/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Familie i Schleswig/Slesvig...
Fra : hidane
Vist : 1065 gange
100 point
Dato : 10-03-05 01:08

Min familie, Jars, stammer fra Sild (ty. Sylt), og Nordtyskland. Har nogen hér erfaring med at søge slægter i Nordtyskland/Slesvig - og måske også i området, da det tidligere var dansk (før 1864)?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 10-03-05 07:13

Du kan prøve gennem grænseforeningen, de ved sandsynligvis hvor du skal søge.
http://www.graenseforeningen.dk/

Jes

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-05 16:25

eller denne:
http://www.genealogienetz.de/reg/SCN/sh-d.html

Og du mener Jars ikke Jans,
min kone arbejder i Flensborg sammen med flere, der hedder Jans.
hilsen Svend

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 10-03-05 19:55

Svend:
Ja, jeg mener helt sikkert Jars.. Det er ikke nogen stor familie. I Danmark en 11 stykker, og måske lidt flere i Tyskland. Slægten skulle oprindelig stamme fra Holland, og være stavet Jaars...så vidt vides

Måske nogen kender til en tysk statistikside hvor man kan se hvor mange man deler navn med? Ligesom Danmarks Statistik har på http://dst.dk/Statistik/Navne/HvorMange.aspx

Tak for interessen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-05 20:14

Det er så den gale vej, efterslægt:

Er du måske Klaus, herunder?
Vi prøver at gå den anden vej; tilbage i tiden,
Svend
"
Richard Jars
born 23. januar 1907 Westerland, Sylt (Sild)
died 27. november 2003 Odense
Mother: Unknown
Father: Unknown
Children:
Uffe Jars

born 26. januar 1933 Odense
died 5. maj 1999 Århus
Mother: Ruth Elisabeth Jars
Father: Richard Jars
Children:
Klaus Jars
Susanne Jars

Ruth Elisabeth Jars
born 13. maj 1909 Langeland
died 2001 Odense
Mother: Unknown
Father: Unknown
Children:
Uffe Jars

Klaus Jars
born 26. januar 1967 Århus
Mother: Unknown
Father: Uffe Jars
Children:

Susanne Jars
born 13. november 1956 Ørum
Mother: Unknown
Father: Uffe Jars
Children:
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-05 20:49

Når nu Richard er født i 1907 på Sild,
mon så ikke hans far er født ca 1880 og hans farfar ca 1850,

Kunne være Friedrich og Carl Heinrich herunder?
Siger "Guilhermina" jer noget? Ikke umiddelbart et tysk pigenavn for mig.
Svend

28. Frederico JARS - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: < 1872> , , Germany

29. Guilhermina JARS - International Genealogical Index / GE
Gender: Female Birth: < 1850> , , Germany

30. Frederico JARS - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: < 1872> , , Germany

31. Carlos Henrique JARS - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: < 1846> , , Germany

32. Carlos Henrique JARS - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Birth: < 1846> , , Germany

33. Guilhermina JARS - International Genealogical Index / GE
Gender: Female Birth: < 1850> , , Germany

34. Carlos Henrique JARS - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Marriage: < 1871> , , Germany

35. Guilhermina JARS - International Genealogical Index / GE
Gender: Female Marriage: < 1871> , , Germany

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-05 22:30

Det er jo rigtigt at de danske Jars stammer fra Sild, godt 100 år tilbage,
men før den tid ser det ud til at de kom fra Tating,
(længere sydpå tæt ved Eiderens munding, måske en mellemstation fra Holland).
Se her hvorfor:

