontrakten før tid.
Jeg vil istedet henvise dig til LLO (lejernes lands organisation), der kan du få et uforpligtende møde med en jurist, der ved nøgagtigt, hvad der gavner dig bedst.