/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Må en chef ringe under sygdom???
Fra : kpm10
Vist : 4872 gange
200 point
Dato : 09-03-05 12:16

Hej

Vi havde lige en heftig diskussion under frokosten her id ag!

Jeg mener at en chef ikke under nogen omstændigheder må ringe til sine ansatte under sygdom! Der kan sikkert formildende omstændigheder!

Jeg har søgt på nettet men kan ikke umildbart finde noget, nogen der kan henvise til nogle love/regler på området????

Kommentar
Fra : katho

Dato : 09-03-05 12:19

En arbejdsgiver må ikke ringe under sygdom - det er noget jeg mener er almen viden, men omvendt ved jeg ikke hvor sådant noget er nedfældet. Ring til din Akasse, det er ikke sikkert en sådan specifik regel står på deres hjemmeside.
Bortset fra det vil jeg da gerne vide hvad du finder ud af.

Hilsener Katho

Kommentar
Fra : fatterfit

Dato : 09-03-05 12:22

Hvorfor skulle han ikke det.Det er forhåbentlig naturlig interesse for medarbejderen og ikke for at lægge pres på for at få dig til at møde op.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-05 12:24

Jo det må han vel godt. Det er da bare almindelig høflighed, at ringe og høre hvordan det går, og ønske god bedring. Det sker da heldigvis ofte. Tiest når det er en medarbejder der dårligt kan undværes

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-03-05 12:28

Til gengæld behøver man ikke ligge syg hjemme (bopæl) - altså ikke svare telefonen.
Eks. En influenza skal jo ikke ud i kulden, men være under dynen og blive rask.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 09-03-05 12:41

Selvfølgelig må han det, men han må ikke udspionere dig. Han må faktisk ikke engang spørge hvad du fejler, men gerne om han kan gøre noget for at hjælpe dig. Det kunne jo f.eks. være at en klækkelig lønforhøjelse kunne hjælpe på helbredet......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-05 12:59

Det må han godt, men han har ikke ret til at udspørge om hvad du fejler, men han kunne jo ønske dig god bedring og spørge om det der kunne have relation til dit fravær og virksomhedens drift. Det kan da være positivt og behøver bestemt ikke at være snageri.
Han har også lov til at udbede sig en lægeerklæring fra dag et som han så skal betale hvis det ligger uden for almindelige aftaler.
Faktisk er en virksomhed forpligtiget til, at gøre hvad den kan for at hjælpe en sygemeldt ansat tilbage i arbejde igen hvilket kunne være tilfældet hvis der er mulighed for at omplacere til noget, der bedre kan klares i relation til lidelsen for det er jo ikke alle lidelser der kræver ro og sengeleje.
Virksomheden skal jo også være opmærksom på om der er forhold i virksomheden, der kan være årsag til sygemelding og herefter, at ændre forholdene eller omplacere medarbejderen.
Nogle større virksomheder gør dette som en selvfølgelig del af deres miljøpolitik på arbejdspladsen, men det er desværre ikke nogen generel selvfølge.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 09-03-05 13:00

Naturligvis må chefen ringe for at høre hvordan det går.
Men som chef skal man naturligvis udvis en stor grad af pli, da man jo naturligvis ikke mistænker sine ansatte for pjække. ;-O
På den anden side, så KAN det jo også være at chefen virkelig er bekymret for eens helbred.....

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 09-03-05 13:02

Har lige snakket med fagforeningen!

Han må godt ringe hvis han har en grund til det, rent arbejdsmæssigt, han må ikke spørge til sygdommen!

Han må godt spørge hvor lang tid man forventer at være syg hvis han skal bruge det i forbindelse med arbejdsplanlægning!

Kommentar
Fra : katho

Dato : 09-03-05 13:27

Tak for oplysningen.
Omvendt kan der jo kræves lægeerklæring efter x antal dage eller dag eet. Er der nogen der så ved om der på lægeerklæringen skal stå hvad vedkommende fejler ?? Eller er det bare en formel attest på at "den er altså god nok at vedkommende er syg", men ikke hvad ??
Katho

Kommentar
Fra : katho

Dato : 09-03-05 14:43

Hej
Nu svarer jeg lige på mit eget spørgsmål jeg er lige blevet ringet op af fagforening og forelagt sygedagpengereglen på området:

Du er som medarbejder forpligtiget til at ringe inden kl. xx for at melde dig syg.
En arbejdsgiver må godt ringe under din sygdom, men du er ikke forpligtiget til at tage telefonen.
Arbejdsgiver kan godt spørge til hvornår du regner med at komme tilbage på arbejde, men du er ikke forpligtiget til at sige hvornår hvis du ikke ved det.
Arbejdsgiver kan forlange en lægeerklæring på fjerdedagen. I lægeerklæringen skal stå hvor længe erklæringen gælder ( 14 dage, een måned eller anden periode ) Der står ikke noget om sygdommens art.
Arbejdsgiver kan så forlange en ny lægeerklæring efter den første er "udløbet". Der kan komme en ny lægeerklæring eller en varighedserklæring, stadig ingen oplysning om sygdommens art.
Arbejdsgiver kan så være så snu at bede om en specialistudtalelse/erklæring og vil udfra denne kunne konkludere nærmere ( psykolog, gynækolg eks ).

Dette er selvfølgelig rent formelt. Rent kollegialt vil man jo som regel vide hvad og hvordan.

Nå, men jeg er godt klar over at dette måske ikke interesserer jer eller dig kpm10, da du jo havde et mere overordnet spørgsmål, men jeg ville bare lige videregive informationen.

Hilsen Katho

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 15-07-05 10:07

Til det med spionage af en medarb. er der en pige som tabte sagen i arbejdsretten hun var udspioneret af bagermesteren som havde sat en detektiv på hende, han havde sågar fotograferet hende efter hun havde været i bad, dog var hun påklædt.

www.golfhouse.dk