>mon så ikke hans far er født ca 1880 og hans farfar ca 1850,
>Kunne være Friedrich og Carl Heinrich herunder?
Eller nu også Hinrich, Peter eller Jacob Jars,
Svend
"
sydslesvig, , Kating, , , , 45, Vz-1803
Ingeborg Ingers, 65 , Witve, Hausfrau, Käthnerin, lebt von der Unterstützung ihre Kinder,
Peter Jars, 29 , Unverheir., Ihre Kinder, ,
Catharina Jars, 25 , Unverheir., Ihre Kinder, ,

sydslesvig, , Tating, , , ?, 235, FT-1803
Hinrich Jars, 42 , verheir., Hausvater, Häuerling und Tagelöhner,
Margaretha Peters, 36 , verheir., dessen Frau, ,
Hinrich Jars, 8 , unverheir., Ihre Kinder, ,
Christina Jars, 7 , unverheir., Ihre Kinder, ,

sydslesvig, , Tating, , , Tholendorf, Nr. 177, 134. Wohnhaus, Vz-1835
Hinr. Jars, 74 , Verheir., , Kätner u. Arbeitsmann,
Margretha Peters, 65 , Verheir., , seine Ehefrau,
Peter Peters, 38 , Verheir., , Inste u. Arbeitsmann,
Anna Cathr. Ax, 28 , Verheir., , seine Ehefrau,
Claus Dethl. Peters, 4 , Unverheir., , ihre Kinder,
Jens Peters, 1 , Unverheir., , ihre Kinder,

sydslesvig, , Tating, Hauert 9, , Wohnhaus, 76 F2, Vz-1845
Sünke Carstens, 31 , verheir., , Inste und Taglöhner, Tating
Caroline Honnore, 28 , verheir., , seine Ehefrau, Friedericia
Dorothea Elsabe Jars, 9 , unverheir., , Kostgänger von der hiesigen Armenc., Tating
Lucia Dorothea Jürgens, 4 , unverheir., , Kostgänger von der hiesigen Armenc., Tating

sydslesvig, , Garding Landgemeinde, Garding, , Armenhaus, 110 F5, FT-1845
John I. Peters, 89 , Verheir., , Perm. Arm, Ksp. Garding
Catharina Storm, 79 , Verheir., , Perm. Arm, Tating
Peter Peters, 41 , Verheir., , Perm. Arm, Ksp. Garding
Jacob Jars, 15 , Unverheir., , Perm. Arm, Ksp. Garding
"

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 10-03-05 22:40

Svend:

Du har fat i det rigtige - jeg er Klaus.

Jeg skal lige have fundet en anetavle, som en bror til min farfar (=Richard) fik udarbejdet under 2. Verdenskrig, da han skulle have hyre som kaptajn...men lige umiddelbart ved jeg da, at min farfars far hed Jakob Jars og var murermester på Sild, i Westerland, og at han, så vidt jeg husker, er født i 1863 i Eiderstedt eller Friedrichstadt. Min oldemor, Marianne ("Oma Jars"), var muligvis dansk - men det husker jeg ikke helt sikkert.

Desværre er der ikke nogen af de ovennævnte navne, som får en klokke til at ringe. På et tidspunkt var jeg i kontakt med en Jars i USA, men det viste sig at være en polsk indvandrerfamilie, som tidligere havde droppet resten af det lange polske efternavn, og forkortet det til Jars. Så det var jo ikke rigtig familie. De navne, som du anfører, lyder nærmest spanske?

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 10-03-05 22:50

Svend:

Hold da op, hvor du kan....!! Flot, flot.... du får lidt flere oplysninger i morgen eller i weekenden, når jeg lige får fundet de mere nøjagtige oplysninger frem om mine oldeforældre.

Det skal nu nok passe med nogle af de data, som du har gravet frem. Hvis du ser på http://richard.jars.dk/photo_album.0.html.2.html så er der min oldemor og oldefar (Jacob og Marianne) samt deres (levende) børn. 3 små døde i 1907 og 1908 af sygdom.

http://richard.jars.dk/photo_album.0.html.3.html er en del af efterslægten samlet.

Jeg glæder mig meget over din interesse - du har allerede en del fakta, som jeg slet ikke kendte til..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-05 15:20

>min farfars far hed Jakob Jars og var murermester på Sild, i Westerland,
>og at han, så vidt jeg husker, er født i 1863 i Eiderstedt eller Friedrichstadt.

