/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Har virkeligt brug for hjælp...!
Fra : 86988698
Vist : 591 gange
220 point
Dato : 10-03-05 00:47

hej kandu... jeg håber virkelig at i vil læse det her grundigt igennem, og hjælpe mig så godt i kan. for det har kjeg sku brug for.
Jeg er 18 år og går sku og har det ret dårligt...
Jeg går i 2.g i Gymnasiet, og det går faktisk nogenlunde. men rent socialt har jeg mig sku nogle problemer.
Jeg har det meget underligt. jeg føler ikke rigtigt jeg fungerer socialt. altså ikke forstået på dne måde at jeg ikke har nogle venner, for jeg vil selv sige at jeg er ret, for ikke at sige meget populær, men der er sku nogle ting der nager mig.
for det første så ryger jeg rimeligt meget Hash. jeg ryger ihvertfald en gang om ugen, og det har jeg snart gjort i 2 år. og jeg ka godt mærke at det er ved at blive en form for afhængighed. ikke forstået på den måde at jeg bare skal have et "fix" hele tiden. men jeg får bare lyst til at ryge lige pludseligt, og da mange af mine venner vel er det man betegner som rigtige "bonghoveder" er jeg sku ikke svær at lokke med ned i parken efter skole, selvom jeg prøver at lade være. det er heller ik noget der sker ret tit at jeg render rundt og ryger på hverdagsbasis, men det hænder. mine venner gør det meget, og jeg vil sku betegne dem som virkeligt afhængige af stoffet... jeg tror jeg er den eneste af mine venner der tænker over hvor meget vi egentligt ryger, og konsekvenserne af det. og jeg er helt sikkert også den eneste der kunne finde på at skrive sådan en besked som jeg skriver her.
Det er som om at jeg går og tænker over det med hashen hele tiden. jeg kan simpelthen ikke være mig selv. jeg er hele tiden opmærksom på hvordan jeg virker på folk. især piger. jeg har virkeligt svært ved at finde mig en pige. jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal snakke med dem om, og selvom at det måske lyder lidt konfirmant-agtigt, så kan jeg simpelthen ikke lade være med at tænke på om det måske ville ændre sig hvis jeg ikke rendte og røg så meget hash som jeg gør....! det er som om jeg hele tiden er bange for at gøre mig selv til grin.
En anden ting som jeg også tænker på er mht fester. for det første har jeg nærmest følelsen af at når det bliver fredag så har jeg mest lyst til at ta ud og ryge mig skæv. jeg tar nærmest kun til fester for at vise folk at jeg stadig er i live...! hvis i forstår. når jeg så er til festen, så kan jeg simpelthen ikke finde ud af at hygge mig. jeg kan ikke lide at gå ud på danse gulvet og fyre den max af, da jeg på en eller anden måde er bange for at blive til grin. men sådan har jeg faktisk altid haft det lidt. jeg har aldrig rigtigt brudt mig om at rende rundt og te mig ondsvag, men det resulterer bare i at jeg tit sidder og ved et bord, og jeg snakker ik rigtigt med folk, da jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal snakke med dem om...! det er som om der kun er enkelte person jeg vil snakke med. for det meste nogle af mine "bonghoved" venner.

jeg skriver dette brev for at høre om der er nogle der har oplevet nogenlunde det samme, eller har hørt om lignende fænomener....! det er virkeligt noget jeg tænker meget over, og jeg vil faktisk gå så vidt og sige at det fylder en meget stor del af min hverdag. jeg går simpelthen hele tiden og tænker på hash, og på hvad jeg mon kunne ha opnået hvis jeg ikke var begyndt at ryge... er det helt normalt at en helt normal 19 årig dreng render rundt med sådanne tanker...?

hvad gør jeg får at komme ud af denne onde cirkel, for har virkelig brug for det....! jeg har ikke brug for at høre fra jer allesammen at jeg bare skal stoppe med at ryge hash, for det er jeg godt klar over... jeg vil som sagt gerne høre folks egne erfaringer, og på en eller anden måde finde noget der kunne give mig en form for motivation... håber der er nogle fornuftige folk her inde der vil sætte sig ned, og sætte sig ind i min situation, og snakke lidt om det, for nu vil jeg fandme ha gjort noget ved det............................

med venlige, og forhåbende hilsener *****

ps. i skal nok få alle de point i vil have... ønsker kun at få svar på dette spørgsmål... jeg har brugt forumet meget her inde, og ved der sidder nogle meget seriøse og hjælpsomme personer her inde....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-05 01:14

Ka' du blive enig med dig selv, om du er 18 eller 19.

