/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Bedste Integrationspolitik?
Fra : Zimo_89
Vist : 473 gange
500 point
Dato : 09-03-05 12:28

Hey alle sammen!

Jeg ville høre om der sad nogle genier der ude som vidste hvilket land der havde størst succes med deres Integrationspolitik. Og hvad deres hoved punkter i politikken er?

Jeg er i gang med en projekt opgave, og har siddet en time på google og kunne ikke finde noget, måse har jeg brugt de forkerte søge ord :(

Ville gerne give flere point med den tillader kun 500 point :(

Håber i kan hjælpe
Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 13:06

http://www.leksikon.org/art.php?n=899

Der er en del statistikker her, bl. a. med hensyn til hvor mange der kommer i arbejde, hvor mange der diskrimineres m.m

mvh dova

Kommentar
Fra : Zimo_89

Dato : 09-03-05 13:49

Kan desværre ikke bruge det :'( Men ellers tak Dova

fordi man er nødvendigvis ikke integreret bare fordi man har et arbejde...! :)

Kom nu.. der er nogle der må vide det :D

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-03-05 14:35

jeg tror, det er et meget kompliceret spørgsmål du har der - netop på grund af de mange definitioner på integration... Er man integreret, når man kan sproget, når man ikke laver kriminalitet, når man har et arbejde, når man har en dansk omgangskreds, når man eventuelt er konverteret til kristendommen - eller hvad??

Der er mange faktorer, der gør sig gældende, så først og fremmest tror jeg, du skal definere begrebet meget præcist.

Men men... Alligevel vil jeg nævne Canada som et godt eksempel på den såkaldte "smeltedigel-integration", hvor mange forskellige folkeslag faktisk er i stand til at leve side om siden - med respekt for hver sin kultur. Måske der kan findes mere om det...

God fornøjelse!

Vaxen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-03-05 15:46

Som Vaxen skriver så prøv om du kan finde noget her
http://www.google.dk/search?hl=da&q=canada+integration&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-05 17:17

Integrationspolitik ???

Det burde retteligt hedde : Assimilationspolitik

Det handler i bund og grund om dialog, menneskene imellem ...ikke om 'tilpasning', men om fællesskab i gensidig respekt og med hensyn og skelen til mindretallene.

Hvordan ?

Stem og Lev Radikalt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-03-05 22:18

Ja, her i landet er der tilsyneladende en fælles holdning om at integration er lige med assimilation.... sørgeligt... Dermed bliver alle jo snydt for det bedste...
Hvor kunne det være fedt, om integration var noget der indeholdt respekt, nysgerrighed og villighed til nye måder at tænke på... For både ind- og udlændinge...

Meeeen... jeg kan da finde andre partier - til venstre for midten, der ikke nødvendigvis mener, at dette er den eneste vej.

Vaxen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-03-05 22:33

Du må opstille præmisser for god integration, for at kunne bedømme den.

og Molokyle, du beskriver en god leveregel: "Det handler i bund og grund om dialog, menneskene imellem ...ikke om 'tilpasning', men om fællesskab i gensidig respekt og med hensyn og skelen til mindretallene."
Kunne du ikke lære din partileder den?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-05 23:35

hjkofoed -> Jeg gør; hvad det er mig menneskeligt muligt, for at påvirke partiet og dets medlemmer i den retning, jeg synes bør være eksponent for radikal tankegang og idégrundlag, men demokrati/dialog er nu engang en dynamisk proces, hvor man bliver nødt til at give køb på sine mest rabiate meninger, for at det hele skal gå op i en højere enhed og lade synergien i processen være styrende og lade resultaterne tælle.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-05 23:36

Ps. Politikersnak

</RADIKAL>

Kommentar
Fra : Zimo_89

Dato : 10-03-05 08:03

WOW det var ikke meningen at jeg ville starte en "partidebat" :)

meningen var bare at jeg ville vide hvilket land der har den bedste politik integrations politik( eller Assimilationspolitik, molokyle :) ).

Jeg troede der var blevet kåret det "bedste" land, ligesom Roskilde, Ballerup, Horsens og Frederiksberg, men det er der åbenbart ik, eller?
/ \
/Mikkel\

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-03-05 10:49

Det kan ikke lade sig gøre at kåre det bedste land... Dertil er vi alt for forskellige i vores definitioner på den gode integration.
Jeg synes, at den almindelige mening her i landet er, at når indvandrere og flygtninge opfører sig fuldstændig som os, spiser flæskesteg og danser om juletræ, smider tørklædet - og forresten er en anelse mere lovlydige end os selv, så mener man, at integrationen er fuldendt - assimilation. I Canada, som et andet eksempel, lever folkeslagene side om side med respekt for hinandens kulturer og ikke de store problemer med, at de mange invandrere fra hele verden, der lever i Canada, skiller sig nævneværdigt ud. Efterhånden integreres de forskellige kulturer i en fælles - smeltdigelintegration. Denne form ville aldrig kunne accepteres i DK, og garanteret at "vores" form aldrig ville kunne accepteres i Canada.
Det, du må gøre er, at læse en masse god teori om de forskellige integrationsformer, vælge den, du synes er mest fornuftig, argumentere for den og derefter søge dig frem til det land, du synes rammer bedst.

