/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Symptomer på drægtighed.
Fra : takskaldeha
Vist : 1870 gange
50 point
Dato : 10-03-05 00:55

Er der nogen der kender til nogle "symptomer" på at en tæve er drægtighed? - Hvordan ændrer hun sig... både fysisk og psykisk? ... Det gælder et væddemål... så derfor:

Kan man generelt sige at de bliver mere rolige/kælne?
Bliver de mere trætte?
Får de hævede brystvorter?
Får de udflåd?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 10-03-05 01:35

Man kan ikke generelt sige, at de bliver mere rolige og kælne, ofte ser man lige modsat, at hunden bliver mere pirrelig, urolig og i nogen tilfælde endda agressiv.
Træt, kun sidst i drægtighedsperioden hvor hunden slæber rundt på den ekstra vægt.
Udflåd, helst ikke, da det kan være tegn på sygdom.
Hævede mælkekirtler , ja efter et stykke tid.

Men jeg har også set eksempler på hunde hvor ejeren ikke anede den skulle have hvalpe før de pludselig var der.
Så noget generelt kan man ikke sige.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-03-05 01:46

dova har ret i næsten alt hun siger. Den sidste sætning er ikke korrekt, idet en dyrlæge der ved noget om hunde, meget hurtigt vil kunne se/mærke om tæven er med hvalpe. Men en sådan undersøgelse er jo ikke helt gratis. I dag kan man lige som hos kvinder foretage en ultralyds-scanning, men gamle hunde-dyrlæger kan se det eller i hvertfald mærke sig til det. Ingen af delene er gratis. Så har du ikke råd, er det nok lige så smart at vente, til det afsløres af sig selv.
M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-03-05 02:46

En ganske normalt fungerende dyrlæge vil kunne mærke på hunden, om den er med hvalpe. Det behøver han/hun ikke være gammel for. Selv på en kat, der næsten lige er blevet gravid, kan de mærke det - og ca. hvor mange der er.

Og så har dova ret.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-03-05 02:53

Jette - Når jeg sagde at dova ikke havde ret i sin sidste sætning, var det denne jeg mente:
Citat
Så noget generelt kan man ikke sige.

Som du selv siger, kan enhver dyrlæge sige noget generelt om et dyrs graviditet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-03-05 02:57

dova - Du svarer jo kun på de stillede spørgsmål. Og det gør du til UG.

Jette - Når jeg skriver Gamle, mener jeg selvfølgeligt "Erfarne" OK?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-03-05 11:04

Min venindes hund ændrede sig ikke psykisk, og dyrlægen kunne ikke sige om hun var gravid et par uger efter parringen, og da slet ikke, hvor mange hvalpe, der var. Vi var faktisk ikke helt sikre, før hun nedkom. Og hun nedkom en uges til inden beregnet.. -Med 4 hvalpe. Så det der med "generelt" kan man faktisk ikke bruge til ret meget...
Hunde kan jo også ændre sig, når de er "falsk gravide". Både psykisk og med hævede brystvorter o.s.v.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 10-03-05 14:54

Hvis det er en første gangs fødende er det svært at se på hunden endtil 14 dage før fødslen hvor hvalpene først rigtig begynder at få størrelse, medmindre at der laves en ultralydsscanning eller røngent og det skal være efter 21. dagen.
Mvh Kim

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-03-05 23:38

Som opdrætter har jeg registreret flg.: Tæven kan blive mere kælen, "klæber" mere. Hun vil ofte efter en uges tid gå fra maden, det varer dog ikke ret lang tid. Man vil ofte også kunne se lidt på brystvorterne. Men det er med hundes drægtighed som med mennesker, at den forløber lidt forskelligt fra individ til individ. Træthed kender jeg dog ikke som symptom i starten.
Som erfaren opdrætter eller dyrlæge vil man kunne palpere, dvs. mærke med fingrene om der er hvalpe. Ellers kan man som Kim skriver lade hunden skanne på 21 dagen eller igen relativ kort tid før fødslen. Men det var ikke lige det dit spørgsmål gik på.

Godkendelse af svar
Fra : takskaldeha

Dato : 11-03-05 20:59

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Dell27