Men jeg har en ide om, at du går rundt og er lidt utilfreds, nedtrykt, og forvirret over dit eget liv, og at du så fokuserer så meget på hashen, fordi du ikke rigtigt kan finde ud af at sætte ord på hvad du er træt af, og hvorfor du ikke synes du fungerer socialt.

Selvfølgelig er det ikke godt med alt det hash, for det kan også sløve hjernen så du ikke rigtigt kommer videre, men det er du jo klar over.
Du går altså i gymnasiet. Er du tilfreds med det, føler du det er det rigtige valg,og har du en ide om hvilke mål du har for fremtiden, f.eks. med uddannelse, job o.s.v.
Er du inderst inde røvtræt af dine "bong-hoved-venner", siden du ikke gider gå til fester og more dig.
Er det fordi du er træt af, at du ikke lige kan finde en sød kæreste.
Hvorfor tænker du så meget over hvordan du virker på andre. Om det er fordi du har det dårligt med at ryge hash, eller om du har nogen mindreværkskomplekser over et eller andet.

Sådan nogen ting bør du også have med i dine overvejelser om hvordan du kommer videre.

og så lige en ting mere:
Når du tilsyneladende tænker så meget over hvordan tingene ville være uden hashen.
Det kan jo kun komme an på en prøve

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-03-05 02:30

Nu skal du jo lige være opmærksom på at det ikke er alle problemer som man selv kan klare. Det er heller ikke alle problemer der kan løses med en henvendelse til Kandu.dk.
Jeg synes at dova har givet dig et godt svar. Men for din egen skyld ser jeg helst at du kontakter din læge. Lægen har tavshedspligt og hvis du siger at Lægen ikke må fortælle dine forældre noget, vil han heller ikke gøre det.
Der er ingen tvivl om at dit forbrug af Hash er blevet for stort og er begyndt at styre dit liv og din måde at være sammen med andre mennesker på. Om dine problemer med at være sammen med andre mennesker begyndte før eller efter dit Hash-misbrug startede, ved jeg ikke. Men at misbruget skal stoppes nu, er både dova, jeg og du selv enige om.

Altså: Snak med lægen. Det er punkt 1.

Med meget venlig hilsen

Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-03-05 02:42

Hej med dig.

For mig lyder det, som om du ikke har ret meget selvtillid. Du skriver flere gange, at du er bange for at blive til grin. Hvis det er tilfældet, må du hele tiden sige til dig selv, at du er lige så god som alle andre. At du ryger hash, er noget skidt. Hver gang du gør det, nedsætter/stopper du indlæring i ca. 40 dage. Det er jo ikke lige det, du har brug for i gymnasiet. Især ikke, da du snart skal til eksamen. Nu ved jeg ikke, om du går i 2. eller 3. g. Hvis det er i 2., er det endnu værre, end hvis du går i 3., for der er meget mere at læse op på i 2.g. Men du ved jo selv, at det er et skråplan, du er inde på, og hvad det kan indebære. Ellers ville du ikke tænke så meget på det, og hvad du kunne have drevet det til. Jeg ved godt du skrev, at du ikke ville høre det, men hvis du vil noget med livet, så er du nødt til at stoppe hashrygningen. Hvis du ikke får nogle gode karakterer, får du heller ikke en god uddannelse. Har du fundet ud af, hvad du vil, når du er færdig med gymnasiet??

Dine ”venner” lyder, som om de IKKE er dine venner. Du har ikke lyst til at være sammen med dem til fester, og du kan ikke snakke med dem. Hvordan vil du definere orden ”ven”??? En ven er en, du kan snakke med alt om, uden at føle dig udleveret eller til grin. Og som ikke fortæller andre, hvad i snakker om, eller smider det i hovedet på dig, hvis i bliver uvenner. At være populær er meget langt fra det samme som at have venner. Tværtimod, så kan det være meget ensomt at være meget populær. Hvad er grunden til, at du er så populær, har du spurgt dig selv om det??????

