/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Sexsuel tilnærmelse
Fra : motek
Vist : 719 gange
50 point
Dato : 12-03-05 10:51

Hej.

Vi har en gravhund (tæve).

Den forsøger ofte med sexsuelle tilnærmelser, typisk på benene,
sikkert et velkendt fænomen.
Det forekommer ofte hvis vi (hunden og jeg) ligger på sofaen, men kan også
forekomme hvis jeg sidder i en stol.
Den holder op når jeg siger NEJ, men kort efter prøver den igen.

Det er kun børnene og jeg der er udsat for fænomenet,.. ikke min kone, måske
fordi hendes kontakt med hunden er anderledes og ikke så intens?

Hvorfor gør den det? Er det noget med dominans?
Kan der gøres noget så hunden ikke prøver til?
Det er ret irriterende!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-03-05 11:48

Det er ikke unormalt, dog er det mest hanhund, og altid mest udtalt ved de mindre hunderacer.
Tag eller skub straks hunden væk, når den begynder, og beløn den, når den holder op.
Leg med den, og lær den ting og sager, så energien bliver brugt på at tænke i stedet for.
VH Palle Hansen
NB: Og så en ting man ikke må skrive, uden at få på hatten: Kan du i det samme den gør det, komme til at træde den på en af bagpoterne, så det gør lidt ondt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 12:09

Det har overhovedet ikke noget med sexualitet at gøre når en hund udviser sådan en adfærd

Det er som du selv er inde på, fordi hunden føler at den vil dominere.
Det eneste der er at gøre, er at tage i nakken af den og sige nej, hver gang den begynder.
Og hold lige øje med ungerne også, nogen gange kan sådan nogen finde på at lade hunden gøre det fordi de synes det er sjovt.

jeg havde selv en ruhåret gravhund, en tæve der ville gøre det samme, men vi fik hende vænnet af med det på den måde jeg skrev, undtagen på hankatten, så var det ham det gik ud over

mvh dova

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-03-05 13:02

Ikke fordi jeg er uenig med de to svar du har fået,for dem er der bestemt noget rigtigt i,når det drejer sig om en tæve hund,men da det er betingede reflexer,der får en hund til at udføre bestemte handlinger på samme måde hvergang,så drejer det sig om: 1. at finde årsagen. 2. at bryde denne reflex. Har den nogen sinde haft hvalpe ? Hvordan leger børnene med den ? Kan du ikke finde et umidelbart svar her,så bryd reflexen ved at fortælle hunden at du ikke vil have det,men husk det hjælper ikke,at det kun er dig der gør det,alle i husstanden skal gøre den opmærksom på,at dens adfærd er uønsket og I skal gøre det på helt samme måde,det hjælper ikke noget,at du siger nej og børnene siger lad være. Gravhunde kan være stride (svære) at opdrage på fordi de generelt er så selvstændige,men det er jo også det der gør dem så elsket - god held - sig NEJ.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-03-05 13:03

Ikke fordi jeg er uenig med de to svar du har fået,for dem er der bestemt noget rigtigt i,når det drejer sig om en tæve hund,men da det er betingede reflexer,der får en hund til at udføre bestemte handlinger på samme måde hvergang,så drejer det sig om: 1. at finde årsagen. 2. at bryde denne reflex. Har den nogen sinde haft hvalpe ? Hvordan leger børnene med den ? Kan du ikke finde et umidelbart svar her,så bryd reflexen ved at fortælle hunden at du ikke vil have det,men husk det hjælper ikke,at det kun er dig der gør det,alle i husstanden skal gøre den opmærksom på,at dens adfærd er uønsket og I skal gøre det på helt samme måde,det hjælper ikke noget,at du siger nej og børnene siger lad være. Gravhunde kan være stride (svære) at opdrage på fordi de generelt er så selvstændige,men det er jo også det der gør dem så elsket - god held - sig NEJ.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-03-05 13:03

Ikke fordi jeg er uenig med de to svar du har fået,for dem er der bestemt noget rigtigt i,når det drejer sig om en tæve hund,men da det er betingede reflexer,der får en hund til at udføre bestemte handlinger på samme måde hvergang,så drejer det sig om: 1. at finde årsagen. 2. at bryde denne reflex. Har den nogen sinde haft hvalpe ? Hvordan leger børnene med den ? Kan du ikke finde et umidelbart svar her,så bryd reflexen ved at fortælle hunden at du ikke vil have det,men husk det hjælper ikke,at det kun er dig der gør det,alle i husstanden skal gøre den opmærksom på,at dens adfærd er uønsket og I skal gøre det på helt samme måde,det hjælper ikke noget,at du siger nej og børnene siger lad være. Gravhunde kan være stride (svære) at opdrage på fordi de generelt er så selvstændige,men det er jo også det der gør dem så elsket - god held - sig NEJ.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-03-05 13:22

Nøjj, kandu er vist laangsom, hva'?