Kvalitet af integration er i allerhøjeste grad et subjektivt spørgsmål, der ikke med rimelighed kan sættes i skema...

Så god fornøjelse! - Det er rasende spændende, når man lige er kommet i gang, så go for it og bliv væsentligt klogere!

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-03-05 12:03

USA praler af at være et multietnisk samfund med lige vilkår for alle.

Er resultatet; verdens bedste integrationspolitik ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 10-03-05 12:43

GYS!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 14-03-05 23:11

Canada er nævnt af Vaxen, men Canada har jo i generationer arbejdet målrettet på at tiltrække udlændinge med kompetencer og kvalifikationer. Her har der nærmest været tale om en aktiv indsats for at øge befolkningstilvæksten, og de, der er kommet - og er sluppet gennem nåleøjet, for det er ikke alle og enhver beskåret at blive lukket ind i Canada - de har været stærkt motiveret til at skabe sig en tilværelse med gode jobs, gode indtægter, god uddannelse for deres børn - collegepladser etc. Det kan faktisk slet ikke sammenlignes med Danmark og de fleste europæiske lande i dag, --- vi har jo ikke systematisk søgt de folk, vi havde brug for.....Det er snarer dem, der har haft brug for vores velfærdssystem, der har valgt os. Det skaber ikke motivation og integration. Kulturberigelse? Eller er det en uoverkommelig udfordring, vores politikere har påført det danske samfund? Gå ud til Ishøj, Gjellerup, andre steder, hvor ingen ser dansk tv, men alle lever i deres subkultur på helt andre præmisser end danskerne. Jeg bebrejder dem det ikke, men jeg siger blot, at det fører i alt fald ikke til integration.---- Ja, du har valgt et vanskeligt emne, det er korrekt. I Tyrkiet og Grækenland havde man for ca. 85 år siden store mindretal, - vel en million tyrkere i Grækenland, og ligeså mange grækere i Tyrkiet. Integration? Det var der ingen, der troede på dengang...så de to regeringer aftalte de store folkeflytninger, hvor man stort set smed alle grækerne ud af Tyrkiet og omvendt. Det kunnekade sig gøre, fordi der var omtrent lige mange...men med store menneskelige omkostninger, naturligvis. Det løste problemet. Den løsning findes ikke i dag, så der er ikke andet at gøre end hårdt arbejde ...hvis din rapport kan bidrage til at fortælle politikerne, hvad de kan gøre, så bør du have fortjenestemedaljen i guld.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 500 point
Dato : 14-03-05 23:11

Canada er nævnt af Vaxen, men Canada har jo i generationer arbejdet målrettet på at tiltrække udlændinge med kompetencer og kvalifikationer. Her har der nærmest været tale om en aktiv indsats for at øge befolkningstilvæksten, og de, der er kommet - og er sluppet gennem nåleøjet, for det er ikke alle og enhver beskåret at blive lukket ind i Canada - de har været stærkt motiveret til at skabe sig en tilværelse med gode jobs, gode indtægter, god uddannelse for deres børn - collegepladser etc. Det kan faktisk slet ikke sammenlignes med Danmark og de fleste europæiske lande i dag, --- vi har jo ikke systematisk søgt de folk, vi havde brug for.....Det er snarer dem, der har haft brug for vores velfærdssystem, der har valgt os. Det skaber ikke motivation og integration. Kulturberigelse? Eller er det en uoverkommelig udfordring, vores politikere har påført det danske samfund? Gå ud til Ishøj, Gjellerup, andre steder, hvor ingen ser dansk tv, men alle lever i deres subkultur på helt andre præmisser end danskerne. Jeg bebrejder dem det ikke, men jeg siger blot, at det fører i alt fald ikke til integration.---- Ja, du har valgt et vanskeligt emne, det er korrekt. I Tyrkiet og Grækenland havde man for ca. 85 år siden store mindretal, - vel en million tyrkere i Grækenland, og ligeså mange grækere i Tyrkiet. Integration? Det var der ingen, der troede på dengang...så de to regeringer aftalte de store folkeflytninger, hvor man stort set smed alle grækerne ud af Tyrkiet og omvendt. Det kunnekade sig gøre, fordi der var omtrent lige mange...men med store menneskelige omkostninger, naturligvis. Det løste problemet. Den løsning findes ikke i dag, så der er ikke andet at gøre end hårdt arbejde ...hvis din rapport kan bidrage til at fortælle politikerne, hvad de kan gøre, så bør du have fortjenestemedaljen i guld.

Godkendelse af svar
Fra : Zimo_89

Dato : 31-03-05 18:41

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-04-05 22:35

Selv tak, jeg er glad for at du har accepteret mit svar. Men tænk, hvis der fandtes nogle løsninger. det ville være lykkeligt, også selv om det varede 25 eller 50 år før de virker. Der er bare ingen lande, der kan opvise løsninger, når det er helt forskellige befolkningsgrupper med forskellige kulturer.

Men alt det kan du måske ikke så godt skrive i din opgave - det er jo ikke politisk korrekt - så måske skal du gå ind på integrationsministeriets hjemmeside og se, hvor meget de tror, der kan gøres, og hvor godt de synes, det går.
med venlig hilsen
Oldboston