Det lyder, som om du ville have godt af et skoleskift, så du kunne få nogle rigtige venner?? Jeg har på fornemmelsen, at du ikke er stær nok til at sige fra over for dine nuværende ”venner”?? Hvad med at blive udvekslingsstudent i et år? Det ville få dig ud af den onde cirkel, og du kunne få nogle nye venner, der ikke ”lokker dig i fordærv”. En af mine veninders søn er på din alder og har lige være i Finland et år som udvekslingsstudent, og det var han utrolig glad for. Nu savner han bare sine venner deroppefra. Men jeg tror, det vil være det bedste for dig at komme helt væk fra det miljø, du er havnet i. Og du behøver jo ikke lige tage til Finland. Du kan tage til mange andre lande.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-03-05 04:54

" for nu vil jeg fandme ha gjort noget ved det............................" skriver du - og det er (hvis du ikke bare nøjes med at skrive og sige det) jo det første skridt ..... så GØR det !!!!!!!!!!
Der vil sikkert komme mange og gode råd til dig - men min fornemmelse siger at når du er så klar på dine problemer så er du også klar over at der er noget galt. Din usikkerhed/manglende interesse for venner, bekendte osv kan klart ligge i at du doper dig - men også i at de ikke er hvad du tror - eller at de ikke har din interesse.
Lad være med at tænke på hvad andre synes om dig - vær dig selv ! Læg pres fra "venner" fra dig og gør som DU vil - kan du ikke lige klare det så få evt hjælp til det - det være sig af nogen du stoler på eller rådgivning.
Det er en svær omgang - nok sværest at lægge den ualmindelige dårlige "ven" Mr.Hash - i starten - men du bør tænke på hvem du er - hvad du vil - hvad du ønsker osv - og forsøge at vende den negative side til noget positivt.
Hvilket ungt menneske er ikke usikker på sig selv ??? Det er ikke nogen sygdom - det er starten på voksenlivet - og hvis du bruger den øverste del af hovedet ved du det jo godt! Right ?
Barn - teenager - ung - gammel - på en eller anden led er alle nervøse for at blive til grin - tænk ikke så meget over det for det går over af sig selv - det her helt naturligt for et ungt menneske at føle generthed - usikkerhed osv overfor mange ting - men din alder gør at du kan gøre noget ved det selv - eller med hjælp !
Du har allerede taget det første skridt ved at skrive hertil - så tag det næste - og du ved selv at du kan - men tør du ??????????
held og lykke med det - for jeg tror du både vil - kan og tør !!!!! ( husk lige alt ikke bliver som du vil på en enkelt dag - tag det som det kommer og bekæmp ikke digselv !!!!!!!!!!)

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 10-03-05 10:18

God ide ! - og du er jo allerede godt igang med at gøre noget ved det.

Jeg møder masser af "hashere" på mit job, og det lykkes heldigvis de fleste af dem at komme videre med de ting som de synes er vigtigere her i livet, men der er da også nogle der bare sumper videre.. Det tror jeg IKKE kommer til at gælde dig, for det lyder som om du har viljen til noget andet ?

Der er nogle ting du nok lige skal blive klar over med hashen: Den er afhængighedsskabende (du oplever det fx. ved hellere at ville ryge end gå ud med vennerne). den sætter din udvikling i stå, ca. på det stade du var da du begyndte at ryge meget (du udvikler ikke din personlighed, og kommer over den pubertære angst for at blive til grin), og ikke mindst: når du en dag beslutter dig for at stoppe, så bliver du nødt til at holde HELT op... ikke noget med lidt weekendrøg eller andet, for så falder du i igen.

Når alle disse grimme ting er fremme, så skal der også gøres plads til de gode !.. der går kun ca. 6-8 uger, fra du er holdt op, og til du kan mærke at du igen bliver "normal" (hvad det så end indebærer). Du er så ung, så der er ikke sket varige skader på hukommelse, lunger eller andet. - og du vil synes det er fedt at kunne tænke selv og huske - og drømme - igen.

Hvis du mener det seriøst med at holde op, så undersøg hvad der evt. er af hjælp der hvor du bor. I København er der flere tiltag, f.eks. noget der hedder U-turn, specielt for unge hashmisbrugere, men hvad der er hos dig ? tja tjeck det ud.