Silke har aldrig prøvet at gumpe på mig, men hendes bamser får en tur en gang imellem..
Tidligere hunde har gerne villet forsøge sig og de er med det samme blevet fjernet med et bestemt "Nej!" og et hiv i nakkeskindet. Ikke noget at gøre et stort nummer ud af. Det er ikke sexuelt motiveret selv om det i dit tilfælde er en hunhund, der gumper på sin menneskefar. Jeg ved ikke, hvad du mener med, at din kones forhold til hunden er "mindre intenst"? Kan du ikke lige forklare det?

Med hensyn til børnene, så skal børn være ret store, før man lader dem være alene med en hund. De skal i hvert fald være i stand til at sige fra -altså hive hunden væk i nakkeskindet, når den forsøger at gumpe. Så længe børnene er små, og måske synes, det er sjovt, så er det de VOKSNES ansvar, at stoppe hunden ved at trække den væk og sige nej.
Ingen vold og høje råb. Men et bestemt NEJ og træk hunden væk. Og så find noget andet at lave med hunden i stedet for.

Det bliver meget nemt en dårlig vane, som er svær at slippe af med igen.

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 12-03-05 15:37

Jeg tror helt bestemt det har noget med dominans at gøre. Du skriver desværre ikke hvor gammel din hund er, med andre ord hvor længe det har stået på? Det virker på mig som om din kone står højest i hierarkiet, så hunden og derefter du og børnene. Prøv at undgå situationer hvor din hund "gumper" - Hvis den absolut SKAL ligge i sofaen sammen med dig, så vær opmærksom på hvornår "gumperiet" opstår og undgå de situationer.
Det er dig der skal være "førerhund". Fx er sofaer for mennesker - gulve for hunde osv. Du spiser først - hunden spiser sidst. Du går først igennem døren - hunden går sidst, hvis du f.eks. lader hunden trække en klud/sok eller lignende, er det den der skal slippe først, ikke dig. Nogle få gange kan du lade den vinde, men så trækker du dig med et ligegyldigt gab der siger: ok, jeg er stærkest men jeg lader dig vinde denne gang!
Når den gør noget du ikke bryder dig om, f.eks. "gumper" skal du fastholde dens hoved og lave "stirreøvelse" den vil efter en tid, alt efter hvor stædig den er, dreje hovedet væk og evt. lave smaskelyde - du må på intet tidspunkt se væk, det er den svage part der "giver op".
Lav en masse øvelser med den, i stedet for at ligge på sofaen. Gem fx godbidder rundt omkring i huset, som den skal søge og finde. "kopøvelsen er også god - læg en godbid under en kop (helst på et glat gulv, uden gulvtæppe) og lad hunden arbejde for at få fat i den. (Husk at trække det den får fra dens normale mad, så du ikke ender med et nyt problem, nemlig en overfed hund :)
Har I have, er det også en rigtig god ide at smide maden ud over hele græsplænen - igen for at den skal bruge sit jagtinstinkt - hvilket dyr i naturen får serveret maden? Det er unaturligt at den ikke skal arbejde for føden, og den bliver dejlig træt både fysisk og psykisk. men husk frem for alt at det er dig der bestemmer ikke hunden - som din kone åbenbart har forstået.

Der findes nogle rigtig gode bøger af Roger Abrantes ang. dyreadfærd. Jeg kan anbefale dig at læse: "Hundesprog" og "Hunden, vor ven - psykologi frem for magt"
Held og lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 16:06

alwagner
Jeg har svært ved at tage de bøger du nævner særligt seriøse, hvis det er der du har lært at lave "stirreøvelser" med en hund.
For det er da netop noget af det mest uhensigtsmæssige man kan gøre over for en hund, og de fleste andre dyr i øvrigt.
For hvis det er en bare lidt viljestærk hund du har, vil det kun opildne den til yderligere magtkamp, og kan i værste fald fremprovokere angreb fra hunden.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 12-03-05 17:26

