/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
køb af netværk
Fra : thomat
Vist : 740 gange
200 point
Dato : 12-03-05 10:40

Hej
Jeg står og mangler både trådløstnetkort og router, det skal være trådløst og det skal bruges til stofanet . Det kan godt virke lidt uoverskueligt når man kigger på nettet efter de ting når man nu ikke lige kender så meget til trådløst netværk er der nogen der kender til nogle gode produkter og billige evt. på nettet evt. også en god og billig dvdbrænder

Mvh Henrik

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-03-05 11:02

hej
bruger selv en netgear ruter fra TDC
http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/-/-/-/ViewStandardCatalog-Browse?CategoryName=tdc_p_int_net&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog&dogtag=tdc_p_int_net
har lige set netkort til 200-kr hos eletric citty
brænder kig i reklamer der kommer idag der er jo nye riser hver uge men husk det
bedste er +/- og dual

mvh
ole

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-03-05 12:41

Hej thomat

Det vigtigste er at du kigger efter om de produkter du køber er kompatible med hinanden.
trådløst netværk køre med nogle standarder som hedder:

Standard: hastighed:
IEEE 802.11 1 - 2 Mbps (megabit pr. sekund)
IEEE 802.11b 2, 5.5 og 11 Mbps
IEEE 802.11a 108 Mbps (komprimeret signal)
IEEE 802.11g 54 Mbps
Rækkevidden må su læse om her: http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/traadloes_router/raekkevidde/

så hvis du køber Accesspoint i en standard skal du også købe et netkort der understøtter samme standard. Mærket betyder i den henseende ikke så meget, med mindre du køber IEEE 802.11a, der bruger producenterne nemlig forskellige måder at komprimere signalet så du skal købe samme mærke hvis du køber produkter med den standard.

Link'et som 133 har givet er et udmærket sted at kigge og NetGear et et godt produkt, selv har jeg Linksys Accesspoint og D-Link netkort, så mærket er nok mere op til smag og behag.

med venlig hilsen
Ciberamigo

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 12-03-05 15:00

Er Netgear 54mbit router kompitabelt /bruges til stofanet ?

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 12-03-05 16:12

Hej igen
Jeg har lige set i el-giganten avisen Netgear trådløs router NGWG614+ usb adabter 54 mbps NGWGT111 samlet pris 599,- er det ikke noget jeg kan bruge ?så slipper jeg for at montere netkort i computeren er det ikke lige så godt med usb adabter?

På forhånd tak Henrik

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-03-05 16:19

Mit forslag er at du vælger et 802.11g som også understøtter "b", samt evt. super-g.
802.11b køre op til 11 Mbps
802.11g køre op til 54 Mbps
802.11 super-g køre op til 108 Mbps

Vær opmærksom på at de fleste trådløse netværker bliver leveret med en ikke alt for ny software, så du skal sikre dig at der er en nem mulighed for opdatering af firmwaren, samt adgang til en dansk vejledning. (Det er ofte en mangelvare på et stort antal af de mæerker der er på markedet.)

Jeg bruger selv TopCom med super-G, som virker upåklagelig. Den er nem at sætte op, nem at opdatere og har en dansk vejledning, som kan hentes på nettet. - Se ind her:
http://www.topcom.net/products/product.php?groep=2&cat=18&catsub=53#SKYR@CER%20PRO%20WBR%20654
Virker både på Stofanet, Webspeed og ADSL

Der findes også mange andre gode mærker, men ikke alle er lige til at gå til. Vær også opmærksom på, at prisen kan svinge utroligt meget, alt efter hvor du køber.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-03-05 16:41

>Er Netgear 54mbit router kompitabelt /bruges til stofanet ?
Det udstyr du køber "ved ikke hvad din udbyder hedder", du skal bare konfigurere det ligesom din pc'er for at det virker.

Hvis det er en betbutik du vil have er der en her: http://www.pc-netto.dk/default.asp
De er billige og jeg sparede selv lidr over 100 kr. på at købe mit Accesspoint.

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 12-03-05 20:43

>>ciberamigo jeg er ikke så meget inde i det med netværk , så derfor mit spørgsmål lyder lidt dumt .Jeg skal som sagt have et trådløst netværk og er ude efter noget der virker og er billigt .Jeg har ikke noget netkort i min computer nu så derfor skal jeg både have netkort og router

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-03-05 07:43

Hej thomat

Kort sagt ja.

med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-03-05 11:50

Hvad slags netkort er det du vil have, ud over det skal være trådløst??
* Til bærebar kan det være et PCMCIA indstikskort eller en USB doggle.
* Til en stationær kan det være et PCI kort eller en USB doggle.

