/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fdisk problemer i dos
Fra : ambeck
Vist : 707 gange
100 point
Dato : 07-09-02 18:59

Jeg har problemer med at slette min di karaktererprimære dos partition fordi enhedsnavnet er blevet smadret. Jeg kan heller ikke formatere drevet. Jeg kan slet ikke angive navnet fordi karaktererne ikke findes på keyboardet.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-09-02 19:04

Kan du heller ikke formatere den med format c:/u eller format c:/v [:label] ?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-09-02 19:09

Eller hvad med at omdøbe drevet : Label c: navn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 18:02

ambeck skrev:

> Jeg har problemer med at slette min di karaktererprimære dos partition
> fordi enhedsnavnet er blevet smadret. Jeg kan heller ikke formatere
> drevet. Jeg kan slet ikke angive navnet fordi karaktererne ikke
> findes på keyboardet.ine til den
> anden maskine.

Jeg ved ikke hvad du mener med di karaktererprimære, men er det en alm.
diskpartition, så hent et formateringsprogram fra producentens webside.
Hvad hedder disken.
Har du ikke mulighed for at sætte disken til en pc med windows og så
formatere derfra
--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 19:39

ser din enhedsnavn i retning af dette eller lign. *éVþÿÿjèà????

jeg er lige ved at tro at skal lowlevel din harddisk
hent denne disk image http://hjem.wanadoo.dk/~wai28022/w98bootdisk.zip
det er en win98 boot disk hvor der er lagt et lille progra på til at lowlevel sin harddisk
derefter køre du så en fdisk

det skulle gerne hjælpe

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-09-02 19:42

Tror ikke producenterne, stiller software til rådighed for lowlevel formatering mere, desværre - men det er da værd at prøve at kigge på producentens hjemmeside

Accepteret svar
Fra : thunderbox

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-02 19:50

hej srhansen
joh det gør de skam
jeg ved seagate gør for de har skam erkendt at det er et problem med de store harddisk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 18:22

Edmund skrev:

>> Jeg har problemer med at slette min di karaktererprimære dos
>> partition fordi enhedsnavnet er blevet smadret.

Du kan ændre disknavne med label.exe fra win98 eller winxp

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 20:04
Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 18:40

Edmund skrev:

> Edmund skrev:
>
>>> Jeg har problemer med at slette min di karaktererprimære dos
>>> partition fordi enhedsnavnet er blevet smadret.
>
> Du kan ændre disknavne med label.exe fra win98 eller winxp

Kun label.exe fra win98 kan bruges i dos, hent den fra windows / command
mappen

--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 07-09-02 21:38

NEJ NEJ og ATTER NEJ

DU må UNDER ingen omstændigheder lowlevel formattere din harddisk, dem som anbefaler dette ved absolut ikke hvad de snakker om.

Hvis du lowlevel formatterer din harddisk smadrer du den fuldstændigt. Tidligere da man kørte med RLL og MFM harddiske kunne dette godt lade sig gøre, da disse harddiske var indrettet på en anden måde end man opbygger harddiske idag.

Kig i mit indlæg på :

http://www.kandu.dk/dk/spg/4410

Der vil i se at :

"Foresten, jeg er fuldstændig enig med Zonker m.h.t. at man endelig ikke må low-level formatere en moderne harddisk, d.v.s. alt som heller noget med AT-bus og IDE. Jeg har selv smadret et par harddiske på den måde da disse harddiske kom frem for mere end 10 år siden."

Som du ser er der nogle som ligesom jeg ved at man risikerer at smadre sin harddisk og det er sgu surt.

LØSNINGEN :

boot med en MS-DOS diskette på a:\

kør derefter partition Magic...fjern alle partitioner....
derefter genstarter du maskinen med boot fra a:\

kør herefter FDISK og brug denne til at oprette dine partitioner fra bunden.... så burde du kunne komme videre...

Jeg kan absolut IKKE anbefale Thunderbox's løsning, jov selvfølgelig hvis du alligevel skal have ny harddisk er det sikkert morsomt for eksperimentets skyld ;-(

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 08-09-02 10:29

Tak for stor interesse. Jeg startede thunderbox's lowlevel og stoppede den så inden den var færdig. Med det resultat at fdisk virkede igen og format fra dospromten gik også godt. Nu mangler jeg bare at få lagt et operativsystem på - enten win2k eller win98 2. edition. Jeg kan ikke få pc-en til at æde cd-en. Men mit spørgsmål blev besvaret, så jeg lukker den nu.

Kommentar
Fra : ambeck

Dato : 08-09-02 10:31

Tak for stor interesse. Jeg startede thunderbox's lowlevel og stoppede den så inden den var færdig. Med det resultat at fdisk virkede igen og format fra dospromten gik også godt. Nu mangler jeg bare at få lagt et operativsystem på - enten win2k eller win98 2. edition. Jeg kan ikke få pc-en til at æde cd-en. Men mit spørgsmål blev besvaret. Så jeg arbejder videre med at formatere...

Godkendelse af svar
Fra : ambeck

Dato : 08-09-02 10:34

Tak for svaret thunderbox.