/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
gammel bærbar.. med win 95 eller 98
Fra : Klotilde
Vist : 404 gange
100 point
Dato : 11-03-05 09:25

Vi kan ikke formatere harddisken.. når vi bruger en vwin 98 startdiskette siger den at den læser systemværktøjerne ind på c: mmen man kan ikke ad sædvanligvej formatere c.. hvorfor vi tror den har fået en orm eller anden form for vira.. Er der nogen der vved hvad vi kan gøre i en situation som denne.. Er der er virus program vi kan kører fra A. som kan fjerne hvad det så end er der ødelægger vores adgang til c-drevet.. Det er en 299 mhz osv..

Hilsen Klotilde

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-05 09:35

Indsæt Win98 startdiketten og boot. Derefter bruger du værktøjet FDISK.exe til at fjerne evt. partitions på c:

Nu REBOOT'er du og opretter en ny 'Primær DOS partition'.

Derefter kan du formatere med FORMAT c:

Nu burde du kunne installere Win98 uden problemer.

Ps. Ingen virus kan mig bekendt overleve en FDISK

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 11-03-05 10:52

Lyder som du har et problem med harddisken. Systemværktøjerne bliver normalt læst ind på et RAM-drev lige efter harddisken(e). I dette tilfælde skulle det så være et virtuelt drev D, hvis du normalt kun har et C-drev på harddisken. Kan du se din harddisk under Denne Computer eller Enhedshåndtering? Der er selvfølgelig også den mulighed, at startdisketten simpelthen ikke virker korrekt, men det virker ikke særlig sandsynligt, hvis systemværktøjerne bliver læst ind.

//aaron

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 11-03-05 10:54

harddisken
(e)
= harddisken(e)

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 11-03-05 11:41

Jeg har prøvet at boote med en win 98 startdiskette.. prøvet at lave en boot og en fdisk.. maskinen siger så at den ikke kan finde harddisken.. ved i om der findes eventuelle virusscannere til floppydrevet, og hvor finder jeg evt disse?? Eller bør jeg bare opgive og anskaffe en ny harddisk???
Men jo systemværktøjerne bliver læst ind på C: hvorfor jeg fatter minus af denne maskine..

Hilsen Klothilde

Accepteret svar
Fra : aaron

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-05 12:10

For mig lyder det som at din harddisk er blevet træt af livet eller evt. defekte kabler eller forbindelser. Du kan jo prøve at tjekke det selvom det er besværligt i en bærbar. Der findes muligvis virusscannere til floppydrevet, men de vil heller ikke finde noget. Der er jo ingen harddisk (ifølge maskinen).

//aaron

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 11-03-05 12:14

P.S. Du kan også prøve at gå ind i BIOS og prøve at få den til at autodetecte din harddisk.

//aaron

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 11-03-05 12:18

jamen bios har fundet disken.. men det hjælper ikke en skid*GG*
Never mind tak for hjælpen

Klothilde

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 11-03-05 12:32

Hvis harddisken er fundet, kan du så ikke komme videre med at køre fdisk, oprette partitioner, formatere osv.?

//aaron

Godkendelse af svar
Fra : Klotilde

Dato : 11-03-05 12:43

Tak for svaret aaron.

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 11-03-05 12:45

Hej Aaron .. det er lige det jeg ikke kan.. har allieret mig med en kammy.. prøver en anden harddisk.. og ser om det hjælper.. men tviler på det.. men det skal lige prøves inden den ryger helt ad h.t tak for hjælpen

Klotilde

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 11-03-05 12:48

Velbekomme og tak for pointene.
En sidste lille hjælp: Prøv denne:

fdisk /mbr

Fixer bootsektoren, hvis den skulle være smadret.

//aaron

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-05 12:54

Hardisken fundet i BIOS ?

Så sæt første bootdevice til diskettedrev = A:, second til harddisk 1. = C: third til CD-ROM = D:

Hent en BOOT-disk til Win98 her : http://www.tobs.uku.co.uk/boot98.html

..og prøv igen at følge min første anvisning : http://www.kandu.dk/dk/spg/62379#664684

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 11-03-05 18:09

jamen det er meget godt.. nu kan jeg ikke se hdd'en i bios.. ergo den må være stået helt af.. har sågar prøvet at hente software fra maxtors hp til nye diske.. så der er vist kun en vej og det er ud og finde en ny lille hdd..

Tak for hjælpen

Klotilde