Du skal være opmærksom på at usikkerheden er større, når du arbejder med trådløs forbindelse, især hvis du ikke sikre dig med filtrering og kryptering.
Hastigheden vil normalt også være langsommere på den trådløse forbindelse, med mindre det er et "802.11 super-g"
Dog er det sådan at det er det svageste led der bestemmer tophastigheden på dine overførsler. - Så hvis du har en langsom STOFA forbindelse, så kan det være den der bestemmer din nethastighed.

En kabling af dine PC'er vil være det sikreste. Dog skal du have mindst en maskine der er kablet til routeren for at du kan indstille din router. Det kan normalt ikke gøres trådløst, af sikkerhedsmessige grunde.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-03-05 14:41

Hej thomat

Nu har vi været nogle stykker som har skrevet en masse om trådløst netværk, hvad er dit indtryk?
Lad os høre lidt om din mening og dine indtryk.
Mange gange når man beder om hjælp til sådanne ting dukker der en masse nye indput op, som gør en forvirret. Men vi er her for at hjælpe dig så spørg bare viderre.

Jeg sætter lige nogle ekstra spørgsmål op som skal være med til gøre dig afklaret med hvad du vil/skal købe af udstyr.

hvilket udstyr skal du bruge:
Trådløst accespoint(mærke)?
Hvilken standard skal det være?
hvor langt skal det række?
hvor hurtigt skal det være?
Er det til en bræbar pc'er?
Hvis det er en bærbar, har den indbygget trådløs i forvejen?

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 14-03-05 20:50

>>ciberAmigo
Mit indtryk er nok at jeg er blevet lidt forviret men også klogerer men det er godt med alle de inlæg tak for det . så til mine spørgsmål/problemer . Først: jeg har tilmeldt mig stofanet igennem antenne forening altså bredbånd igennem antenne kabel stik .mit antenne stik kommer ind i den ene ende af huset og min computer står i den anden ende af huset derfor regnede jeg med af jeg kunne opstille en trådløs router ved antenne indgangen sammen med kabelmodemet og ligeledes et trådløst netkort i computereren ,så jeg slap for at skulle trække netkabler igennem huset og ned af vægene (det er til stationær computer og kun den ene) Men hvis jeg har forstået det ret så skal routeren stå i forbindelse med mindst en computer(i følge serverino ) for at indstille den eller hvad??
Så nu er lidt i vildrede om min plan overhovede kan lade sig gøre?? til dine spørsmål
hvilket udstyr skal du bruge: det ved jeg åbentbart ikke
Trådløst accespoint(mærke)? jeg ved det ikke måske du/i kan hjælpe
Hvilken standard skal det være? ????
hvor langt skal det række? igennem huset
hvor hurtigt skal det være? stofanet bredbånd 512/256
Er det til en bræbar pc'er? nej
Hvis det er en bærbar, har den indbygget trådløs i forvejen? nej der er ikke netkort i min computer

Jeg håber det kan kaste lidt lys over mine spørgsmål men det er måske nok mig der er helt på vildspor angående trådløst netværk men måske I har en anden løsning eller jeg bare skal bide idet sure æbel og trække kabel ??
thomat

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-03-05 22:57

Jeg ville vælge en router med accesspoint, som sluttes til den bredbåndsenhed, som følger fra STOFA.
Du kan så vælge om du vil have et trådløst netkort eller en USB doggle som forbindelsesled.
Hvis du også skal have til en fast forbindelse, så skal du have et almindeligt netkort (ca. 75 kr) eller en USB netkort, så du kan få forbindelse til din router, når den skal indstilles.
Din hastighed på stofanet er et spørgsmål om behov. Hvis du skal hente tunge filer, så må der gerne være lidt mere skub i download hastighed. - ellers er de 512 udemærket.

Jeg har selv i øjeblikket 4 Mbit download (indtil 1. maj - ellers 1 Mbit), men det er sjældent at den kommer op på fuld speed. En gang imellem op på 1 Mbit, så 512 er udemærket.

