/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegning af mørbradbøffer
Fra : kronn
Vist : 3525 gange
387 point
Dato : 12-03-05 10:40

Hej, i onsdags var vi ude og få en kvart kalv, der fulgte så en halv mørbrad med jeg sagde han bare skulle skære nogle gode bøffer af den...
Men nu er tidspunktet så kommet hvor vi skal ha disse bøffer og han skar dem 5-6 cm tykke altså ikke lige en bilka-model...
Hvordan steger jeg sådan en bøf så den er rød indeni og ikke sort udenpå?
Skal have gæster iaften så kan ikke lige prøve mig frem

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-05 11:01

Bare vend dem på højkant og bank dem flade. Steg som almindelige bøffer!

Accepteret svar
Fra : jorren

Modtaget 397 point
Dato : 12-03-05 11:17

jeg ville gøre følgende:
1) bank dem lidt fladere til ca. 3 cm tykkelse
2) drys dem med salt og peber, evt. pres lidt hvidløg på den ene side
3) steg dem på panden i lidt smør 3-4 min på hver side (og ikke mere) Kraftig varme, dog ikke fuldt drøn.
4) tag dem straks af panden og dæk dem med staniol, lad dem trække 10 min.
5) kæl for tilbehøret og saucen, evt. gorgonzolasauce.
6) åbn den bedste flaske rødvin. Må ikke være for kraftig når det er kalvemørbrad. Fx. en Chianti Classico ell. en bourgogne vil være perfekt.
Rigtig god fornøjelse
hilsen Jorren
VinPakken.dk

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 12-03-05 11:48

Hej Kronn
Stil Tournedoerne på højkant,Bank dem lidt fladere med håndfladen.
Vikl bacon eller parmaskinke omkring kanten og krydr med peber og salt.
Steg tournedoerne i ca 3-4 minutter på hver side ,ved god varme og lad dem hvile i ca 10 minutter .
De skal være rosa -røde inden i ,kom evt lidt rødvin på panden med stegeskyen og reducer til det er tykt og kom et par kolde klatter smør på til sidst som du rører godt ind i saucen ,det hedder at montere saucen. og voila lækker sauce.

Mvh
kim Rasmussen

www.lechef.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 12:55

Jeg ville skære dem igennem til halv tykkelse, og undgå at banke for meget på dem, for hvis du skal banke for meget, bliver fibrene i kødet ødelagt så kødsaften "fiser" ud af dem og de kan blive for tørre.

Så bare på med krydderierne og steg dem få minutter på hver side uden at "branke" dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : flemlone

Dato : 12-03-05 13:10

Vi har prøvet denne ........
Behold størrelsen på bøfferne. Brun dem af på en pande på begge sider. Kom dem i et ildfast fad, sæt dem i en forvarmet ovn 200 grader i ca. 15-20 minutter.
Tag dem ud af ovnen dæk dem over med folie og lad dem hvile i minimum 10 minutter, imedens du laver sovsen.
MVH
Lone og Flemming

Kommentar
Fra : flemlone

Dato : 12-03-05 13:22

Og så denne hvis du har en Weber grill. ( Vores er altid beredt hele året rundt )

En hel mørbrad lægges i en marinade af følgende opskrift :

3 spsk brun farin
2 spsk sød chilisovs
2 spsk Kikkoman teriyaki marinade
2 spsk vand
2-3 fed hvidløg

Mørbraden lægges i denne marinade i et tildækket fad i 1-2 timer.

Den brunes på alle sider på direkte varme fra grillen, og lægges derefter på indirekte varme i ca. 20 minutter.
Tag den af grillen og lad den hvile i ca.15 minutter tildækket.

Men husk alt ovenstående er kun for en kugle grill, ikke for en alm ovn.

MVH
Weber fans Lone og Flemming

Kommentar
Fra : flemlone

Dato : 23-03-05 13:45

Hallooooooooooooooo Kronn er der nogen ???????????

Hvordan gik mørbrad aftenen ?? , Afslut venligst spørgsmålet ...............

MVH
Flemming

Godkendelse af svar
Fra : kronn

Dato : 30-06-05 21:07

Tak for svaret jorren.