/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Filer fra Macintoch
Fra : Luffe58
Vist : 291 gange
20 point
Dato : 10-03-05 19:31

Hvordan får man filer fra en macintoch maskine over på en windows Xp maskine

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 10-03-05 20:02

Jeg har kun en primitiv løsning. Send filerne via interenettet som vedhæftet fil. Så sørger mach'en selv for omkodningen.
Jeg håber dog, at du får nogle bedre bud!
vl h L

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 10-03-05 20:43

Hvilke filer?

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 11-03-05 02:06

sender dem på email som vedhæftet fil, pakket som ZIP, hvis det er et Mac-program, der skal opbevares på et Windows-system. Hvis IKKE det pakkes, slettes resource-fork'en fra programmet, hvilket kan gøre programmet uvirksomt, og programmet fylder rigtig meget mere*. Almindelige tekstdokumenter behøver ikke pakkes; billeder og lydfiler heller ikke (de er også oftest allerede pakkede, og bliver ikke mindre ved pakning)

med diskette, formatteret på en PC (hvis begge maskiner har diskettedrev) - Mac'en læser disketten som fast del af sit styresystem fra OS 8 (1997).

med CD eller DVD, enten brændt på PC som almindelig dataCD, eller på Mac OS som ISO 9660 (PC-formatteret)

med ethernetkabel
- først skal man sætte de respektive OS'er op til at dele filer med andre. Det skifter lidt fra system til system, så dét overlader jeg til et specifikt spørgsmål.
- forbindelsen skabt fra OS9 TIL Windows (muligvis også FRA): Brug softwaren DAVE (forklaringen er bedst i sin egen vejledning)
- forbindelsen skabt mellem og fra enten OS X eller WindowsNT/2000/XP(plus): Muligheden er indbygget i OS X - OS X ser WinPC på netværket som WinPC og kobler sig på (tast æble-K, når man er på skrivebordet), og WinPC ser Mac OS X på netværket som WinPC og kobler sig på (kender ikke tastaturgenvejen)

med ekstern harddisk, USB1, 1.1 og 2, Firewire, SCSI, IDE, fiber - er de blot formatteret til PC, er der en stor sandsynlighed for, at Mac OS kan se dem.

zip-drev, jazz-drev, bånd-drev, formatteret til PC...

håber, det besvarer dit spørgsmål.

* bonus-svar fra nørdeland: At pakke en fil havde stor betydning, da vi sendte med 2600-9600 baud modemmer (0,4-1.1Kbit/s som standardhastighed), men i dag er det ikke unormalt med 20-100 gange større hastighed, så vi mærker ikke forskel på, om vi sender en fil komprimeret eller ukomprimeret. Det hele handler om, at man mener en fil har større chance for at ankomme komplet komprimeret efter en algoritme, end ukomprimeret efter en algoritme - men er det fordi en MINDRE fil har større sandsynlighed for at ankomme hel end en STØRRE fil, eller fordi en pakket fil opfører sig som mere regelmæssigt binært mønster end en upakket fil, eller fordi noget tredje eller fjerde, ved jeg ikke.