/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Oliefiltertang til Suzuki GSX600F
Fra : ksv
Vist : 1110 gange
100 point
Dato : 09-03-05 16:32

Er ved at skifte olie og oliefilter på min Suzuki GSX600F fra 2000, men jeg kan ikke løsne oliefilteret, da pladsen omkring filteret er meget begrænset. Jeg har forsøgt mig med to forskellige oliefiltertænger (bl.a. en med kæde), men det er umuligt at dreje tangen pga. den begrænsede plads omkring filteret. I instruktionsbogen anvender de en speciel oliefiltertang, som ligner en stor kapsel (der står "cap" på engelsk - det er svært at forklare hvordan den ser ud). På denne store kapsel sidder hovedet fra en bolt, som passer til en almindelig topnøgle eller lign.

Er der nogen der ved, hvor sådan én eller noget lign. kan købes (hvis I overhovedet forstår noget som helst af ovenstående forklaring)?

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 110 point
Dato : 09-03-05 16:51

Så er der jo nok heller ikke plads til at stikke en skruetrækker gennem filtret.
Du kan prøve at skrive et indlæg her:
http://www.talkaboutmotorcycles.com/group/dk.marked.privat.motorcykel/
Der skal nok være en der kan fortælle dig det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-03-05 16:55

Som PrivateDK er inde på.
Skruetrækker bankes ind på tværs med en hammer sådan at der er plads til at dreje i løsneretningen (mod uret).

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-03-05 18:01

Ja, det kan drille. Jeg vil forslå at slå en fladmejsel igennem, der er lidt mere anlægsflade end en skruetrækker,
og så få vredet det af, evt. små slag på mejslen.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 09-03-05 18:19

Hva' så når jeg skal skrue det nye filter på?? Så mangler jeg jo stadig en tang (eller den her "kapsel-lignende ting", som jeg efterlyser).

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 09-03-05 20:17

Et oliefilter skal aldrig skrues hårdere på, end du kan skrue med dine fingre. Det kan du godt komme til, eller?
Husk at fjerne den gamle o-ring, når du fjerner filtret.
Og så er det altid godt at smørre en tynd film af olie på den nye o-ring før du monterer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-03-05 20:31

Yes - filtertang er kun til afmontering.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-03-05 21:10

Sådan ja, vold når det skal af, og gelinde på.

Lidt olie på pakningen og gevindet, så skulle det ikke blive så slemt næste gang.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 10-03-05 10:14

Jeg har lagt nogle billeder på nettet, så I kan se hvor lidt plads jeg har at gøre godt med. Der ligger også et billede af den "kapsel", som jeg efterlyser:

http://www.land.aau.dk/~ksve01/olie

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-03-05 10:47

Hvis afgangsrørene er i vejen må de af.

De er lige mikroskopiske nok billederne, til man kan se noget som helst.

Du har sendt dem i 3-4KB, det får du ikke ret meget billede ud af. Gerne mellem 50KB og 100KB (hvad de fylder)

Og så en størrelse på 700 gange 500 Pixels, så sker der noget. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 10-03-05 11:15

klik på de små billeder, så kommer de store billeder frem.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-03-05 13:50

Ja, det hjalp.

Kapslen sættes op i bunden af oliefilteret, så skulle du kunne skrue det af, ved at dreje på møtrikken

der sidder i centeret af kapslen. Men jeg vil mene du skal have afgangsrørene, altså lydpotten af.

Det bør du under alle omstændigheder gøre, der er en hel del i det område, der trænger til en kærlig hånd.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 10-03-05 14:11

Der er for mig at se 4 løsningsmuligheder.
1. Tag udstødningsrørene af, og du har masser af plads.
2. Hvis du får banket en skruetrækker gennem filtret, eller noget andet, så det ikke stikker uden for rørene. Så ville jeg da mene du kan komme til at dreje filtret. Du skal jo ikke bruge det gamle filter til noget.
3. Slæb cyklen ned til et værksted der har "kapslen". Lån den og løsn filtret og monter det nye. Det tager ikke så lang tid. Husk nu at skifte olie når du er i gang.
4. Kontakt et værksted og hør om du må låne deres kapsel med hjem for et mindre beløb.

Du kan jo også bare smide den på værksted, men det synes jeg er en dårlig løsning. Det er godt at kunne sådan noget selv.

Godkendelse af svar
Fra : ksv

Dato : 13-03-05 23:00

Jeg stillede samme spørgsmål på www.talkaboutmotorcycles.com og fandt derefter ud af, hvor jeg kan købe sådan en "kapsel" - nemlig her:

http://louis9.louis.de/katalog2005/pages/714.pdf

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : PrivateDK