>>sydslesvig, , Tating, , , ?, 235, FT-1803
>>Hinrich Jars, 42 , verheir., Hausvater, Häuerling und Tagelöhner,

>>Jacob Jars, 15 (år i 1845) , Unverheir., , Perm. Arm, Ksp. Garding

Garding er jo den lidt større by lige øst for Tating,
begge ligger i Eiderstedt vest for Friedrichstadt, det må være dem...

Lidt synd for dit omdømme at den ældre Jacop (kan ikke være din oldefar) boede på fattiggården.
Svend, der kun bruger/udforsker nettes muligheder, nu desværre ved at være brugt op?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-05 17:33

Efter fattiggården en af 1100 forbrydere i Slesvig Holsten, se her:
http://home.foni.net/~herumstreifer/vagant02.htm
"
Jars, Hinrich, aus Eiderstedt (1816-1819)
"
skal jeg stoppe nu?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-05 21:52

Lidt mere Hübsch:
En nulevende Christa Jars har en kustforretning i Bredstedt, med adresse her:
http://www.nordfriesland.city-map.de/city/db/020701110000/1/Bredstedt.html?k=020700343

Midt mellem Sylt og Eiderstedt...
så hun stammer sikkert fra samme slægt (din tyske gren) og har måske en slægtsbog?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-05 22:13

Din kusine Christa er lidt ældre end du Klaus,
men aktiv politiker i, vist det lokale pensionist parti?
"
Christa Jars (geboren 1941) ist die Spitzenkandidatin der „Grauen - Graue Panther“ für den Wahlkreis Dithmarschen-Nord/Nordfriesland und Landesvorsitzende ihrer Partei in Schleswig-Holstein.
"
Hun er altså i den alder hvor man kender/interesserer sig for sin slægt...
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-05 09:22

Her er så den første nulevende Hollandske Jars: unge Sharon Herman Jars
via dette heste sports center:
http://www.fjovrili.com/ned/sport/act/concoursen/fjovrili/20032005/startlijsten_20maart_5.htm
med E-mail: http://www.fjovrili.com/

Sharon er næppe ret gammel, men via ponny centret kan du sikkert få kontakt med hendes forældre?

>Jeg glæder mig meget over din interesse
mest fordi min kone er på hospitalet, når hun snart kommer hjem er det slut med det overdrevne netforbrug,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-05 09:38

Her er så din Ur Ur Ur Ur Ur Ur Ur Ur Ur Ur bedstemor, Klaus:
Anna Jars was dated April 18, 1623 in the records of the Amsterdam Reformed Niew Kerk

Jeg tænkte nok Jars var en dialekt af Jans, som det fremgår af dette:
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~ghosthunter/Anneke/page2.htm

Nu vil jeg ikke hjælpe dig længere tilbage i tiden...
(men måske hjælpe med at forbinde de 7-8 slægtsled fra Amsterdam til Sylt?).
Du kan sikkert heller ikke Hollandsk, men de forstår Engelsk.

Hvordan har du det med tysk, som 3. generations dansker?
(jeg bor i Sønderborg og taler 9 sprog defekt)
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-05 11:32

Anna Jars (ikke Jans) i omtalen af den meget gamle Jans familie, kan være en skrivefejl,
(ved søgning i Danmark fås også en Jarsen med far Lars).

En John Jars emigrerede, måske fra Eiderstedt, se nedenfor:
har du hørt om speciellle færdigheder i familien indenfor Cigarfremstilling?
hilsen Svend
"
John JARS
Birth Year <1853>
Birthplace GERMANY
Age 27
Occupation Cigar Maker
Marital Status M <Married>
Race W <White>
Head of Household John JARS
Relation Self
Father's Birthplace GERMANY
Mother's Birthplace GERMANY
"