/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
forpligtende plantegning!
Fra : yesboss
Vist : 415 gange
300 point
Dato : 11-03-05 14:25

Vi skal igang med at bygge nyt hus, og har fået tilbud og nogle enkelte tegningsforslag. Vi har midlertidigt fundet ud af at vores entreprenør ikke er for god til at betale diverse leveradører, og er derfor gået væk fra denne mand. Vi har derpå fået en regning på tegningsforslagene der lyder på 6000.-. Jeg ringede og ville have originalerne, men det var ikke muligt.
Så er mine spørgsmål:
1. Da vi ikke har skrevet under på nogen som helst dokumenter, hæfter vi så alligevel for tegningerne?
2. Hvis vi betaler beløbet, har vi så ikke krav på de originale tegninger??

yesboss

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-05 14:39

Jeg er ikke helt sikker, men mener bare, at man betaler for en kopi når det drejer sig om konstruktionstegninger. Den der udfører det kan såmænd genbruge hvis han har lyst.
Hvis du har en god kopi i ordentlig udskrift er det vel også tilstrækkeligt og du har vel fået flere kopier da man skal indsende et antal til myndighederne. Kopi af kopi er jo ikke godt.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 310 point
Dato : 11-03-05 14:41

Hvis ikke i har underskrevet nogen kontrakt kan jeg ikke se i hæfter for noget. Men, i må ikke anvende tegningerne uden han tilladelse, og i dette tilfælde forlanger han penge for at i anvender tegningerne.

Hvis i vælger at give ham pengene, bør i klart have originaltegningerne.

Men hvorfor ikke bare returnere skidtet og snakke med en ny. Ham der er da ikke værd at samle på!

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 11-03-05 18:24

ad.1 I hænger på regningen for tegningerne medmindre i kan dokumentere, at entreprenøren har stillet jer i udsigt, at udførelse af tegningerne var gratis og uforbindende, det er ikke svært for en entreprenør, at overbevise retten om, at i har bestilt tegningerne da de formentlig er relaterede til jeres grund (og byggeri). En aftale om udførelse af en ydelse er gældende uanset den kun er mundtlig, det er kun et spørgsmål om dokumentation (og bevisførelse).

ad.2 Der findes i princippet ikke orginale tegninger idet alt idag er digitalt, men det du hentyder til med spørgsmålet er formentlig, at hvis du betaler for tegningerne, om du så kan anvende disse med end anden entreprenør. Som udgangspunkt har du ret til at udnytte det materiale du har betalt for at få udført, men det vil dog være hensigtsmæssigt, at du skriftlig sikrede dig denne ret i forbindelse med betaling for tegningerne.

Men et afsluttende råd og lære må være, sørg for guds skyld for alle aftaler i din byggesag er skriftlige, tvister mellem bygherrer og entreprenører falder ofte ud til entreprenørens favør nå de ender i retten.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 15-04-05 11:02

Tak for svaret 3773.