/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af pibemundstykker
Fra : ujbv
Vist : 1659 gange
75 point
Dato : 10-03-05 17:48

Hej.

Jeg står i en situation hvor min datter har lånt nogle piber af sin bedstefar til et skuespil i skolen. Piberne lugter umiddelbart ikke sure, men når man sætter mundstykket i munden er det lige så det "svider".

Er der nogen som har et godt råd til hvordan man får renset sådan nogle pibemundstykker så de hverken dufter eller smager af gammel pibesovs?

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 85 point
Dato : 10-03-05 18:07

Ja. Jeg har restaureret piber i mange år. Du skal bruge et specielt slibemiddel der hedder Abressive Compound. Det kan købes hos de fleste velassorterede pibeforretninger. Man tager lidt på en blød klud og så er det bare om at pudse til al skidt og misfarvning er væk. Rengør med en ren klud og poler med Gnaubavoks der kan købes i samme forretning.

Dette drejer sig om det udvendige af mundstykket. Du bør for at fjerne det svidende/sure rense piben med en stak piberensere vædet med Propylallkohol. Dette kan du købe hos Materialisten til billige penge.

Bliv ved med at rense indvendigt med piberenserne til disse ikke længere ta'r farve.

God arbejdslyst, selvom det ikke bør tage mere end ½ time ialt. M.v.h. Arne

P.S.: Spidsen bliver som ny

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-03-05 18:30

Jeg sender lige et link til en særdeles spændende side om piber http://www.h-c-henriksen.dk/pibejas/start.htm som jeg selv har gjort brug af.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-03-05 18:35

Det er iøvrigt ligegylding om du bruger Propylalkohol eller Isopropylalkohol.

Godkendelse af svar
Fra : ujbv

Dato : 11-03-05 08:38

Tak for svaret arne.jakobsen.

Nu skal min datter kun bruge piberne i 5-10 min . i et teaterstykke og umiddelbart ser de udv. rimelig pæne ud så det er ikke det helt store knofedt arbejde jeg vil lægge i det i denne omgang for at shine dem op. Tilgengæld vil jeg bruge dit renseråd for at få smagen væk eller i det mindste dæmpet, da den er ganske forfærdentlig for en ikke-ryger *smiler* Den anden halvdel af dit gode råd kan jeg altid bruge til at blande mig i debatten blandt familiens pibe-rygere.
Du får 4 stjerner for dit svar, fordi du svarede relevant, sagligt på langt mere end hvad jeg spurgte om. Tak.