Kommentar
Fra : mwio

Dato : 14-03-05 23:18

jeg ville købe linksys fordi det er noget af det bedste trådløse du kan få fordi, man kan blokkere så andre ikke kan komme ind på ens internet. jeg har selv linksys og jeg er meget glad for det.

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 15-03-05 14:33

Hej thomat

Der er ingen tvivl om at computer-teknologi er et stort emne og det at sætte et accespoint op er både svære og dyre end at trække et kabel.
valget er i sidste ende din.

som severino skriver sætter du accespointet til Routeren fra STOFA, den "fjernstyrer" du så,ved at logge ind og konfigurer den fra din egen computer, accesspointet skal altså ikke være i direkte forbindelse med din computer ellers er ideen jo forsvundet med et accesspoint.

Som severino også skriver skal du have et forbindelsesled til computeren, her er et trådløst pci-netkort at foretrække men har du ikke flere pci-slots kan du altid bruge en usb-dongle.

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 15-03-05 17:43

Hej.
Jeg har ledige pci-slots. det er åbentbart accesspointet der er at foretrække (men også besværligt og dyrt kan jeg forstå) hvis jeg ikke bare skal trække et kabel så kan jeg bare nøjes med et billigt netkort. Har i nogen pris ide til et accesspoint for at jeg kan være kørende??
Men skriv endelig hvis i har andre løsninger

Med venlig hilsen
thomat

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-03-05 21:49

mwio skriver:
Citat
jeg ville købe linksys fordi det er noget af det bedste trådløse du kan få fordi, man kan blokkere så andre ikke kan komme ind på ens internet. jeg har selv linksys og jeg er meget glad for det.

LinkSys er ikke bedre men dyrere og mere kompliceret i indstilling. De andre Routere kan også blokkere, så det er noget værre reklame

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 16-03-05 00:23

Hej thomat

der jo som sagt to muligheder for dig:
1: accespoint = dyre og bsværlig.
2: trække kabel = billig og nem, men måske ikke så pæn(i hvert fald ikke hvis du ikke ønsker kabler gennem din bolig).

valget skal i sidste ende være din, men det lyder som at det vil værre bedst og nemest for dig at købe et alm. pci-netkort og kabel.
Netkortet og kabel er der mange steder du kan bestille fra, her er en oversigt:
netkort: http://www.gate2prices.dk/network/networknetcard.asp?Soeg=Yes
kabel: http://www.gate2prices.dk/cables/cablesnet.asp?Soeg=Yes

Det kan altid betale sig at bestille over nettet da de store forretninger som el-giganten og computer-city er ret dyre at hanlde hos, men igen er det op til dig.

håber vi har været til hjælp
CiberAmigo

N.B. Bare spørg løs hvis der er mere du vil vide!!

Accepteret svar
Fra : CiberAmigo

Modtaget 200 point
Dato : 16-03-05 00:24

Hej thomat

der jo som sagt to muligheder for dig:
1: accespoint = dyre og bsværlig.
2: trække kabel = billig og nem, men måske ikke så pæn(i hvert fald ikke hvis du ikke ønsker kabler gennem din bolig).

valget skal i sidste ende være din, men det lyder som at det vil værre bedst og nemest for dig at købe et alm. pci-netkort og kabel.
Netkortet og kabel er der mange steder du kan bestille fra, her er en oversigt:
netkort: http://www.gate2prices.dk/network/networknetcard.asp?Soeg=Yes
kabel: http://www.gate2prices.dk/cables/cablesnet.asp?Soeg=Yes

Det kan altid betale sig at bestille over nettet da de store forretninger som el-giganten og computer-city er ret dyre at hanlde hos, men igen er det op til dig.

håber vi har været til hjælp
CiberAmigo

N.B. Bare spørg løs hvis der er mere du vil vide!!

Godkendelse af svar
Fra : thomat

Dato : 16-03-05 18:54

Tak for svaret CiberAmigo.
Jeg tror jeg vælger et alm. netkort og trækker et kabel det lyder som det nemmeste og billigste .Jeg tror det bliver for besværligt med hensyn til opsætning og desliges . jeg troede ikke det var så omstændigt med trådløst . Så jeg må i gang med at trække kabel på loftet æv !!!!
Så jeg se om jeg kan finde et netkort og et kabel jeg kan bruge..
Tak for alle svarene og fortsat god dag
Med venlig hilsen