/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blomberg WA 1014 vaskemaskine
Fra : jej123
Vist : 2404 gange
200 point
Dato : 10-03-05 18:27

Maskinen tager ikke vand ind ( periodisk ), og varmelegeme varmer uden vand, hvad skyldes dette, jeg har en formodning om at det er en føler evtl. tilkakning. er der nogen som har et råd.

mvh

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 210 point
Dato : 10-03-05 19:04

Hej jej123

VEDR: DIN BLOMBERG WA VASKEMASKINE:

Ud fra dine oplysninger er dit probleme at maskinens "vindkedel" ( Også kaldet "Trykkammer" i fagsprog ) er tilstoppet !

Denne vindkedel har forbindelse op til maskinen niveaukontrol ( "De forbundne kars præncip" )

Virkemåde:
Når der fyldes vand i vaskekaret vil der også løbe vand i vindkedlen..
- herved presses der luft gennem en slange op og påvirker en "membran" i maskinens niveaukontrol - som igen påvirker en microswitz der sender signal til programværk.

Således udmåles den korrekte mængde vand i vaskekedlen -
( I denne maskintype - der findes flere andre måder - i andre modeller )

Når denne vindkedel tilstoppes af kalk/sæbeslam etc. får maskinens programværk ( Timeren ) ikke nogen besked mht. om maskinen er fuld/tømt for vand...

I din situation "tror" programværket at der er vand i maskinen - og tænder derfor for varmelegemet..! - periodisk...

Fejlen skal rettes hurtigst muligt - ellers er det minimum et nyt varmelegeme ! ( I værste fald "Ildebrand" )

Fremgangsmåden er følgende:

AFBRYD MASKINEN FRA EL-NETTET !

1. Afmonter maskinens bagplade
2. Afmonter vindkedel ( Sidder monteret ved siden af varmelegemet for neden - bag på vaskekaret )
3. Rens vindkedel grundigt med varmt vand / trykluft
4 Afmonter tynd slange fra vindkedel til niveaukontrol i maskinen top
5. Rens denne slange med trykluft ( Absolut INGEN trykluft direkte i niveaukontrollen - så "dør" den...)
6. Monter det hele igen
7. Start vaskemaskinen på et almindeligt koge/kulørt program
8. Kontroller vandniveau ( Må ikke komme op på indersiden af lugeglasset -
men der skal være vandspejl inde i tromlen...)

Held & Lykke med projektet !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Godkendelse af svar
Fra : jej123

Dato : 11-03-05 17:50

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

Hej Ole

Jeg takker mange gange for det gode og udførlige svar. da jeg fik undersøgt maskinen nærmere viste det sig at støjkondensatoren var defekt , herved var ledningen ( fasen ) til denne smeltet en smule, op ad denne lå slangen til niveaukontrollen som herved også var smeltet så der var et lille hul i denne. Jeg fik slangen udskiftet, og afmonteret kondensatoren ( der er ingen støj på fjernsyn ). Så nu fungerer maskinen igen. Hvad er prisen for en ny kondensator (0,47myfarad )

Mvh

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 11-03-05 21:33

Hej jej123

Velbekomme... - selv om konklutionen ikke var helt korrekt...

En " støjkondensator universal " kan du købe hos os - eller en af vore kolleger i branchen
Prisen er omkring 100,-

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk