/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
80GB eller 33GB
Fra : marcussen1
Vist : 420 gange
100 point
Dato : 12-03-05 22:15

Jeg har en HDD på 80 GB. Hvis jeg går ind på disfragmentering står der, at den er på 33 GB. Hvad er rigtigt, og hvorfor står der 33 GB?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-03-05 22:23

Er det ikke fordi den er Partioneret ?
Hvis du kører win XP -> gå ind i: Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer->Systemoplysninger - her burde du kunne se hvad den består af
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 12-03-05 22:33

Hej
Hvad er din pc konfiguration ?
gamle bundkort kan ikke håndtere store harddiske.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-03-05 22:33

Alt efter din BIOS opsætning for drevet, vil den give forskellige resultater.
Find dit drev i BIOS og sæt det op til at køre i LBA mode inden du formatere det.

Du kan med fordel partionere det i 2 eller flere drev. Så undgår du at miste alle data, der som der sker en fejl på et af drevene.

Jeg har selv delt et 40 GB drev i 5 x 8 GB, så der er et drev til hver af de typer filer der bliver gemt på den maskine, hvor drevet sidder. Den køre som en slags fileserver på mit lokal net.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 12-03-05 23:58

opdatere din bios

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-05 03:21

Hej Marcussen1
Det er utroligt svært at hjælpe dig med de sparsomme oplysninger du giver, men prøv at besvar bare noget af følgende:
Først som Benny spørger om, har den ikke flere partioner, dvs er den delt op i flere drev ?
Er det den harddisk dit styresystem er på, eller er det en ekstra harddisk du har sat i ?
Hvilket styresystem kører du med ?
Hvis det er en ekstra ny harddisk der er sat i - er den så sat til master eller slave og er den i det hele taget jumpet rigtig.
Som du kan se kan spørgsmålene være mange for at kunne hjælpe dig - så inden du gør noget som helst, så meld lige tilbage.

//bentjuul

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 09:52

bentjuul
HDD har vist nok været partitioneret, det var ikke min fra starten
det er den HDD på systemet, der XP
hvordan kan jeg evt slette partitionen og hvordan opdateres bios

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 10:38

H-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>rul lidt nede til høje og se di HD
Inden du foretager dig noget så vær sikker på at det er den rigtige HD du ser på.
Fortæl hvad den viser.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 13-03-05 10:47

marcussen1 siger----->det er den HDD på systemet, der XP??
betyder det at det er dit c: drev ???
for er det det så skal du jo formatere og ligge xp ind igen
hvis det ikke er det så kan du gå ind i krontrolpanel----administration-----diskhåndtering og slette partion og lave en ny og så formatere der.
at opdaterer bios er ikke bare lige noget man gør det kræver at du ved 100% hvilket bundkort du har og at du så finder den rigtige bios på deres hjemmeside nogle bundkort har et lille program der selv kan gå på nettet og opdaterer meget nemt osv
men det kræver at du fortælller lidt mere om hvad det er for et kort du har.

hvis du går ind i denne comp og marker den hd hvor stor sige win xp så den er ??? for hvis den viser den er 80 er det jo godt nok!!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-05 11:49

Jeg prøver lige at gentage emesen for vi må ha' lidt respons.
Gå i start højreklik på denne computer vælg administrer i den box der kommer, der ruller du ned til diskhåndtering klik på denne.
Skriv her alt hvad du ser f.eks.
Disk 0 = C: 33 GB og F: 54 GB
Disk 1 = osv.
Ovenstående er bare et eksempel, men hvad står der hos dig for alle dine harddiske ?
Og som jeg tidligere skrev lad være med at gøre andet.
Nu er jeg ikke meget på kandu i dag, men nu er der et par stykker der kan hjælpe dig så meld lige hvad du ser.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dragoneyes

Dato : 13-03-05 12:16

det kan være fordi den er delt måske =?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-03-05 15:32

Når / Hvis du deler dit / dine drev i flere partioner, så læg mærke til, at maskinen har et hiraki, hvormed den tildeler drevbogstaver ud.
Først de fysiske drev.
Så de partioner der måtte være.
Nu kommer de CD/DVD drev der er.
Sidst kommer de flyttebare medier. (kortlæser m.m.)
Diskettedrev er fastlagt til A og B.

Ex. to harddiske der hver er delt i to partioner.:
Drev C (primær master) og partionen som E
Drev D (sekundær master) og partionen som F
CD-rom som G (og H hvis to drev)
Herefter fx. kortlæser som I, J, K og L

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 17:12

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke er en ørn til det her, jeg har forsøgt, det jeg kunne finde ud af. Så har jeg brugt "KillDisk", stadig er der 2 partitioner på HDD. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan jeg kan tømme hele HDD, altså også for partitioner, så den er som "ny". Jeg har kopieret alt , så det blive ikke et problem bagefter.
Niels

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 13-03-05 17:40

sæt den i din pc som master fjern alle andre hd så er du sikker på at du ikke sletter andre hder
gen start med boot disk og fdisk den

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-05 18:51

Det er meget nemt at gøre, men er det på den disk dit styresystem er ?
Men kunne du ikke gøre som jeg spørger om kl. 11.49 og svare på det ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 19:00

