/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
3D estimat Excel regneark
Fra : pmbruun
Vist : 627 gange
300 point
Dato : 10-03-05 12:31

Har nogen et Excel regneark som kan løse denne opgave? Eller forslag til, hvordan den løses (helst uden for meget Visual Basic)?

Jeg ønsker at opstille estimater udfra et 3 dimensioner, defineret i 3 sheets:

Worksheet: Roller
Rolle Pris
Leder 1200
Arkitekt 1000
Håndværker 400

Worksheet: Faser
Fase
Planlægning
Udførelse
Aflevering

Worksheet: Moduler
Modul
Køkken
Bad
Stue
Værelse
Bryggers

Nu ønsker jeg at definere et sheet med et estimat for hver kombination af modul, rolle og fase - altså principielt en 3-dimensionel tabel:

Modul Fase Rolle Estimat
Køkken Planlægning Leder 2
Køkken Planlægning Arkitekt 10
Køkken Planlægning Håndværker 0
Køkken Udførelse Leder 4
Køkken Udførelse Arkitekt 2
Køkken Udførelse Håndværker 25
Køkken Aflevering Leder 5
Køkken Aflevering Arkitekt 1
Køkken Aflevering Håndværker 5
Bad Planlægning Leder 3
Bad Planlægning Arkitekt 8
Bad Planlægning Håndværker 0
o.s.v.

De tre kolonner skal automatisk afspejle indholdet af de tre worksheets (som skal kunne ændres/udvides). Estimaterne indtastes og vedligeholdes manuelt i tabellen.

Nu laves en tabel med projekter:
Projekter
Projekt Aktivitet Antal
Vasevej Køkken 1
Vasevej Bad 2
Kongevejen Køkken 1
Kongevejen Værelse 2

Udfra dette ønskes udtræk/pivot/rapport/... med 2 tabeller som viser, hvad det enkelte projekt koster -henholdsvis fordelt på faser og på roller.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-03-05 19:10

Sæt kolonnerne op....
Marker dem du vil have vist og vælg knapen Guiden diagram... herefter tilpasser du blot diagram og tekster. Du kan altid ændre ved at højreklikke i dit diagram på det der ikke lige er som du ønsker det...
Her vælger du så det diagram du vil have.
Diagrammet er jo kun en visuel visning af dine resultater..
Hvis din egen "forståelse" af estimater er uklar vil dit diagram være "ubrugeligt".
Men det er let nok at anvende Guiden Diagram
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 11-03-05 09:33

Hej Benjamin,

Jeg er sikker på, at guiden diagram er nyttig til et eller andet, men jeg kan ikke rigtig se, hvad den har at gøre med mit spørgsmål. Prøv lige at læse igen, hvad det er, jeg spørger om.

Med venlig hilsen

Peter

Accepteret svar
Fra : winetaster

Modtaget 300 point
Dato : 13-03-05 12:47

Egentlig har du mest gavn af Access til denne type opgave.
Jeg kan kun se en vba-løsning, hvis du bliver i Excel.
Ønsker du det ?
Mvh W.

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 14-03-05 09:33

Ja, jeg ønsker at blive i Excel. Som jeg sagde: "helst uden for meget VB" - ikke nødvendigvis helt uden VB.

Jeg spørger om der er nogen der har sådan et sheet allerede - og så må det gerne være kompliceret - eller kan beskrive en måde at gøre det på - og så skal det ikke være for kompliceret.

Det var mit indtryk, at det var den slags opgaver regneark burde kunne bruges til - og bruges til i den store verden?

Jeg kender ikke meget til Access, men du siger, at det ville være det rigtige tool?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-03-05 07:19

Enig med winetaster - Access er klart at foretrække til denne opgave, især hvis det skal være "uden for meget VB"
I access kan du (nemt) oprette tabeller, formularer, forespørgsler og rapporter der afspejler lige præcis den kombination du vil have beregnet - og det på en noget nemmere måde end det Excel kan tilbyde. Når der skal opdateres/tilføjes yderligere roller/faser/moduler tilføjes de blot i tabellen, og man skal ikke til at flytte rundt på rækkerne som man skal i Excel for at få det til at stå pænt/logisk.

Det kan lade sig gøre i Excel - men gå du access vejen, det tror jeg du bliver gladest for i længden.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : pmbruun

Dato : 15-03-05 10:25

Tak for svaret winetaster.