Hvis du skal på den selv, så skal det planlægges meget nøje ! start med at finde ud af hvornår du ryger, og evt. hvorfor du ryger netop der. skriv ned, og find så ud af, om der er nogle af gangene du egentlig ikke behøver (ren vane). når du så er blevet klogere på det, så beslut dig for en dato, hvor det er smart for dig at holde op - gerne et stykke tid ud i fremtiden, så du kan nå at forberede dig. det kunne fx. være op til sommerferien - og så sørg for at "stikke af" fra miljøet et stykke tid, så du når at mærke hvordan det er igen at være dig (uden hashtågerne).
Find nogle aktiviteter og/eller nogle personer, som du kan gøre noget med, der hvor du ellers skulle ryge.. og hold så fast i den dato du selv sætter..

Hvis du så skulle falde i, og piben/ jointen kom til at fare ind i hånden på dig igen, så husk at det er et uheld... for du ER jo holdt op.. og når du så er stoppet igen, så tænk over hvordan det dog skete ?? og lær så meget af det, at det ikke sker igen..

Held og lykke med projektet, og husk på: Du har taget det allersværeste skridt - nemlig at erkende du har et problem

God vind !

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 10-03-05 10:37

Det lyder som en ret vanskelig situation for dig - og det er derfor meget svært at stå alene, jeg vil foreslå dig at tale med din studievejleder på skolen. De har ofte unge til samtaler om netop den slags problemer, og sammen kan I måske finde nogle løsninger som kan støtte dig i at komme videre på en for dig fornuftig måde. (Jeg har selv barn på din alder +2 lidt ældre og de har alle 3 haft gode erfaringer med at bruge studievejlederene på deres skoler (HTX og HHX) -

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-03-05 11:02

Hej med dig!

Som du skriver, ved du udmærket godt, at du må holde op med at ryge hash. Og hvad angår afhængighed er du sandsynligvis ikke så fysisk afhængig af stoffet, at det er det, der holder dig tilbage.
Jeg forstår dit dilemma! Du er en fyr med et meget skidt selvværd - det, du har, bliver båret oppe af din omgangskreds, som det er helt almindeligt for din aldersgruppe. Problemet er bare - i mine øjne - at det, der holder jer sammen som en gruppe, er fællesskabet omkring hash. Og hvad sker der så, hvis du pludselig vælger at holde op? Så er der en reel mulighed for, at dine venner ryger med i svinget. Det kan jeg godt forstå du er meget meget bange for, i det din ensomhedsfølelse i forvejen er enorm. Det er ekstremt angstprovokerende at forestille sig at være alene i verden, og at det giver tanker som dine er ikke svært at forstå.
Nu er problemet, at dit brug/misbrug er nået dertil, hvor du ønsker at ryge for at for ro i sindet - for at holde pauser fra dig selv og dine tanker. Det er faktisk nu, du skal træffe et vanvittigt vigtigt valg. Det kan jeg ikke forestille mig, at du kan alene - du må have hjælp. Du må kontakte din læge, din socialforvaltning og hamre på deres døre til de hører, hvad du siger.
Du må forsøge at skabe et tillidsforhold til din familie, så de kan erstatte dit eksisterende, ikke særligt konstruktive, netværk - dine venner. Har du overvejet at flytte til en anden landsdel - eller bare til en by lidt væk?

Hører gerne mere...

Vaxen

Kommentar
Fra : stannyjim

Dato : 10-03-05 13:04

er du sikker på din såkaldte popurlaritet ikke kun er fordi du er nem at lave grin med og tage pis på. og at du bare griner med. så er det klart de andre synes du er en fin fyr.
jag har selv prøvet det,(dog ikke hash) for 7-8 år siden ville jeg teste mine venner, jeg var også ret popurlær,min test gik ud på jeg ikke ville besøge nogen i et halvt år, for at se om de ville besøge mig, for hvis de kunne lide mig som jeg troede, ville de jo komme. ved du hvad, der kom ikke en skid, overhovedet.
jeg grinte bare med, når de tog pis på mig, for det var jo i al venskabshed. da jeg begyndte at tage mig selv alvorligt. kom der ikke nogen. hvor er vennerne så?
det er ikke dine venner, men du er deres ven. sålænge de kan mis/bruge dig, ikke noget at sige til du er mis/bruger med hash.
så dit problem vil forsvinde, når du indser du kun har dig selv. hårdt - sørgeligt - ærgeligt - trist, ja ! men du vil takke dig selv.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-03-05 15:41

