/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvilken type olie til min dielse bil??
Fra : Bragesvej
Vist : 499 gange
40 point
Dato : 10-03-05 09:33

Ja det kan vil ikke komme bag på nogen.

Golf Dielse 84, 235000Km ??

Hvilken type olie skal jeg bruge (det er ikke mærket jeg har brug for)
Kan olie til benzin motor bruges?

Vikositet?
semisyntenisk??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-05 10:11

Hvis du har syntetisk så brug det men bland ikke Og du skal bruge det olie der står diesel på Det står altid på emballagenGo tallene er vist så vidt jeg husker det lille tal feks 10 er betegnelsen for hvor koldt den stadig er letflydende og det høje tal eks. 40 er at det stadig er lidt drøjt ved varme
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-03-05 10:20

ok, vil det sige 10/40 eller 15/40?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 10:29

Det er jo ikke sikkert, at det lig du har købt er vant til fuldsyntetisk olie og så kan du få et ret voldsomt olieforbrug ved, at anvende den tyndere syntetiske olie. Ellers kan du med fordel anvende en delsyntetisk olie, som lever op til kravene for dieselmotorer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-05 10:37

Sådan en gammel Golf, har brug for noget ganske almindelig olie 10/40.

Glem alt om syntetisk og halvsyntetisk.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-03-05 10:39

Det vil sige miniralsk olie 10 40...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 10:40

Eksperten har talt!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-05 10:51

Ja, mineralsk.

Hvordan fandt du ud af, at den har gået 235000 ?

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 11:00

Perlegrus...............................

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-03-05 11:05

jeg gætter???

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 40 point
Dato : 10-03-05 11:18

Hvis bilen har været ejet af en der har passet bil og motor godt kan det endda være, at motoren har fået fuldsyntetisk olie eller delsyntetisk og så ville det være synd, at fylde noget mineralsk klister på den, men hvis den altid har fået mineralsk vil den sandsynligvis ikke kunne lide noget syntetisk.
En motor der har fået syntetisk olie kan sagtens tåle at få det selv om den har gået mange kilometer, men hvis man er i tvivl er delsyntetisk olie fint at prøve af med da det er knapt så tyndt.
10/40 er oliens viskositet forstået på den måde, at den som varm ikke skulle være tyndere end 10 og som kold ikke skulle være tykkere end 40 (teoretisk). En fuldsyntetisk olie har bedre smørevne end en mineralsk og kan derfor laves tyndere uden at den oliefilm der skal holde metaldelene adskilt fra hinanden vil brydes.
Problemet med den tynde syntetiske olie kan ligge i, at hvis motoren er meget slidt vil olietrykket på motoren blive for lavt og der vil blive suget olie op ved stempelringe og ventiler.
Den mineralske olie er tykkere som basis og vil som regel ikke give helt samme problemer, men til gengæld er smøreevnen meget ringere. Altså et valg der skal passe til omstændighederne.
Bruger motoren olie nu og er der blå røg fra udstødningen for eksempel når man giver gas efter kort tids tomgang??

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-03-05 11:34

når den er kold er den lidt sort?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-05 11:43

Sort røg når bilen er kold, er meget normalt for sådan en.
Men det skyldes ikke motorolie, men dieselolie, og skyldes for en stor part, at koldstarteren ændrer indsprøjtningstidspunktet, så dieselen ikke forbrændes helt rigtigt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 11:55

Den sorte røg skyldes, at dieselolien forbrændes dårligere på kold motor, koldstarteren skal faktisk kompensere for dette ved forsætning af pumpestangen i dieselpumpen, men det er aldrig nok. Selv moderne elektronisk styrede dieselmotorer med styring direkte på dyserne kan give et sort pust idet de går i gang.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 10-03-05 19:24

Hej bragesvej ,
mange kloge ord er sikkert sagt i denne sag, men mange og flere vil sikkert komme til ,men hvad er egentligt fakta, og hvad er sort røg .
Jeg har selv diselbil har haft den fra ny ,jeg har endnu ikke set den har sort røg når den er kold ,nej den røg du ser er hvid, fordi det er kodens fra den indvendige side af udstødningsrøret, når den bliver udsat for den varme luft fra forbrændingen .
Ligesom nårt du ånder, på en kold rude danes der dug ,logik for høns.
Hvor kommer så det sort røg fra ved en disel .
Jo jo jo,træder du pepalen i kælderen, betyder det at der pumpes mere diselolie ind end der er illmolekyler til =dårlig forbrænding =sort røg prøv selv.
At bjarned kalder din diselbil et lig ,synes du selv du har et lig bedøm selv, min diselbil har kørt over 600000,uden værksteds besøg ,og som sagt den bliver synet som alle andre helt uden problemer .
Og så til det smørende, min bil har altid kørt på shell helix som er en delsyntetisk olie ,kan forøvrigt købes i bilka rigtig billigt, når den er på tilbud.
Forøvrigt bragesvej det svar her er erfaring .
Use more disel.Nyd din næsten nye disel bil.

