/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Veksle restskat til fængsel...
Fra : jesperyk
Vist : 799 gange
50 point
Dato : 09-03-05 14:38

Hej

Jeg er bange for at jeg har en restskat på omk. 10.000,- når årsopgørelsen for 2004 kommer.

Kan man veksle den om til en fængselsdom?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-03-05 14:47

Nej, jeg tror de panter dig.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-03-05 14:49

Forstået på den måde at de gør udlæg i dine værdier.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 14:51

En restskat på omkring 10000, bliver indregnet i næste års skatteregnskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 14:53

Du kan nå at slette det andet enslydende spørgsmål, inden der kommer kommentarer til det.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-03-05 15:05

Undskyld, havde ikke opdaget der lå to.

Og svaret er Nej, man har ikke gældsfængsel i DK længere

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-03-05 15:06

Det er da ikke kriminelt at få en restskat - derimod kommer man i problemer hvis man ikke har i sinde at betale, men som Dova ganske rigtigt skriver, så bliver det blot indregnet i 2006 skatten hvis du ikke betaler i år.

mvh berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-05 16:05

Gældfængsel er afskaffet i Danmark.
Den eneste måde man kan komme ind og sidde for gæld er når der er tale om bødestraf hvor man kan udmåle en såkaldt forvandlingsstraf hvis pågældende ikke vil eller kan betale.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-03-05 16:16

For at følge op på BjarneD's indlæg

Citat
1872 er året, hvor Venstre ved folketingsvalget vinder 53 af 102 mandater, hvilket giver en uløselig politisk situation, da regeringen får flertallet i landstinget, oppositionen i folketinget. Sukkeroeavlen tager et kraftigt opsving med etablering af fabrikker ved Odense og på Lolland. Burmeister & Wain omdannes til et aktieselskab, hvilket 17 andre firmaer også bliver, da enkeltpersoner efterhånden ikke længere kan klare de store anlægs- og driftskapitaler i den stigende industrialisering. Der oprettes jernbanefærgefart over Lillebælt, og de østasiatiske telegraflinier inddrages under Store Nordiske. Danmarks Meteologiske Institut oprettes, og med konkursloven afskaffes gældsfængsel. Den store inspirator i dansk åndsliv, præsten, digteren og højskolens fader, Nikolaj Frederik Severin Grundtvig, udånder næsten 89 år gammel.

Taget herfra
http://www.lokalhistorieiaarhus.dk/hojbjerg/godtfolk/side8.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-03-05 17:03

Vedr. BjarneD's indlæg 09-03-05 16:05, så får man en regning på kost og logi bagefter.
Der var en fyr, på en instution jeg arbejde på engang, der fik en bøde på 350 kr. Han kunne godt betale den, men ville ikke af princip. (kan ikke huske, hvad han fik den for). Han skulle så ind og sidde i tre dage. Han blev hentet til afsoning den ene aften, sad inde den næste og blev så lukket ud om morgenen den 3. dag. Det var 3 dages fængsel. Kort efter kom der en regning for kost og logi - på 350 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Han fik det dog eftergivet, da jeg ringede og pænt indpakket spurgte dem, om de var rigtig kloge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 09-03-05 19:20

Nu ved jeg ikke om spørgsmålet er stillet fordi jesperyk gerne vil afsone sin gæld eller fordi han er bange for evt at skulle afsone sin gæld på denne måde.
Men jeg er da helt forundret over at det er muligt at lade være med at betale en gæld, for derefter at komme i fængsel og så er den potte ude af verden.
Det er måske derfor at de danske fængsler er helt overfyldte og voldsdømte skal vente måneder på af komme til at afsone, med dertil risiko for os andre.

Jeg havde altså lige brug for at komme af med denne. Vel vidende at det ikke var det spørgsmålet handler om.

Memuel

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-05 20:19

Hvis man ikke er vant til miljøet vil det nok ikke være nogen behagelig oplevelse, hvis det var muligt.
En yngre familiemedlem, der sad et af de steder der betegnes som en sommerlejr (sprit) fortalte hvordan andre hæfteafsonere nærmest truede afsonerne til, at købe hash.

Kommentar
Fra : jesperyk

Dato : 09-03-05 22:35

Memuel: Du har faktisk ret. Jeg ønkser at veksle min restskat med en fængselsstraf og afskrækker mig ikke.

Ærgerligt at det nu er afskaffet. Måske man skulle lave en større skattefidus, hehe!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-05 22:56

Hvis du laver en skattefidus og får en fængselsdom vil du både komme til at betale tilbage, betale sagsomkostninger og sidst og allermest ironisk betale for afsoningen.
Et godt råd er, at betale hvis du kan og kan du ikke så få en aftale som du kan holde for manglende betaling af sådan en klatskilling kan forfølge dig i meget lang tid.