Der er gået helt kuk i den nu, jeg kan hverken det ene eller andet. Jeg kommer tilbage, når jeg fundet ud af noget.
Niels

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-05 19:14

Ærgeligt, for det havde været meget nemt hvis du havde gjort som tidligere beskrevet. Nå pyt vi venter at høre fra dig.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-03-05 19:33

Hej Niels.
Hvis du er nået frem til, at du bare skal have det hele slettet og evt. oprette een patition (hvis dit bundkort understøtter så stor en partition) ellers flere.....
---------------------------------------
Det følgende kræver først og fremmest at du har en CD med win XP
---------------------------------------
Du skal gå ind i Setup, det gør du ved at trykke "Del" under opstart - - -
Her skal du så gå ind og sætte "First boot device" til at være CD-rom, det gemmer du (F10) og så genstarter du med din CD i drevet.
Så følger du bare anvisningerne på skærmen - du kan ved at trykke "L" når du bliver bedt om det og bekræfte med "E", slette dine partitioner og sluttelig oprette en ny ("O") -
---------------------------------------
herefter får du muligheden for at nyinstallere på den markerede partition, det siger du "jatak" til, og så vil installationsprogrammet formatere din HD og begynde en ny installation af win XP.
------------------------------
....... du skal under denne proces taste flere forskellige ting, men gennemlæs hvad der bliver skrevet på din skærm, så er det slet ikke så vanskelligt

Held og lykke med det
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 19:39

Marcussen1...............lad lige høre fra dig, så kan det være vi kan tage det sådan
step by step - eller lidt ad gangen.
Sig til når du er klar så prøver vi.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 21:00

Hej igen...
nu har jeg endnu engang været hele turen igennem, som Benny foreslog. Disken formaterede jeg på den anviste facon, og resultatet er endnu engang, at der stadig er een partition på ca 33 GB, disken er på samlet 80 GB. Det er vist ved at blive lidt pinligt, så hvis jeg blot vidste, at der 80 GB tilrådighed, kan jeg bare blive ved det. Ellers så jeg gerne, at disken kun var på een partition på de 80 GB.
Jeg er modtagelig for flere gode råd.
Niels

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-03-05 21:08

Når du er inde i installationen, der hvor du sletter patitionerne - kan du så ikke se om den er delt op i flere ?
Hvis den er det, plejer de at stå under hinanden i vinduet, med angivelse af hvor store de enkeltvis er.
På dette sted kan du med pilene OP og Ned markere de enkelte partitioner og slette dem enkeltvis - herefter kan du så se hvor stor en partition det er muligt at oprette.
---------------------------
Hvis du har gjort dette - så kunne det tyde på, at dit bundkort ikke vil acceptere en der er større end de 33GB - men du må da kunne se om de 80GB er til rådighed når du er på dette sted i begyndelsen af installationen.

<\\Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 21:09

H-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>rul lidt nede til høje og se din HD
Inden du foretager dig noget så vær sikker på at det er den rigtige HD du ser på.
Fortæl hvad den viser.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-05 21:23

Der er kun på nuværende tidspunkt 1 råd og det er at du skal gå i diskhåndtering som vi skrev i formiddags og som emesen lige har gentaget og fortælle os hvad der står.

//bentjuul

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 21:27

emesen....
nå, det fortalte noget: Der står C: Partition - grundlæggende - i orden (system) - 76,68 GB. Så skulle det for så vidt være i orden, men hvorfor kan jeg ikke komme af med den ene partition, der for meget???? Det kan da godt være, at det ikke betyder noget, men jeg ville gerne finde ud af at komme af med den. Det må da kunne lade sig gøre at slette den.
Niels

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 21:30

Hvad bruger man fdisk til, og kan det overhoved bruges i XP.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 21:31

Hvad bruger man fdisk til, og kan det overhoved bruges i XP.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-05 21:33

Man bruger ikke fdisk i XP, gør nu som vi beder dig om marcussen1, i diskhåndtering kan man se hvor stor din harddisk er, og om computeren har læst den som 80 GB.

//bentjuul

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 21:38

bentjuul..
jeg tror jeg skrev det i mit indlæg kl. 21:27

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-03-05 21:40

Samme sted kan du se om den er opdelt.
skal desværre lukke nu.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-05 22:18

Der kan du se hvor enkelt det var at se om du havde 33 GB eller 80 GB, så er den del klaret.

Samme sted kan ved at højreklikke på en partition - se - de muligheder du har i diskhåndtering - her kan du formatere, slette en partition, oprette partitioner, skifte drevbogstaver osv.
Den eneste partition der ikke kan slettes er systempartitionen. Hvis du markerer en af partitionerne og derefter trykker F1, så kan du læse om diskhåndtering.

God fornøjelse

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-05 22:35

Tak for svaret bentjuul.
Den var tung, men jeg er blevet hjulpet på bedste vis. Jeg blot i tvivl om hvem der burde have pointene, dig eller emesen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-05 22:44

Selv tak marcussen1, ja emesen havde måske nok fortjent dem, men jeg må jo se at sende halvdelen videre til ham - men vi går nu ikke så højt op "poængerne" hovedsagen er, at du fik løst dit problem.

//bentjuul

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-03-05 00:02

Hovedsagen er at du er kørende igen.