Det er rigtig at der ikke er noget seksuelt i det hunden gør (for hunden er parring lig formering, og hunden er ikke dum den ved godt at det giver ingen hvalpe at gumpe på den måde), det er dominans og dermed et lederskabs problem. Når du går ind og stopper dette, skal du ikke gå ind og tage kampen op med hunden ,for så har hunden opnået det den gerne ville, nemlig sætte dit lederskab på prøve. Du skal irettesætte den evt. ved at knurre af den og evt lige tage fat over næseryggen (ikke i nakken for det betyder i naturen at den skal dø hvis den ikke forlader flokken), husk at stoppe når hunden overgiver sig kigger væk et øjeblik, smasker eller måske bare en tungespids. der stikker ud et split sekund, når så det er sket er alt glemt for hvis man ikke reagere på at hunden overgiver sig vil du bare lære den at det ikke kan betale sig at gøre det (at overgive sig).
Mvh. Kim

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 12-03-05 19:15

Dova
Det lyder ikke til du kender særlig meget til hundepsykologi (som jeg faktisk har studeret og praktiseret i flere år) og udtale sig om bøger men ikke kender til er også, efter min mening, helt hen i vejret.
- Nå men det er jo ikke os der skal diskutere, men Motek der skal ha' gode råd. jeg opfordrer ikke til magtkamp, det med "stirreøvelsen" er ikke noget man skal gøre før man ved 100 % hvordan, derfor refererede jeg til bøgerne. Alle de andre ting er noget man kan gøre på egen hånd uden den store rådgivning.
kimpetersen
Jeg kan gi' dig ret så langt som til at det er et dominans og dermed et lederskabsproblem, men at begynde at knurre eller tage fat over næseryggen, vil jeg på det kraftigste fraråde. Næseryggen er et meget svagt sted på hunden og man kan meget nemt komme til at skade den. Og det andet med at knurre er netop en optakt til magtkamp.
Nææææ, ud og lave nogle af de øvelser jeg anbefalede før, det gør hunden træt både fysisk og psykisk.
Agility, er også noget jeg varmt kan anbefale.
Mangler stadig hundens alder m.m.
Mvh
alwagner

Kommentar
Fra : motek

Dato : 12-03-05 22:03

Hej igen.

Nu er det endelig lykkedes mig at komme på igen, kandu er meget langsom idag...

Nå, men der er kommet mange gode og velmente råd, og det er ikke fordi det er et
stort problem med denne "gumpen", som der siges..., det undrer mig bare og selvfølgelig
er det irriterende.
Først: Hunden er 3½ år og har ikke haft hvalpe.
Når jeg skriver sexsuel tilnærmelse, er det fordi jeg opfatter det som en sexsuel agt,
men er godt klar over at det sansynligvis handler om andet.
Vi har selvfølgelig diskuteret det med dominans og førehund etc....

Gumpen opstår typisk når vi (teenage-børnene eller jeg) er i tæt kontakt med hunden,
dvs. leger/kæler med den på gulvet, ligger i sofaen hopper op til os etc. Det kan også
forekomme når vi sidder i en stol, især hvis vi lige er kommet hjem.
Den er i det hele taget meget kontaktsøgende. Når vi sidder i stuen om aftenen, kommer
den flere gange og prikker til os med snuden. Det ignorerer vi for det meste (for at få den til at holde op), ellers genner vi den på plads.
Det er ikke fordi den ikke får kontakt, den er meget feteret i det daglige!

Om hunden er understimuleret har jeg også tænkt lidt på.
Det skal siges at vi bor på landet med en grund på 3 tønderland, hvor den frit kan boltre
sig. Vi går ofte lange ture med den, ikke dagligt men næsten!
Det med at fodre den på græsplænen lyder som en rigtig god ide, netop for at give den
lidt udfordringer og hermed lidt mere selvtillid.
Ville det være en god ide at lære den at apportere, hvis det ellers kan lade sig gøre?

Og nej, den er ikke fed af at ligge i sofaen! Netop det passer vi meget på, da den har en
svag ryg.
Ligge i sofaen er ikke noget den gør dagligt, kun en gang imellem. Den elsker det og det
skal den også ha' lov til af og til, da det er en familiehund....Det er min holdning, hvorfor
har vi ellers dyr, hvis vi ikke må hygge os sammen?