MVH patrol2,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 22:34

patrol2 det er morsomt, at du altid ved bedre og gad vide om du nu også gør det. Du har i al fald ikke en skid forstand på dieselmotorer, og der skal jo også lidt mere til end at dreje på rattet.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 10-03-05 23:34

hEJ BJARNED , JEG VIL GIVE DIg FULDSTÆNDIG RET .
Det drejer sig ikke om kun at kunne dreje på et rat man skal virkelig have forstanden med sig .Foreks som jeg har .
Prøvlige at læs 600000km i sammebil,(disel bil ) som bare kører og kører, og bliver synet gang på gang, det er bare så pragtfuldt.(har haft diselbil siden 84.).
Forøvrigt bjarned ,jeg kunne ikke drømme om at skrive om dig ,som du gør om mig ,jeg ved godt du har set dig sur på mig ,måske fordi jeg er ny på kandu ,men jeg kan betro dig, glem alt om at sætte mig på plads ,jeg har livslang erfaring bag mig på mange områder, rigtig mange ,jeg kunne godt skrive en liste ,om hvad jeg kan ,men det får hvile, der er ikke plads på kandu, men jeg kan betro dig at, det jeg skriver her er ikke gætterier, selv om du nok vil påstå det modsatte .Hermed vil jeg fortælle dig at jeg ikke mere besvarere dine smålige angreb på min person ,andre må bedømme .
For mit vedkommenede stopper vores dialog her.

MVH patrol2.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 23:42

Du er ikke bare ny, patrol2, men du skriver altid indlæg hvor du forklarer at andre har uret og, at du har ret fordi du i 30 år har lavet et eller andet. Det gider jeg ikke, at være vidne til så du kan roligt tegne med, at så længe teamet bag dette forum ikke skrider ind over for selvsikre dumrianer så skal jeg gerne gøre det, og du er hverken den første eller den sidste.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-05 23:43

PS. Jeg har repareret dieselbiler siden 1970 og har papir på det.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-03-05 00:57

Jeg kan su ikke lige se at bjarne kalder den et lig??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-05 01:30

Så må jeg hellere gentage det Bragesvej. Det er en bil med en alder så den for længst burde have sovet hen på en bilkirkegård.
Nå pyt med det bare du kan få den til at starte og køre og med din sædvanlige ihærdighed skal det nu nok lykkes. Jeg syntes nu også, at vi to er ved at kende hinanden så meget, at der er plads til et vist frisprog.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-03-05 09:14

Frisprog det skal der være plads til Bjarne.

En syg for for humor har jeg måske, menn der er et eller andet ved gamle biler????

Om den lige frem har sluppet "Gaspedalen" ja det vil tiden vise, men et faktum er at disse motore der sidder i denne golf, har ry for at være meget slidstærke

Kilde: Dova....

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-03-05 09:23

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 09:34

BjarneD
Det kommer an på hvad det er for en model, om den skulle have været gået til de "evige motorveje" med den alder.

Ikke sådan en Golf i hvert fald.
jeg har en magen til også fra 84.
Synes uden problemer, der har aldrig været rust i den, og har kørt 438000 km. Bruger ikke olie/vand, er lige synet uden andet end at skifte bremseklodser og et tårnleje.
Og min anden Tysker, en Transporter fra 85, aldrig været rust i, er periodesynet 3 gange nu, og det har kun sammenlagt kostet 5000,- inklusive synsgebyrer.

Det kan man ikke prale af med ret mange andre bilmærker

mvh dova

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 11-03-05 09:54

Hej dova ,
Det er ikke kun dig der har en aldren bil ,min har været på en meget lang sejltur, inden den kom til Danmark ,så kan du vel regne ud hvor den kommer fra.
Den har nu kørt over 600000km, uden nogensinde at have været rørt ved, ingen rust ,og bliver synet gang på gang, uden det mindste besvær.

MVH patrol2 (84).

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-05 10:38

Bjarne poientJagter Ha Ha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 11:00

Ja,ja Patrol2

Hvis navnet passer med bilmodellen, har jeg også haft sådan en TD-er fra 84

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:16

Der er kommet 15/40 på mortoren, jeg har så bestilt det samme mærket Duchams, kender i mærket

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 13:26

Jeg kender udmærket Duckhams, der er en engelsk olie og som vi forhandlede der hvor jeg var i lære.
Duckhams er en glimrende olie, som før i tiden fik et lidt dårligt ry fordi man kunne anvende deres 20/50 på slidte motorer og derved nedsætte olieforbruget.
Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg har en teori om, at det var en dårlig selvrensende effekt der gav olien de evner fordi den ikke i samme grad som andre olier opløste den sod der sad på siden af stemplerne og så holdt den sin viskositet (oliens bæreevne i daglig tale tykkelse) ret godt.
Jeg kunne forestille mig, at en 15/40 er en delsyntetisk, men den kan også være mineralsk.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:28

Den er miniralsk...