Hash virker ikke socialt fremmende, sådan er det bare! Man sidder jo netop og stener i sin egen verden, og da det er i ens hjerne det foregår er der ikke 2 mennesker der oplever rusen ens! Og det går osse kraftigt udover indlæringsevnen, så selv om du kun ryger i weekenden påvirker det indlæringen i over 48 timer, så hash og gymnasie er ikke en god cocktail! Udover det er du (som jeg ser det) tæt på at udvikle en egenlig hashpsykose! Så der er alt muligt grund til at komme ud af dit misbrug (selvom det nok ikke er det du vil høre ) En af måden du kan komme igang med det er ved at henvende dig til din læge, eller kommunen eller amtets ungdomsrådgivning! De burde have nogle behandlingstilbud til dig!
Og husk hash er ikke fysisk afhængighedsskabende, men kan faktisk være lige så psykisk afhængighedsskabende som kokain og heroin, så det er nu du skal handle hvis du vil ud af den onde cirkel du er havnet i!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-03-05 16:20

Tedd - Hash kan sagtens være afhængighedsskabende fysisk. Hvis man definerer fysisk afhængighed sådan, at det ved misbrugets ophold giver fysiske abstinenser, hører hash bestemt ind under denne kategori.
En hashmisbruger, der ikke får sit stof får abstinenser i form af fysisk rastløshed, rysteture, kulde-hedeture, tendens til aggression, ansigtsrødmen m.m.

ud over det, er det ligeledes psykisk og socialt afhængighedskabende, så det er ikke så uskyldigt, som mange gerne vil have det til at virke som

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-03-05 16:26

Hvis man tror, hash er uskyldigt, så tag ind på de psykiatriske hospitaler og kig lidt på de lukkede afdelinger. Der sidder i hundredevis af unge, der har fået deres liv ødelagt af en hashpsykose. For nogle klapper fælden allerede første gang de prøver det, for andre tager det længere tid.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 86988698

Dato : 11-03-05 00:03

hej igen... jeg har nu læst alle jeres gode svar (eller hvad man nu kalder det) og har tænkt lidt over det... jeg har kigget på mig selv og min sociale rolle i mit forhold til mine venner... og er ihvert fald sikker på at det stannyjim siger ikke på passer på mig... jeg synes jeg er en af dem der virkelig er en god kammerat for mine venner,... jeg nu prøve at sætte mig det mål at stoppe her efter ferien... jeg vil gerne vente til efter ferien da jeg egentlig ikke ser mit hashmissbrug som en måde at komme væk fra alle disse tanker... jeg kan synes simpelthen at alting bliver megeyt sjovere hvis man har røget-...! men ved også godt det er noget fis, og derfor svil jeg også prøve at stoppe nu her efter ferien... men mange tak for de fine svar... håber sku jeg klarer den... og det gør jeg også

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-03-05 01:07

Hej igen.
Hvis du virkelig vil klare den, så skal du droppe den første del af den sidste sætning. Du er nødt til at sige til dig selv: Jeg kan, jeg skal og jeg VIL. Det er den sidste del, der gør udslaget.

Nu ved jeg ikke, hvilken ferie du taler om, du vil stoppe efter: påske-, pinse- eller sommerferien??? Men det er en god idé at bestemme et tidspunkt mindst en mdr. før du vil stoppe, og så tænke på det mange gange om dagen - uden at sætte dit hashforbrug op af den grund (ligesom mange rygere gør, når de tænker på at stoppe). Forbered dig i tankerne på de forskellige situationer, du kan komme ud for, og find ud af, hvad du vil gøre i de forskellige situationer. Fx. hvad gør du, når dine kammerater prøver at overtale dig til at ryge det igen? Hvad gør du når du er til fest? Alle mulige tænkelige situationer. At du synes, tingene bliver sjovere, når du har røget, gør det jo ikke nemmere at holde op igen. Og jeg vil stærkt opfordre dig til at finde noget uskadeligt, der kan erstatte hashen. (= ikke sprut eller anden narko).

Jeg tvivler faktisk ikke på, at du er en god ven. Men er dine venner også det?? Vil de lade dig "slippe af krogen"??? Eller vil de prøve at holde dig fast i dit misbrug?? Hvis de ikke støtter dig, er de ikke dine venner.

Jeg håber virkelig, det lykkes for dig.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 11-03-05 09:21

min fulde support til Jernladyen.... og prøv så også at bede om hjælp i "systemet" - du kan altid nøjes med at komme en enkelt gang hvis det ikke virker for dig... men ellers HELD OG LYKKE med det.. jeg er også sikker på du nok skal klare det !!