Når jeg skriver at hundens kontakt med min kone ikke er så intens, som kontakten til
børnene og jeg, er det fordi hun ikke leger med den (på gulvet), og ja, hun er nok nr. 1
i flokken. Hun er mere kontant over for den end jeg er, og det er sikkert også sådan det
skal være, men så lang tid jeg ikke har problemer med at "styre" hunden i det daglige, er
jeg mere til den lidt blødere linje.

alwagner: Er den for gammel til at blive trænet til jagt?

Mvh.
Mogens

Kommentar
Fra : motek

Dato : 12-03-05 22:18

Hej Dova.

En god metode...
Vores gamle handkant finder sig ikke i at blive gumpet

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-03-05 01:45

alwagner - det med at tage hunden over næserygen skader ikke hunden sålænge du nøjes med at markere med de bare hænder, det er det samme som tæven gør hvis hvalpene sidder en alvorligt ment advarsel overhørig, jeg har godt nok ikke studeret, men arbejdet med hunde siden slutningen af tresserne, og har aldrig haft problemer med det. Jeg er idag i besidelse af 3 Hovawarter, og hvis du har studeret og praktiseret hundepsykologi i flere år ved du også at det ikke er en race man skal tage kampen op med.

Mogens - ud fra det sidste du beskriver mener jeg at din kone er flokføren hun sørger for maden og er nok den mest konsekvente.

Mvh Kim

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-05 14:23

motek
Det var heller ikke altid Bittenus fandt sig i "gumperiet", men så havde en et specielt trick med at rulle om på ryggen under hunden og Krasj.......Pivpiv

mvh dova

Accepteret svar
Fra : alwagner

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-05 16:01

Det stimulerer den ikke nok at ha' 3 tønder land, hvor den frit kan boltre
sig. Den skal AKTIVERES på de 3 tønder land Fx kunne du lærer den at gå spor eller lade en af ungerne gemme sig og lade den finde ham/hende osv. Lange ture er da også fint, men så gi' den nogle opgaver på vejen, hvis der fx ligger fældede træer eller lignende, så lad den kravle lidt rundt på dem, det gir' masser a' selvtillid. Naturen er en god Agilitybane, og så er den lige ved hånden Jeg bruger fx også legepladser, der kan hunden kravle op a' stiger m.m.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at lære den at apportere, man er aldrig for gammel til at lære - det gælder også hunde.
Jeg siger ikke den bliver fed af at ligge i sofaen, men at man skal huske at "trække" godbidderne fra den normale kost så den ikke får dobbelt så meget mad og derved bliver fed
Husk også at du kan få hunden til meget mere med godbidder når den er sulten :)
Selvfølgelig skal man hygge sig sammen med sin hund, bare husk at det er den der er nederst i "flokken"
Du svarer selv på spørgsmålet ang. "flokken" og din kone som "flokleder", i det du siger at hun er mere kontant over for den og din "blødere linje" er nok det hunden ser og udnytter.
Nej, den er ikke for gammel til jagt. Er der ikke en jagtklub i nærheden af jer? Nu er den jo mest til rævejagt, men prøv at henvende dig til en jagtklub og tal med dem om det. Har selv haft jagthund (Tysk Korthåret), en dejlig sport
Udover min jagthund, som fik 1-præmier i alt hvad hun lavede, har jeg senere arbejdet med politihundetræning (havde selv 2 dejlige Dobermann) men har også været "alm." hundetræner.
Held og lykke og brug nu de 3 tønder land på sjove opgaver sammen med hunden og familien - er SLET ikke misundelig på al' den dejlige tumleplads *GG*

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 13-03-05 16:04

Ups, var ikke lige opmærksom på at et alm. : ) laver alle de "grimme" :)
Sorry :(

Godkendelse af svar
Fra : motek

Dato : 16-03-05 19:41

Hej.

Jeg takker for alle de gode og sjove indlæg jeg har fået.
Det er dejligt der findes et forum med seriøse "medsammensvorne" .

Nu vil jeg og Tiki (vovsen) så gå igang at blive rørt lidt mere .

Jeg ville gerne gi' alle point, men en af Jer skal jo vælges, så alwagner:
point til dig!

Mvh.
Mogens

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 16-03-05 20:38

100 tak skal du ha'
Rigtig meget held og lykke og god arbejdslyst.
Jeg håber du, Tiki og resten af familien får en dejlig sommer.......kan jo næsten ikke undgås med al den dejlige natur omkring jer!
Mange Hilsner herfra.