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 11-03-05 21:23

Hej jeg synes også at det vil være bedst for dig at, kommer væk for en styktid og finder andre venner som ikke har
de dårlige vaner som din nu værende venner har. Udvekslingsstudent er en glimrende ide for at kommer væk fra den
miljø som du ikke bryder dig om, ellers kan det være temmeligt svært at kommer ud af den miljø især hvis du bliver omkredset din nu værende venner. Jeg kender rigtigt mange som har været udvekslingsstudenter og har faktisk ændret
både stil og selvtillidt under opholdet, det kan varmt anbefaldes især for dem jeg kender, har fået masser selvtillid og
har blivet mere selvstændige og voksne og ikke mindst fået nye gode venner.
Tænk lige om der er et sprog eller land som du gerne vil lære bedre at kende! Jeg kender nogen der har været feks. i Canada, Brazil, Argentina, Australien og kommet tilbage med masser selvillid og ben i næsen.
Nu ved jeg ikke om du boer hjemme hos din forældre ? Ej heller om det er muligt for dig at taler med dine forældre om
problemet, men jeg er helt sikker på hvis du har en god forhold med dine forældre, vil de heller end gerne hjælper dig
hvis du fortæller dem at du ikke har så godt og drives ikke i den miljø som du nu er. Er det ikke muligt for dig at rejse udenlands så findes der også efterskoler. Jeg kan godt fortæller dig at jeg faktisk rejst hjemmefra som 17 årige fordi
jeg syntes ikke at jeg trivedes i miljøet. Siden det har jeg boet here i Danmart og har DET GODT.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 11-03-05 22:49

hEJ Jeg glemte fktisk at du havde skrivet din brev under ALTERNATIVT BEHANDLING. DET FINDES OGSÅ.
Der af forskellige behandler som via Hypnose kan hjælpe dig. Jeg har selv været hos en for rygestop og det var kun en gang og så var det slut. Jeg havde ikke nogen trang for cigaretter efter det.Men man skal have stærk vilje selv at ikke
har lyst til selv at begynder igen. Han hedder vist svend Holm og boer i Karslunde, er uddannet i USA og meget dygtig.
Udover den slags afvending skal du simpelthen ud er miljøet ellers falder du i igen. Det med has er lidt som alkoholiker
først begynder man måske med nogle baje så bliver det med flere og bagefter er det ikke godt nok med bajer, man begynder med det stærkke sprut og så kan der efterfånden være flere flæske spiritus føre man har det godt.
Alle beruserne midler har det samme vierking på menneske uandsigt hvad det er man tage, nogen mere modtalig til rusmiddler end andre og man siger vist at at de er noget med gener at gøre. Det er den nyeste i hverfald som man påstor.

du er velkommen at snakker med mmig om det, jeg edømmer ikke prøve kun at hjælpe!

Kærligst
Paula

Kommentar
Fra : teleskop

Dato : 21-03-05 14:56

hallo du skal stoppe med røgen, røg selv i over tyve år, syntes ikke det var noget problem, når andre spurgte til mit forbrug, men vidste godt det ikke holdt længere. jeg tog en svedetur på ca et halvt år før jeg rigtig var ude på den anden side. Det har for mig bla betydet at jeg ikke kun drømmer om de ting jeg gerne vil, men faktisk er i stand til føre dem ud i virkligheden, det er noget der giver selvværd. Du skal nok klare den, men la vær at lyv for dig selv. må den store ånd være med dig ugh. ps alt starter i det små

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-03-05 15:07

.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-04-05 05:18

Hvordan går det med dig????
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 13-06-05 04:01

Hej 86988698!
Kom du ud af starthullet? Før Ferien? Lyt lige til Jernladyen, hun er godt nok klog og hver at lytte til.
Ellers kig her http://www.kandu.dk/dk/tip/11595- det er det samme vi taler om - en illusion - skal dit herlige sprudlende forår være en illusion? Dit liv? Din Enestående Chance?
Tag nu og grib dagen (Carpe Diem)
Bedste ønsker fra Kandit

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 13-06-05 04:04

POK jeg må jo lære det - jeg er rimelig ny så bær' og la vær'

http://www.kandu.dk/dk/tip/11595

Bon voyage!